• Serla

Hyperemesis

Ni andra med hyperemesis, när släppte det för er? Eller iaf blev bättre...

Jag är i v 20 nu och tar medicin mot illamående tre gånger per dygn fortfarande, Varit inlagd på sjukhus för dropp flera gånger och bara ligger hela dagarna, har ingen ork alls! Kräks och mår fruktansvärt hela tiden. Håller på att bryta ihop snart!!! Jag klarar inte att må så här i fem månader till!!!

Tips på vad man kan göra själv?
     Hur står man ut?   

• Svar på tråden Hyperemesis
  • VHF2014
    Newbie84 skrev 2013-09-14 22:10:14 följande:

Precis i v 34 stoppar de inte längre, tror den kommer stanna lite längre bara sjukhuset som är nojjiga. Vhf2014 tycker inte heller att de funkar så bra med lergigan, däremot så tog primperan bort mina kräkningar och hjälpte bäst. Vilken v är du i? Man får ta dem fram till tredje trimestern dvs i 6 månader. Finns som stolpiller ( lite äckligt men funkar bäst och går ju inte att spy upp) men även vanliga tabletter

Är i v 10. Inga tabletter fungerade på mig förra gången, men då var jag sämre.
  • Tifastar

Jag har tetstat lergigan o primeran... Hjälper lite.

Har hört att ondansetron ska vara bra... Någon som testat ?

Är bara i v 12... Med mina andra två har jag spytt tiden ut så väntar inget mirakel nu heller.

• Newbie84

Ville ha ondastenon men alla läkare vägrar att skriva ut det till mig tyvärr. Hoppas att du kan få det då! Primperan tog bort mina kräkningar, lergigan comp gör det lite bättre men då trycker jag i mig 8 st om dagen för effekt. Blir bara så less för tänk om ondastenon hade hjälpt eftersom det är en annan substans och jag hade kunnat haft det drägligt och kanske jobbat åtminstone halvtid.

• mammatessie
    Newbie84 skrev 2013-09-14 09:46:01 följande:
    Mammatessie: jag blev inlagd på återbesöket och får bara gå på toa själv... Så tråkigt och jag får kanske dagpermission nån gång i v 34 tidigast. Tror inte jag är gjord för att vara gravid heller. Får ta sprutor nu mot blodpropp dagligen eftersom jag vart still så länge. Jobbigt bara att må dåligt och spy nån annanstans än hemma.
    Så du blev inlagd alltså. Ja ibland behöver man inte ha så mycket sammandragningar för att det ska påverka utan det kan räcka med "mensvärken". Du får passa på att bli lite omhändertagen nu då och hoppas illamåendet kan bli bättre om du "tvingas" vila nu också. Jag blev ju som sagt inlagd i v 24 men gick hela vägen ut ändå till bf datumet. Så vila kan göra mycket. Men man känner sig ju lite löjlig när man inte ens får gå o hämta mat själv.... sen är det dötrist att ligga på sjukhus. Ta en dag i taget och bunkra upp med många böcker, tidiningar o annat skoj. Ligger du på eget rum?
  • Newbie84

Ja det suger, grejen är ju att jag legat i sängen hemma innan då jag vart sjukskriven sen v 5 för illamåendet. Har inte eget rum ligger en med värkar hennes vatten gick igår utan att huvudet var ruckbart sen har hon jätte värkar och stönar och låter massor. Det är fullt på förlossningen så hon kan inte komma dit förrän det blir en plats ledig.

• Newbie84

Ja det suger, grejen är ju att jag legat i sängen hemma innan då jag vart sjukskriven sen v 5 för illamåendet. Har inte eget rum ligger en med värkar hennes vatten gick igår utan att huvudet var ruckbart sen har hon jätte värkar och stönar och låter massor. Det är fullt på förlossningen så hon kan inte komma dit förrän det blir en plats ledig.

• Tifastar
    Newbie84 skrev 2013-09-15 16:43:39 följande:
    Ville ha ondastenon men alla läktesta. ägrar att skriva ut det till mig tyvärr. Hoppas att du kan få det då! Primperan tog bort mina kräkningar, lergigan comp gör det lite bättre men då trycker jag i mig 8 st om dagen för effekt. Blir bara så less för tänk om ondastenon hade hjälpt eftersom det är en annan substans och jag hade kunnat haft det drägligt och kanske jobbat åtminstone halvtid.

Precis min tanke åxå. Synd att dom är snåla på att skriva ut det

Jag jobbar på sjukhus o skulle kunna sno där o testa... Dock är jag för ärlig för det hihi.
  • Newbie84

Vissa landsting skriver ju ut med en gång, så orättvist. Hade en läkare som sa att det kunde funka pga den andra substansen, men så övervägde hon med en kollega och då ville hon inte längre pga att det var klass 2...

• Linnea77

Hej! Är gravid med min 3 bebis i v 8+3. Mådde aldrig illa med de andra 2. Jag mår okey på morgonen när jag vaknar men framåt 11 o tills sena kvällen mår jag konstant illa. Spyr flera gånger per dag. Gick så långt att jag sedan 1 vecka tillbaka fick bli sjukskriven. Har även lergigan comp 3 gånger dagligen. Min läkare sjukskrev mig till början på okt, men jag har hela tiden sagt till jobbet o varit kaxig att det snart går över o att jag inte kommer vara hemma så länge. Blää, ingen mat är god, konstant trött pga illamåendet o jag känner mig som en tönt som inte klarar att jobba, känner mig som en tråkig mamma o blek fru. Tror ni med mer erfarenhet att det vänder snart?! Blir galen även om jag är lycklig över denna bebis

Svar på tråden Hyperemesis