• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • zazzah

Hej på er! Har bara följt tråden utan att skriva innan. Något som har hjälpt mig lite eller i allafall tagit bort udden av illamåendet och även tagit bort den otäcka smaken av galla (som alltid fans där) var vitamin B6!! Varje morgon tar jag en brustablett som heter B- vitamin som kommer från Kronans droghandel. Den innehåller vitamin B 1-2, vitaminB6, vitamin B12, lite andra vitaminer och folsyra. Sen tar jag även omeprazol som lugnar magen och även hjälper mot sura uppstötningar. Jag var väldigt skeptisk till att ta dessa som är receptfria då jag provat lergigan, lergigan comp och zofran utan att det fungerat på mig men omeprazolen och B-vitaminet gjorde att jag mådde lite bättre i allt det jävliga. Plus att jag tror ni ska försöka vara sjukskrivna om ni har möjlighet, det hjälper att få vila mycket även om det är tråkigt... Jag ska börja jobba 75% på torsdag efter att ha varit sjukskriven helt sen i slutet av maj. Har mått bättre sen ca tre veckor tillbaka men man behöver ha tid att återhämta sig och bli stark igen! Så skicka nu iväg era män/kvinnor till Apoteket och handla omeprazol och Vitamin B6!! Kram på er!

• Newbie84

Åh ska prova B 6. Jag har vart sjukskriven sen v 5 är i v 30 nu. Provade att jobba 50% en vecka men det funkar inte. Mår sämre och sämre igen och är dessutom så uttråkad. Orkar inte ens vara uppe. Verkar som att jag kommer vara sjukskriven tills jag föder tyvärr. Vet inte om det har blivit värre nu för att tarmar och allt trycks uppåt mer och mer.

• lotie

Jag var ju sjukskriven heltid från V8 förra gången. Går in i V8 imån och hoppas jag kan klara jobba halvtid. Märker jag mår mycket mindre illa när jag är hemma och tar det lugnt än på jobbet. Foglossningen är det värsta problemet än!

• lotie

Min halsbränna har redan börjat med. Kom i slutet sist bara. Tagit lergigan idag och faktiskt kunnat äta lite:) hoppas jag hunnit stoppa illamåendet i tid denna gången.

• Me2

Jag bad om att få B6 utskrivet då jag hade läst ett antal artiklar om att det kunde hjälpa, men läkaren jag träffade sa att det inte fanns något bevisat att det hjälper så hon ville inte skriva ut det
    Har för mig att det var B6 och Zofran ihop som de oftast gav i USA och som jag uppfattade det hade effekt, men tydligen inte hon.
    Ska också inhandla brustabletterna snarast !

Bianca1 skrev 2013-08-20 21:54:01 följande:
    Halsbrännan dödar mig!!! Ligger bara och gråter nu!!!!
    Jag tyckte det blev bättre av att sitta och sova, har för mig att jag satt upp typ sista tredjedelen av graviditeterna. Inte för att man direkt sover så bra, men allt för att slippa halsbrännan.....
    Blev även rekommenderad en preparat från hälsokosten, har för mig att det hette Silica mage och tarm. Det viktiga var att det var mage och tarm, fanns även någon variant för naglar och hår...... Har dock inte testat det själv eftersom jag inte fått så jobbigt med det än.

• VHF2014

Provade akupunktur igår och mår faktiskt bättre!!! Kanske en tillfällighet men ska prova igen på fredag. Hoppas!

• Newbie84

Köpte B-vitamin brus på Apoteket i går och har tagit i går och idag, förvisso har jag tagit rätt många lergigan comp för jag var tvungen att göra ärenden och ska flyga hem på besök över helgen idag, men jag tror jag mår lite bättre!!!! Är lite piggare och kräks inte, mår inte riktigt lika illa, hoppas att det är B-vitaminen :) håller tummarna

• zazzah
    Newbie84 skrev 2013-08-23 14:45:49 följande:
    Köpte B-vitamin brus på Apoteket i går och har tagit i går och idag, förvisso har jag tagit rätt många lergigan comp för jag var tvungen att göra ärenden och ska flyga hem på besök över helgen idag, men jag tror jag mår lite bättre!!!! Är lite piggare och kräks inte, mår inte riktigt lika illa, hoppas att det är B-vitaminen :) håller tummarna

Vad roligt att höra:) Jag hoppas verkligen att det är B-vitaminet som hjälper dig!! Kram!
  • Newbie84

Har orkat vara uppe i dag ska på bröllop i morgon om jag klarar hoppas det, har aldrig kunnat vara uppe två dagar i rad innan. När jag frågade läkare en gång om B vitamin ville hon inte skriva ut nåt för att det kan bli obalans när man mixtrar, men toppen att det fanns som brustablett :)

Svar på tråden Hyperemesis