• Anonym (Big Mama)

VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor

Är det någon som hänger med? Jag smygstartade redan idag men börjar officiellt på måndag den 1 april. Vill gärna se redan nu om någon är intresserad. Om ni vill delta med ett annat datum i början av april eller nu i slutet av mars går även det bra. Huvudsaken är att vi peppar och motiverar varandra, samt att vi som deltar är aktiva i tråden så länge som möjligt.

Vill man avsluta eller eventuellt avbryta/pausa sin medverkan i utmaningen skulle jag uppskatta att man skriver det innan man överger tråden. Jag skulle även tycka det vore kul om ni som vill delta fyller i det "formulär" ni hittar längst ned i detta inlägg, hur mycket ni vill fylla i samt vad ni svarar är upp till er.

LÄS IGENOM FÖRST!

Valfri viktminskningsmetod & träningsform gäller under dessa 8 veckor Det här är inte en tävling! Den enda man tävlar mot är sig själv Vi ska hålla en vänlig stämning i tråden och stötta varandra Vilken dag i veckan ni väger er får ni bestämma helt själva!

Ålder:
    Startvikt:
    Målvikt:
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod:
    Mitt startdatum för utmaningen:
    Jag kommer att väga mig på:
    Har du provat att gå ner i vikt förr?:
    Om ja, med vilken/vilka metoder:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-27 13:56
    Mina svar på formuläret (lägger till längd också).

Ålder: 21
    Längd: 170 cm
    Startvikt: 109.2 kg
    Målvikt: 65-75 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Egen variant av LCHF, sluta småäta, börja promenera, utesluta allt sött och sockrigt, sluta dricka läsk osv.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Endast med shakes och pulverdrycker (VLCD/LCD).
  • Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor
  • Anonym (Isabelle)

Sara: Ja, jag tänkte också på det. :) Jag tycker redan det är jobbigt att äta så ofta men jag kanske vänjer mig. Har ni några tips på bra och snabba mellanmål? Idag blev det lättkeso med färska blåbär. Måste ju ha minst en till idag.

• Fru Mamma

Isabelle: en smoothie kanske, lite färska bär, en banan och lite naturell yoghurt?

• Tinnys

Hej! Jag hänger gärna på.

Ålder: 39
    Startvikt: 79
    Målvikt: 62
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: VLCD i minst åtta veckor. Träna på löpbandet eller ute minst 30 varje dag.
    Mitt startdatum för utmaningen: 1/4
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja
    Om ja, med vilken/vilka metoder Det mesta: VLCD, dukan, viktväktarna.

Målet dessa åtta veckor är att komma under 70,  

• mammakalmar

Skulle också vilja vara med här.

Ålder:40
    Längd: 157 cm
    Startvikt:65,6
    Målvikt: 55
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Matdagboken, genom att skriva upp allt jag äter och få koll på vad jag äter samt inte äta godis, chips samt andra sötsaker under tiden, samt att varje ledig dag minst promenera en timme, jobbar som timvikarie och vet sällan hur jag jobbar innan
      Mitt startdatum för utmaningen: 1 april
    Jag kommer att väga mig på: Måndag
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Viktväktarna, ja massor
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Det funkar bra tills jag ska hålla vikten då tappar jag fokus, så jag har gått ner mina kilon tidigare och sedan fick jag ett skov i höstas och gick upp alltihopa när jag åt kortison och sedan har jag tyvärr gjort ett halvhjärtat försök igen med viktväktarna och denna gången gick det inte alls utan slutade med att jag vägde mer än jag gjorde innan jag började.

• Kia82

Det var precis en sådan här tråd som jag tänkte starta men så hittade jag denna direkt så jag hakar på här istället.

Ålder: 30
    Startvikt: 77,5 kg
    Målvikt: 68 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Promenader med och utan barnvagn, stå på crosstrainern hemma även lite styrketräning hemma. Äta nyttigt dvs MYCKET grönsaker, frukt/bär och kyckling/fisk/skaldjur. Avstå ifrån ris, potatis, pasta och vitt bröd. Inget godis över huvud taget. Fr.o.m startdagen byta ut 2-3 måltider/dag mot Naturdiet under en vecka för att kicka igång viktminskningen. Ser man resultat snabbt är det roligare och man får motivation att fortsätta. 
    Mitt startdatum för utmaningen: 2 april
    Jag kommer att väga mig på: Tisdagar
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Löpning, shakers, äta nyttigt

• Kia82
    Kia82 skrev 2013-04-01 16:42:35 följande:

Det var precis en sådan här tråd som jag tänkte starta men så hittade jag denna direkt så jag hakar på här istället.

Ålder: 30
    Startvikt: 77,5 kg
    Målvikt: 68 kg
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Promenader med och utan barnvagn, stå på crosstrainern hemma även lite styrketräning hemma. Äta nyttigt dvs MYCKET grönsaker, frukt/bär och kyckling/fisk/skaldjur. Avstå ifrån ris, potatis, pasta och vitt bröd. Inget godis över huvud taget. Fr.o.m startdagen byta ut 2-3 måltider/dag mot Naturdiet under en vecka för att kicka igång viktminskningen. Ser man resultat snabbt är det roligare och man får motivation att fortsätta. 
    Mitt startdatum för utmaningen: 2 april
    Jag kommer att väga mig på: Tisdagar
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Löpning, shakers, äta nyttigt

Glömde skriva att jag är 178 cm lång.
  • Anonym (Sara)

Behöver också tips på bra mellanmål, är usel på att sprida ut maten jämt över dagen utan tenderar att glömma att äta mellan måltiderna och sedan blir jag superhungrig och äter massor på en gång istället. Vi har dessutom en "snaskkorg" på mitt kontor som jag är dålig på att undvika.

Ska försöka äta minst nyttiga två mellanmål per dag istället så jag inte blir så hungrig. Smothie är gott tycker jag men svårt att få till på jobbet. Kanske ska prova grekisk yoghurt och lite frukt och bär.

Tar gärna emot bra tips på frukostar som man fixar snabbt och som är mättande, här är alltid världens stress på morgonen.

• Kia82
    Anonym (Isabelle) skrev 2013-04-01 15:14:54 följande:
    Sara: Ja, jag tänkte också på det. :) Jag tycker redan det är jobbigt att äta så ofta men jag kanske vänjer mig. Har ni några tips på bra och snabba mellanmål? Idag blev det lättkeso med färska blåbär. Måste ju ha minst en till idag.
    Jag har börjat att äta var tredje timme sedan några veckor och jag mår mycket bättre och blir aldrig akut hungrig eller får en massa sug efter saker pga det.

Frukt och/eller bär ihop med keso, smaksatt Kesella typ vanilj, citrus, hallon, rabarber etc och massor med mandel, solrosfrön och linfrön. Det går att kombinera på massor med olika sätt och är supergott.
    Sen så är ju knäckebröd med räkost eller Philadelphiaost på också gott. Riskakor med lite smör och en skiva ost eller en skiva mörkt bröd med leverpastej och gurka.
    Ett annat favoritmellanmål som jag brukar ha som lunch här hemma om dagarna är avockado med en klick kvarg, räkor och citron.
    Tänk på att portionerna behöver inte vara så stora eftersom du äter så ofta.
  • Kia82

Skrev att jag skulle starta på allvar imorgon men kunde inte låta bli och började redan ikväll med ett stort lass broccoli till middag och en timmes powerwalk därefter. Jag känner redan av att jag nog kommer att ha träningsvärk imorgon.:-P

• längtar1988
    Ålder: 25
    Längd: 172 cm
    Startvikt: 82 kg
    Målvikt: 75 kg men gärna ner till 70.
    Hur jag ska gå ner i vikt/Metod: Gym och promenader. Inget godis eller alkohol. Äta mindre portioner.
    Mitt startdatum för utmaningen: 2/4
    Jag kommer att väga mig på: Måndagar
    Har du provat att gå ner i vikt förr?: Ja,
    Om ja, med vilken/vilka metoder: Dukan, nutrilett
    Vill man så kan man!
Svar på tråden VIKTUTMANING: Gå ned i vikt på 8 veckor