• Mael

Pergotime start mars 2013.

Hej. Tänkte kolla om det är fler som precis startat eller ska starta behandling med pergotime? Jag har egen ägglossning men eftersom vi fick missfall för ett år sedan och inget har hänt ännu så fick jag pergotime utskrivet. Tog tredje tabletten idag. Två kvar med andra ord. Mådde skit första dagen, hemsk huvudvärk som sedan övergick i migrän med aura. Känns bättre idag dock. Hoppas att det hjälper. Vet inte riktigt vad det ska göra när jag har egen ägglossning men jag antar att läkaren vet vad hon gör. Varför behandlas ni med pergotime? Några biverkningar?

• Svar på tråden Pergotime start mars 2013.
  • Mael
    LillaJagMaria skrev 2013-09-26 17:38:16 följande:
    Va skönt att du gjort det nu då. Och verkligen skönt att du bara behöver äta en pergotime omgång till innan det blir remiss till IVF. Är väldigt skönt när det händer saker så man inte står och stampar på samma ställe för länge. 

Jag hoppas det tar sig för er denna månaden!! Spolning kan ju göra att det blir lättare, har jag hört i alla fall. 

Ja jag har också hört att det fungerar för många. Eftersom min sambo har mindre antal spermier än normalt så är det nog bra om det blir lite lättare för dom att komma fram :). Känns skönt att gå vidare annars men samtidigt läskigt. Ivf är ju liksom det sista man tar till, innan adoption.

Vet du hur många kurer du ska äta innan man går vidare?
  • Förväntansfull0406

När jag var på efterkontroll i tisdags efter skrapningen sa Gyn att hon förstod att jag hade svårt att bli gravid med tanke på hur mycket bakåtlutad min livmoder är..... Hmm trodde inte man trodde det "nu för tiden" att bakåtlutad livmoder påverkar fertiliteten, däremot har man lättare att få MA när man får ett mf, vad jag läst iaf. Något ni vet??

• Lillis
    Mael skrev 2013-09-26 17:27:11 följande:
    Tack! Nu är det över. Det var verkligen ingen trevlig upplevelse men som tur var så gick det snabbt. Det var lite trögt att få igenom vätskan i ena äggledaren och det var nog det som gjorde ondast. Men nu är det gjort och det känns bra. Blev även glad då vår läkare sa att jag bara ska äta den här kuren med pergotime och sedan skickar han remissen till Umeå för ivf. Känns så skönt att det händer saker.

Skönt att ha det överstökat! Hur många kurer pergotime har du ätit?
  • Lillis

Idag har det varit en riktig skitdag på jobbet. Tog ett ägglossnigstest när jag kom hem som visa glad gubbe! Det gjorde verkligen min dag, nu går man på moln för en stund iallafall! Tänk att även ett leende från den gubben smittar av sig :) Det är på exakt samma dag i cykeln som sist också, dag 23.

• mammasusan

Blir ni hungriga av pergon? Jag är 2-3dgr efter äl & kroppen har redan börjat knasa...förutom att bröstvårtorna fortfarande är både svullna & ömma, så blir jag vrålhungrig fast jag ätit bra, kissnödig, illamående & yr ju längre dagen går & trött.....

• Lillis
    mammasusan skrev 2013-09-26 21:23:55 följande:
    Blir ni hungriga av pergon? Jag är 2-3dgr efter äl & kroppen har redan börjat knasa...förutom att bröstvårtorna fortfarande är både svullna & ömma, så blir jag vrålhungrig fast jag ätit bra, kissnödig, illamående & yr ju längre dagen går & trött.....

Det enda jag har märkt av är huvudvärk och yrsel. Men det har nog bara varit under dom dagarna jag ätit dom.
  • mammasusan
    Lillis skrev 2013-09-27 00:15:14 följande:

Det enda jag har märkt av är huvudvärk och yrsel. Men det har nog bara varit under dom dagarna jag ätit dom.
    Ja då jag åt tabl hade jag hemsk yrsel, huvudvärk, värmevallningar, illamående etc....sedan gav det sig efter att jag slutade kuren....
  • LillaJagMaria
    Mael skrev 2013-09-26 18:05:10 följande:

Ja jag har också hört att det fungerar för många. Eftersom min sambo har mindre antal spermier än normalt så är det nog bra om det blir lite lättare för dom att komma fram :). Känns skönt att gå vidare annars men samtidigt läskigt. Ivf är ju liksom det sista man tar till, innan adoption.

Vet du hur många kurer du ska äta innan man går vidare?
    Jag har hittills ätit sex kurer (väntar på ÄL efter sjätte kuren nu). Och vi står i kö till IVF, gjort ca en månad så gissar att jag kommer hinna köra två kurer till innan det blir IVF. 

• LillaJagMaria

En fråga till alla som äter pergotime, varierar dagen då ni får ÄL mellan kurerna? 

De första fem kurerna jag ätit har jag fått ÄL cd 16-17. Men denna omgång har jag fortfarande inte fått någon glad gubbe på ÄLtesten och är på cd 18 idag. Hade känningar i början på veckan men nu känner jag inget. Kan jag ha missat ÄL även fast jag testar mig eller vad tror ni?

Svar på tråden Pergotime start mars 2013.