• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Tifastar
    Jenny78 skrev 2013-09-16 08:29:46 följande:
    Ondansetron har verkligen hjälpt mig, känns väldigt orättvist att inte alla får testa beroende på var man bor. Lergigan hjälpte inte mig ett dugg, kunde lika gärna ätit sockerpiller. Blev inlagd i vecka 16 och då hade jag ätit lergigan i åtta veckor utan någon effekt. Nu är jag i vecka 32, mår fortfarande illa men med ondasetronen kan jag äta och får behålla maten.
    Låter drägligare än att kräkas även om illamåendet får en att bli helt slutkörd :( 
  • Newbie84

Mia87: ja det är ju otur måste ligga kvar här en v till i alla fall sen är bebis färdigutvecklad tydligen och då stoppar de inte en förlossning.Tifistar: jag har vart sjukskriven sen v 5 och det har inte vart några problem, ringde en handläggare i början och förklarade lite om hur det funkar med papper och så, inte hört något sedan dess av dem. Du behöver nog inte oroa dig särskilt inte så länge du står på medicinering. Hoppas det blir bättre för oss alla, nu börjar det kännas lite lättare psykiskt för mig när det närmar sig slutet, känns som att man i alla fall kan se det komma närmre. Värst var runt v 20 mär halva tiden var kvar och illamåendet och kräkningarna blev värre för mig efter att ha vart lite bättre v17-18-19. Kämpa på nu!

• Jenny78

Min läkare vägrade sjukskriva mig mer än 25% för hon sa att det godtar inte försäkringskassan, men då var det ju bara hitte på från hennes sida. Så det gäller nog att stå på sig!

• Jenny78
    Tifastar skrev 2013-09-16 11:44:55 följande:
    Låter drägligare än att kräkas även om illamåendet får en att bli helt slutkörd :( 
    Ja absolut, sen har illamåendet också trappat av även om det fortfarande lurar i bakgrunden. Men efter typ vecka 20 så har det ändå varit fullt hanterbart.
  • verkar
    Jenny78 skrev 2013-09-16 15:09:49 följande:
    Min läkare vägrade sjukskriva mig mer än 25% för hon sa att det godtar inte försäkringskassan, men då var det ju bara hitte på från hennes sida. Så det gäller nog att stå på sig!

Dårligt, jag var sjukskriven 10 veckor och det var inga problem. Fast jag fick typ 3 veckor i taget.
    Ursäkta min dyslexi
  • Newbie84
    Jenny78 skrev 2013-09-16 15:09:49 följande:

Oj det var ju dåligt, när jag var på vårdcentralen sjukskrev de 2-3 veckor i taget men ändå 100% och när jag sen började gå till mvc läkaren sjukskrev hon 6 v i taget. Det är ju ingen som sagt nåt från FK till mig, kanske beror på vad man jobbar med iofs. Skönt att du mår bättre nu då iaf!
  • Bianca1

Jag var totalt sjukskriven i 10 veckor från läkare från mvc. Två veckor i stöten... 100 %. Försäkringskassan tog god tid på sig och ringde min arbetsgivare innan beslutet kom. Men det blev beviljat.

Nu är dock illamåendet och kräkningarna tillbaka :( jag är så oerhört trött på detta! Samtidigt som jag skäms över att jag känner så då jag vill ha min lilla bebis...

• Newbie84

Skäms inte Bianca! Klart det är jobbigt när man inte mår bra har ju inte något att göra med huruvida man vill ha bebis. Jag ville göra abort för jag stod inte ut, inte för att jag inte ville ha bebis utan för att jag mådde psykiskt och fysiskt dåligt. Tänk på hur mycket vi vill ha våra bebisar eftersom vi tar oss igenom detta helvete :)

• Bianca1
    Newbie84 skrev 2013-09-16 21:54:54 följande:

Skäms inte Bianca! Klart det är jobbigt när man inte mår bra har ju inte något att göra med huruvida man vill ha bebis. Jag ville göra abort för jag stod inte ut, inte för att jag inte ville ha bebis utan för att jag mådde psykiskt och fysiskt dåligt. Tänk på hur mycket vi vill ha våra bebisar eftersom vi tar oss igenom detta helvete :)

Ja du har rätt. Tänker ofta att "han får gärna komma nu"! Fast jag vill ju självklart ha honom fullgången istället! Ska försöka sova nu. God natt och tack för pepp och förståelse!
  • mammatessie

Jag har varit hemma 6 veckor nu och fortfarande inget svar från fk. Blir det inte beviljat kommer jag att bryta ihop. Igår ringde en kvinna iaf och kollade lite angående min inkomst då jag har både egen firma och anställning. Hon kunde dock inte svara på om det kommer att bli beviljat då hon bara hade hand om inkomstutredningen. Jag hoppas nu att när hon är klar med det ska det väl inte behöva ta så lång tid att få svar från "belutshandläggaren" heller.

Imponerad av er som jobbar fast ni mår så dåligt. Jag som jobbar i butik skulle aldrig kunna stå bland kunderna och riskera att spy på någon:) Få se nu då om fk tycker lika.

Ska prata med läkaren idag, något tips på vad jag ska be henne skriva på mitt nya läkarintyg?:)

Svar på tråden Hyperemesis