• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • Newbie84

För mig har det inte vänt blev bättre typ 2 veckor då jag gick tillbaka till jobb resulterade i sju resor värre. Läkarna har sagt v 12, v 16 v20-21 som "magiska" gränser, efter v 20 sa de att jag nog inte blir bättre. Tänk på att stress gör det värre, sa också till jobbet att det blir nog bättre snart osv tills en läkare sa att jag ska ta det lugnt hela sjukskrivningen inte ens fundera på om jag kunde komma tillbaka tidigare då det orsakar stress om man märker att det inte går osv. Ät bara det du kan tänka dig, om det funkar bättre med toblerone och isglass så ät det, bättre än inget, undvik köket och alla lukter som finns där, frys in saft i iskuber så du får lite energi och vätska när du suger på dem.

• VHF2014
    Newbie84 skrev 2013-09-15 20:39:28 följande:

För mig har det inte vänt blev bättre typ 2 veckor då jag gick tillbaka till jobb resulterade i sju resor värre. Läkarna har sagt v 12, v 16 v20-21 som "magiska" gränser, efter v 20 sa de att jag nog inte blir bättre. Tänk på att stress gör det värre, sa också till jobbet att det blir nog bättre snart osv tills en läkare sa att jag ska ta det lugnt hela sjukskrivningen inte ens fundera på om jag kunde komma tillbaka tidigare då det orsakar stress om man märker att det inte går osv. Ät bara det du kan tänka dig, om det funkar bättre med toblerone och isglass så ät det, bättre än inget, undvik köket och alla lukter som finns där, frys in saft i iskuber så du får lite energi och vätska när du suger på dem.

Usch! Men som tur är får du ju din lilla bebis! Du är snart i mål!

Jag är jätteorolig för ma. Tänk att må så här dåligt "i onödan"!!! Det skulle vara så surt!

Jag har hört att v 14 är den magiska gränsen, men jag hoppas din läkare har rätt så jag kan få må bra efter v 12. Bara 2 veckor dit!!!
  • Newbie84

Var också rädd för missfall för jag mådde så skit. Håller tummarna för att du blir bättre i v 12 om inte annat i v 16.

• Me2
    Tifastar skrev 2013-09-15 16:11:35 följande:
    Jag har tetstat lergigan o primeran... Hjälper lite.
    Har hört att ondansetron ska vara bra... Någon som testat ?

Är bara i v 12... Med mina andra två har jag spytt tiden ut så väntar inget mirakel nu heller.
    Jag fick det utan problem den här gången, dock har jag två hyperemesis graviditeter bakom mig och eftersom jag redan testat allt innan så var det ok.
    Jag tycker att det fungerar klockrent ! Spyr inte så länge jag tar dem regelbundet, men mår dock fortfarande illa och magen kajkar ihop helt
    Tyvärr verkar det inte heller hjälpa för närings upptaget för även fast jag inte spyr den här gången så går jag inte upp i vikt Tappade några kilon i början innan jag fick Ondansetron och de har jag fortfarande inte tagit igen (v22 nu) är helt slut i kroppen och orkar verkligen inte mycket.  
  • Mia87

Jag börjar faktiskt må bättre, hallelujah! Så länga jag äter väldigt små portioner mår jag ganska bra. Spyr dock och mår dåligt om det blir lite för mkt så håller mig mest hemma eftersom man inte vet hur man mår efter mat (så det sociala är inte så mkt bättre) men ändå så himla skönt att må bättre! Började vända för några veckor sen o är i vecka 33 nu.

• Mia87

Newbie84: Snacka om otur :( Man borde inte behöva få "all skit" i en graviditet. Hoppas det går bra och att bebis kommer ut i lagom tid :)

• Jenny78

Ondansetron har verkligen hjälpt mig, känns väldigt orättvist att inte alla får testa beroende på var man bor. Lergigan hjälpte inte mig ett dugg, kunde lika gärna ätit sockerpiller. Blev inlagd i vecka 16 och då hade jag ätit lergigan i åtta veckor utan någon effekt. Nu är jag i vecka 32, mår fortfarande illa men med ondasetronen kan jag äta och får behålla maten.

• Tifastar
    Me2 skrev 2013-09-16 07:24:33 följande:
    Jag fick det utan problem den här gången, dock har jag två hyperemesis graviditeter bakom mig och eftersom jag redan testat allt innan så var det ok.
    Jag tycker att det fungerar klockrent ! Spyr inte så länge jag tar dem regelbundet, men mår dock fortfarande illa och magen kajkar ihop helt
    Tyvärr verkar det inte heller hjälpa för närings upptaget för även fast jag inte spyr den här gången så går jag inte upp i vikt Tappade några kilon i början innan jag fick Ondansetron och de har jag fortfarande inte tagit igen (v22 nu) är helt slut i kroppen och orkar verkligen inte mycket.  
    Oh fy :( 
    Detta är åxå min tredje gång. Jag testar o jobba halvtid men det är knappt att det går :(
    De dagar jag är ledig så spyr jag värre än värst. Ska kolla upp om jag kan få ondansetron. Har ju liksom du testat allt o lite till dom andra två gångerna.
    Håll ut du är såååå duktig :)  
  • Tifastar

Hur jobbar ni ? 
    Har inte jobbat alls förrens nu när jag ska testa 50%.
    Jobbar fulla dagar så blir 2-3 dagar i veckan. Känner mig
    yr o får lätt blodtrycksfall... ligger på 100/60 stadigt.

De dagar jag inte jobbar spyr jag värre än värst *suck*
    Men man är ju så jäkla rädd att f-kassan ska neka en
    sjukpenning :(
    Då står man ju där med räkningar upp till öronen och inga pengar.

Svar på tråden Hyperemesis