• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • lotie

Pratat med min bm idag som ville boka en läkartid för vul. Hon var orolig för jag mådde så dåligt och ville kolla att ett hjärta verkligen slår!! Nu blev jag ju jättenervös:( trodde ju mycket symtom var positivt?? På måndag blir det vul iaf. Nervös väntan nu!

• Newbie84

Oj hoppas det går bra, de jag träffat har iaf sagt att det positiva med att må dåligt är att det oftast är ett tecken på att bebis mår bra

• dlra

Det är väl det att hyperemesis ökar risken för missfall för den som det påverkar så kraftigt att man har svårt att få i sig näring och läggs in med dropp med jämna mellanrum. Det berättade läkarna för mig på sjukhuset ialf och det var därför man gjorde vul både vid akutinläggningen samt när man skrev ut mig..

• dlra

Och vill tillägga att för att diagnoseras med hyperemesis måste väl ett vul/ul göras för att utesluta att illamående inte beror på ett ma, druvbörd eller utomkveds då illamående även kan vara tecken på sånt..

• Newbie84

Aha kommer inte ihåg så mycket från tiden i början är som en dimma. Vet att jag gjorde 3 vul totalt och har bara minnen från v 16 typ av min graviditet. Igår förlängdes min sjukskrivning till slutet på sep så blir nog inget jobb mer...undra om msn någonsin vågar vara gravid igen, detta är det mest påfrestande jag varit med om ever!

• verkar

Jag gjorde inga VUL, det vanliga hos BM kunde jag inte gå på pga hypernemasis. En av de gånger jag fick drop frågade en läkare när jag hade tid för ul vilket var en vecka efter så inget gjordes. En annan gång gjorde vi ett vanligt ul i ca 16. Men fler gånger fick jag bara dropp och inget VUL gjordes.

Ursäkta min dyslexi
  • dlra

Ja jag vet inte, man har väl olika rutiner beroende på vart man bor och vilket sjukhus man hamnar på :)

• dlra
    Newbie84 skrev 2013-08-14 17:36:02 följande:

Aha kommer inte ihåg så mycket från tiden i början är som en dimma. Vet att jag gjorde 3 vul totalt och har bara minnen från v 16 typ av min graviditet. Igår förlängdes min sjukskrivning till slutet på sep så blir nog inget jobb mer...undra om msn någonsin vågar vara gravid igen, detta är det mest påfrestande jag varit med om ever!

Känner samma som dig! Blir nog ingen tredje unge efter denna, det här är också det värsta jag någonsin varit med om.
  • Me2

Så var man tillbaka efter semestern
    Har klarat mig rätt bra måste jag ändå säga. Med Zofran kräks jag inget alls, även om illamåendet fortfarande ligger kvar. Börjar ändå känna mig stressad, har gått 17v och trots att jag inte kräks så ligger jag fortfarande 2kg under min ursprungsvikt. Jag är inte orolig för barnet, jag vet att det tar vad det behöver, men känner att jag inte får tillräckligt. Orkar ingenting och börjar se väldigt sliten ut, insjunkna kinder, tappar nästan ringarna på fingrarna. känner mig allmänt uppäten av bebisen.
    Jag kan förstå att jag haft liknande med de tidigare barnen, men då har jag inte fått något som hjälper, nu hjälper juh faktiskt Zofran och jag kräks inte så jag förstår inte varför jag inte ökar  

• Newbie84

Välkommen tillbaka hoppas semestern vart så bra den kan bli :) skönt att inte spy i alla fall även fast det enligt mig är lika jävla jobbigt att "bara" må illa konstant. Jag sitter hos bm och gör glukostest och försöker undvika att spy upp vätskan urk... Har gått upp 2 kg nu över startvikt och är i v 29 så det går åt rätt håll. Har börjat få hungerattacker men spyr ju ofta upp det jag äter och får fortfarande i mig relativt lite mat eftersom jag inte har någon matlust. Hade lite överflöd att ta av så kroppen överlever och kanske jag ser det som positivt när graviditeten är över att jag inte gick upp 20 kg utan ner några. Ser framförallt på ben, armar och i ansiktet att jag tappat. Fattar inte varför ingen läkare här vill skriva ut zofran åt mig, tänk om det hade hjälpt?

Svar på tråden Hyperemesis