Inlägg från: popcornplaya |Visa alla inlägg
  • popcornplaya

BF januari 2014

Angående rs är det typ omöjligt att skydda sig när man har syskon i skola eller på dagis. Min andra fick rs i mars (född i november) och vi var inlagda på sjukhus en vecka för att hon inte orkade äta riktigt. Så hon fick nässond och innhalationer mot hostan.

Bara att hålla tummarna för att nästa klarar sig.

• popcornplaya
    NorasMamma skrev 2013-08-31 14:29:16 följande:
    Jo de var väll nästan en på miljonen att Nora skulle få sin sjukdom. Så lite rättvisa ska de väll vara!
    Får jag fråga vad det är för sjukdom hon har?

Hon måste väll ha rätt till resurspersonal på dagis också.
  • popcornplaya
    sagalo skrev 2013-08-31 19:21:19 följande:

Undrar lite hur ni andra som har barn sen tidigare som går i fsk gör under bebisens första tid, ni som tänkt låta storasyskonet fortsätta på fsk då :) Tänkte om de ska få vara hemma en tid, eller hur ni gör med det? På ett sätt vill jag ju inte att dottern ska känna sig typ bortföst, men vet inte hur spännande det är att hänga med nyförlöst mamma och bebis? Vet inte alls vad som är brukligt :) Tänkte även på det här med rs-virus osv att det kanske är skönt ur den aspekten att inte ha syskonet där då.

Mina andra barn får gå 15 timmar. Det är allt rätt skönt att få lite egentid med bebisen också. Och att rutinerna för dom andra barnen inte blir helt tokiga. Nu gillar mina barn att va på dagis också.

Smittrisk är svår att komma ifrån, man kan ju inte hålla dom äldre barnen isolerade även om man inte skulle ha dom på dagis, dom behöver ju få träffa andra barn och leka.
  • popcornplaya
    Burberry skrev 2013-08-31 19:48:36 följande:
    Hos oss kommer nog syskonen gå på dagis precis som innan bebis kommer (8.45-13.30 fem dagar i veckan, ledig 2mån sommar + för resor). Tror inte de kommer känna sig bortfösta, kompisar är viktiga i den åldern (4,5 år). Dessutom är de van från förr att mamma ibland är hemma fast de är på dagis (är egenföretagare, och ibland prioriterar jag trädgårdsjobb eller städning före jobbet) så det ser de inte som något konstigt.

Därtill har vi redan pratat om det, de vet de ska gå på dagis som vanligt trots att bebis ska vara hemma. Har också förklarat att bebis sen senare kommer att börja dagis vid samma ålder de började (1,5 år). Så tror inte det kommer att vara något problem.
    Får ni ha så mkt på dagis fast du är hemma med bebis? Här är det 15 timmar som gäller.
  • popcornplaya

Är det verkligen så nödvändigt med temp i babymonitorn? Det är väll i så fall tempen i vaggan/spjälsängen som är det väsentliga. Och man känner ju i rummet om det känns för varmt/kallt.

Men det är jag det. Och ändå är jag sjuuukt prylgalen.

• popcornplaya
    M Hedell skrev 2013-09-02 11:41:26 följande:
    Tanken är att ha tempfunktionen ffa ute i vagnen och inte inne smile1.gif

Vi hade en till andra barnet som hade bla vibrator, otroligt onödigt tänkte vi då vi köpte den men attans va bra det var att ha då man var ute och klippte gräset tex, eller när storasyster höll på att somna tex smile1.gif Tempmätaren däremot är något jag saknat med dom barnvakterna vi haft, nojar alltid upp mig över temperaturen i vagnen smile5.gif Men nödvändigt vet jag väl inte om jag skulle kalla det, ett behov snarare.
    goaround skrev 2013-09-02 10:53:22 följande:

Vad är en barnvakt??? :)
    Som en walkie-talkie ungefär, fast bebisenheten reagerar med ljud till föräldern då bebisen gör ifrån sig ljud, men envägskommunikation typ. Finns med många olika funktioner och i olika utföranden smile1.gif
    Tack, ska spana in! smile1.gif
    Ok. Själv har jag aldrig använt monitor i vagnen så tänkte aldrig att det var där du ville använda. Vibrator är nästan ett måste däremot!
  • popcornplaya
    LeaveMeAlone skrev 2013-09-02 12:41:08 följande:

Finns så otroligt mycket prylar till barnen numera. Hade aldrig någon babyvakt till sonen och kommer nog inte skaffa det förrän vi flyttar till hus sånt fall. I nuläget känns det ganska onödigt. Möjligen att jag är så pass orolig denna gång att skaffar mig andningslarm till sängen. Men får se. Går ju också att kolla till ungen till och från :P

Hade babymonitor till första barnet men den gick sen sönder och vi skaffade aldrig nån ny när andra barnet kom och vi klarade oss väldigt bra :)
  • popcornplaya
    LillFrö skrev 2013-09-02 16:00:09 följande:

Några som beställt barnvagn och babyskydd? Lite nyfiken på vad ni valt i så fall, babyskydd framför allt! ????

Barnvagn har vi köpt en brio smile. Babyskydd har vi sen innan en akta graco duo logic. (Stavning?)
  • popcornplaya
    sunnydays skrev 2013-09-02 19:23:58 följande:

Ni som har barn sen innan. Anväds babygym? Är det någon direkt skillnad mot att ligga i babysittern/babynest/på en filt och leka med leksaker?

Har använt babygym massor men egentligen går det väll lika bra med tjock filt/täcke och leksaker. Det beror ju lite på hur prylgalen man är :)
  • popcornplaya
    SB2011 skrev 2013-09-02 19:36:42 följande:
    Min son sov bara i sitt gym! Så jag tror inte vi kommer skaffa nåt denna gången! Har fått en babysitter med en båge där de hänger några gosedjur istället
    Fast babygym kan ju inte riktigt likställas med babysitter. Babygymmet är ju just ett gym. Där man kan träna på å ligga på magen och sträcka sig efter leksaker och träna på att vända sig om.

Men som tidigare sagt så funkar ju filt på golvet också.
Svar på tråden BF januari 2014