• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

Jag åt både lergigan comp lergigan och primperan när det var som värst tog jag 8 lergigan comp per dag enl läkarens ordination, det i kombi med primperanen gjorde att jag inte kräktes konstant utan bara mådde illa. Helt ärligt såvtänkte jag inte på att det är koffein i uran gjorde vad som helst för att må bättre. Primperan finns i tablettform också så det kan du prova. Jag vill prova zofran men ingen vill skriva ut det. Tycker att primperan tog bort kräkningarna ganska bra i alla fall men de får man bara ta i 6 mån.

• verkar

Jag fick först zofran sedan primaram och zofran. Det räckte med en medicinerna för att livet skulle fungera för mig. Nu i v 19 tar jag inget alls och i v 17 började det vända.

Ursäkta min dyslexi
  • Me2

Tidigare graviditeter har jag kört pimperan (stolspiller), lergigan comp, lergigan och någon till som jag inte kommer ihåg namnet på. Då minskade det kräkningarna, men tog inte bort det eller illamåendet.
    Nu tar jag bara zofran och klarar mig bra på 3st om dagen, så länge jag tar dem kräks jag inte, men mår fortfarande illa.

För mig sitter det i tills de kommer ut  

• VHF2014

Ok. Än så länge mår jag bara illa. Finns det inget som hjälper mot det?

Ska be om de andra tabletterna om jag börjar kräkas.

• Bianca1

Verkar inte som det finns något mot bara illamåendet... Det är minst lika jobbigt som kräkningarna nu ju! Och för att inte tala om halsbrännan! Har ni det? Vad äter ni mot det??

• VHF2014

Suuuck! Tyckte illamåendet var värst, det gav ju aldrig med sig oavsett om jag kräktes eller ej.

Är det som ett sug för er också? Alltså att jag känner mig hungrig och det isar och suger till i magen (känns som den sjunker) samtidigt som illamåendet. Vill äta men mår dåligt bara jag tänker på mat.

Jag åt novalucol för halsbrännan. Sög på en tablett typ hela tiden .

• Me2
    Bianca1 skrev 2013-08-20 09:18:47 följande:
    Verkar inte som det finns något mot bara illamåendet... Det är minst lika jobbigt som kräkningarna nu ju! Och för att inte tala om halsbrännan! Har ni det? Vad äter ni mot det??
    Håller med om att illamåendet i sig är fruktansvärt, men har inte heller hört att det finns något mot det... Den här gången har jag faktiskt (peppar peppar) klarat mig från halsbrännan, misstänker att de tidigare graviditeterna så kom den av det konstanta kräkandet, då var Losec det enda som hjälpte....

Imorgon ska jag äntligen få komma till en läkare, vet dock inte riktigt vad jag vill
    Känner mig helt utsliten och som att jag inte får i mig tillräckligt med näring/energi, enligt BM så var det ingen fara så länge man åt frukost, lunch och middag (ingenting om hur mycket man åt eller så) så då känns det som att de bestämt sig redan innan att de inte kan hjälpa till med något. Antar att det enda de föreslår är sjukskrivning och det vill jag inte Har varit sjukskriven i över halva båda mina tidigare graviditeter och det tar alldeles för mycket på psyket för mig att gå hemma så länge. Bläää
    Nu har jag gnällt klart. 
  • Mystica 1
    Me2 skrev 2013-08-20 10:10:04 följande:
    Håller med om att illamåendet i sig är fruktansvärt, men har inte heller hört att det finns något mot det... Den här gången har jag faktiskt (peppar peppar) klarat mig från halsbrännan, misstänker att de tidigare graviditeterna så kom den av det konstanta kräkandet, då var Losec det enda som hjälpte.... Imorgon ska jag äntligen få komma till en läkare, vet dock inte riktigt vad jag vill Känner mig helt utsliten och som att jag inte får i mig tillräckligt med näring/energi, enligt BM så var det ingen fara så länge man åt frukost, lunch och middag (ingenting om hur mycket man åt eller så) så då känns det som att de bestämt sig redan innan att de inte kan hjälpa till med något. Antar att det enda de föreslår är sjukskrivning och det vill jag inte Har varit sjukskriven i över halva båda mina tidigare graviditeter och det tar alldeles för mycket på psyket för mig att gå hemma så länge. Bläää Nu har jag gnällt klart. 

Men ska inte postafen hjälpa mot illamående?
    Min nystartade gravidblogg mystica.blogg.se
  • dlra

Uh, ibland mår jag så himla bra och plötsligt kommer illamåendet som en blixt från ingenstans. Tackar fan för munlösliga zofran även om den smakar helt förjävligt när man mår illa haha :( men den värkar fortare än vanliga tabletterna som man bara sväljer.

Ska träffa läkare om 1,5 vecka..det är så himla svårt att veta i vilken grad man ska sjukskrivas då man tar en dag i taget och får ta det som det kommer.. Hur har ni det med sjukskrivningen och jobb? Är i dagsläget sjukskriven 75 % av rollen som personlig assistent, men jobbar 25 % som arbetsledare, mest sitta vid datorn och lägga schema osv och jobbar med det hemifrån när det passar som bäst och när jag mår bra..men vissa dagar känner jag att jag mår så pass bra att jag kan ta ett vanligt arbetspass som personlig assistent. Så svårt! :/

• lotie

Jag jobbar bara 40% nu. Jobbar på sjukhus så får bara ta mat och disk. Jättekul!!

Svar på tråden Hyperemesis