Inlägg från: popcornplaya |Visa alla inlägg
  • popcornplaya

BF januari 2014

sagalo skrev 2013-08-24 10:23:16 följande:

Vi hade både såna där små tvättlappar från Ikea att torka rent med osv och sen använde vi deras handdukar som kostar ett par kronor st som vi la under rumpan! Tvättade bort bajs med icas tvättlappar (papper) som vi blötte.. Funkade super :) tyckte inte alls om våtservetter, brukade bara ha ett paket såna skötväskan om det skulle bli kris ute typ.

Älskar våtservetter! Mina barn har alltid blitt så röda av såna tvättlappar man blöter men aldrig av våtservetter.
  • popcornplaya
    sagalo skrev 2013-08-24 11:04:07 följande:
    Oj vad lustigt! För oss var det helt tvärtom :) Det bästa är väl att vara öppen och prova sig fram för att se vad som passar bäst för sig själv och sitt barn. Likadant med blöjor ju, för oss funkade pampers eller Ica bäst första tiden, men sedan var det bara libero som höll riktigt tätt när hon blev större, och libero tyckte vi inte alls satt bra när hon var bebis. Säkert många som tycker olika även där och inte alls håller med mig :)
    Med blöjor håller jag med dig! Pampers är bäst i början men sen är libero helt klart bäst!
  • popcornplaya
    sunnydays skrev 2013-08-24 11:16:27 följande:

Har ni föresten skaffat någon gravidförsäkring? Isf vilken?

Tänkte göra det denna veckan. Funderar på if då dom verkar ha bäst ersättningar. Och till er alla, ta INTE gratisförsäkringarna bara! Dom täcker typ inget!!!!
  • popcornplaya
    sunnydays skrev 2013-08-24 11:12:07 följande:

Lite djungel med allt vad man behöver. Ska ta och hitta någon bra shoppinglista och bocka av de vi köpt.

Idag går jag in i v 21 och jag tror jag känt min första riktiga puff (modrerkakan i framvägg). Har varit osäker om jag känt någon gång för det har lika gärna kunnat vara ren inbillning. Men nu imorse var den en tydlig puff en bit under naveln så de måste väl ha varit lillen? 

Jag är i v.21 och det är först denna vecka jag börjat känna bebisen också. Har också moderkakan i framvägg.
  • popcornplaya
    sunnydays skrev 2013-08-24 11:24:25 följande:
    Skönt att jag inte är ensam om att känna senare, om det nu var det jag kände. Men det tror jag :) känner du varje dag nu?

Bra då ska jag inte ta en gratis. Är det sån som går över på barnet sen eller har du tänkt teckna annan då? 
    Dom brukar gälla i ett halvår efter barnet fötts men det bästa är att teckna barnförsäkring så fort som möjligt,

Jag känner mer för varje dag nu men fortfarande inte några starka rörelser utan mest sprattel. Kännt senare nu än med båda andra barnen.
  • popcornplaya
    M Hedell skrev 2013-08-24 16:31:46 följande:

Bröstvårtssalva!! Purelan räddade hela min amning med sonen. När dottern föddes sög hon enligt konstens alla regler men redan innan vi kom hem från BB var bröstvårtorna alldeles blodiga Rynkar på näsan Den amningsperioden blev inte långvarig! När sonen föddes började jag smörja in bröstvårtorna direkt efter fl och fick inte ett enda sår, kunde amma precis så länge vi ville Glad

Sonen fick hemska blöjeksem som vi smorde med inotyol, toppensalva! Men den är rätt kletig så vill man kan man blanda den med lite babyolja.

Blöjorna har vi alltid kört med pampers precis i början och sen gått över till libero. Har använt våtservetter till bägge barnen och det har funkat bra, men det är verkligen skillnad på olika märken.

Sköna trosor är skönt, men inte för slappa heller. Iaf jag vill gärna att bindan sitter där den ska och inte åker omkring då man rör sig smile5.gif Dom där otroligt sexiga nättrosorna som dom bjussar på på sjukhuset är faktiskt riktigt sköna!

Någon skön amningstop att sova i och som håller amningsinläggen på plats.

Ja nättrosorna från bb är bäst! Har alltid plockat med mig ett gäng hem. Även deras stoooora bindor.
  • popcornplaya
    84Johanna skrev 2013-08-24 16:58:39 följande:
    Blöjhink är onödigt. Vi hade det i början med det luktade snabbt bajs så vi köpte färgglada bajspåsar på ÖoB istället. När blöjan var bytt så ner i en påse och sen la vi dom vid ytterdörren. Tömdes varje gång vi gick ut.

Badstöd är också onödigt då bebisen ligger mycket bättre på din arm 

Fast det är ju min åsikt 
    Elin 101016
    Själv tyckte jag det va jättejobbigt att bada bebis när man höll själv. Sån badstol va kanon!!!
  • popcornplaya
    debbie85 skrev 2013-08-24 22:03:59 följande:

Fan, idag har jag en dålig dag. smile4.gif Känner för att supa ner mig eller liknande. Synd att man inte kan det när man är gravid. Är trött på att vara "präktigt skenheligt gravid och en duktig blivande moder"... Hur gör gravida när dom vill vara lite destruktiva, galna och revolterande? Har redan provat att dricka alkoholfri öl och vara allmänt irriterad på folk men det hjälper inte... :-P Jag kanske ska starta en lustgas-bar eller nåt annat skoj för gravida? Anledningen till mitt kassa humör är antagligen sexuell frustration (min sambo bygger garage hela dagarna och är helt slut på kvällarna) plus att jag aldrig får vara ifred på min semester (är hela tiden folk här och hälsar på som bl.a. ska hjälpa till att bygga garage)... Så, nu har jag fått klaga lite på mina löjliga problem.

28-årig Sthlmstjej bosatt i Skåne som väntar sitt första barn tillsammans med fästman. BF 140106. <3
    Tyvärr så får du nog fortsätta att va "präktig" även efter bebisen kommer.
  • popcornplaya
    Line79 skrev 2013-08-24 22:12:16 följande:

Har hållet mig inom det rekommenderade hela tiden, men nu med den här plötsliga viktippgången ligger jag 1,3 kg över????
    Bry dig inte så mkt om vikten. Ät bra mat bara. Vissa går upp mer och andra mindre. Ibland samlar man på sig lite extra med vatten.
  • popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-08-25 15:05:54 följande:

Någon mer som går emot strömmen och kommer använda tygblöjor? ;) Känner mig rätt ensam, haha! Vi har i alla fall satsat på ImseVimse. :) 
    Nervös över reaktionerna i vår närhet sedan när vi kommer göra det. Alla tror att det är utdött och typ stenåldersfasoner. Vi har ju köpt allt-i-ett-blöjor som är precis som engångsblöjorna, fast i tyg liksom.
    Handlar nog mest om okunskap och jag får väl förklara, men känns lite jobbigt :b
    Fast det är ju fler som börjar bli medvetna om all skit som finns i engångsblöjor både för barnet och miljön. Har en vän som inte använder våtservetter på grund av alla kemikalier där i och använder tygservetter som tvättas sedan, då bidrar man ju också med något liksom. :)

Jag hade aldrig orkat med all bajstvätt med tygblöjor. Men om nån vill ha tygblöjor så varför inte.
Svar på tråden BF januari 2014