Inlägg från: popcornplaya |Visa alla inlägg
  • popcornplaya

BF januari 2014

SB2011 skrev 2013-08-25 19:23:22 följande:

Också för lat för tyg blöjor! Vi har ingen egen tvättmaskin och det är ont om tider! Är glad om man lyckas få en tid i veckan! Så att ha en massa bajsblöjor som ska ligga och stinka ner hela stället vill jag verkligen inte!

Med tanke på hur mkt bajsblöjor det kan bli i början hade jag inte orkat. Att stå mitt i natten och skölja ur bajs är inte min grej. Då gör jag så lite som möjligt. Men all heder som sagt till er som orkar. Det är ju bra för naturen och så även om jag tyvärr är en sån där människa som tänker väldigt lite på sånt.
  • popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-08-25 19:39:08 följande:
    Ja, alltså, för mig som ger skötplatsen precis vid hon och tvättmaskinen så är det ju inte jobbigt att skölja av. Man får se positiva saker i allt också, inte bara negativa :)

Det är inte bara naturen jag tänker på, utan vår lilla bebis också. :) Jag tycker sånt är viktig! Ett intressant ämne. :)
    Ja jag har ju min skötbädd så också ;) är lat.

Angående att tänka på sin bebis så har mina klarat sig väldigt bra med vanliga blöjor och även med våtservetter. Aldrig haft problem med röda rumpor.
  • popcornplaya
    vilja89 skrev 2013-08-25 20:19:22 följande:

Googlade lite grann om kemikalier i engångsblöjor och det här dök upp. Skrämmande! 
    Jag är ganska säker på att de kemikalierna inte bara visar en röd stjärt och att det skulle irritera bebisen, finns nog mer djupgående irritationer. 

"En studie som Greenpeace gjorde 1999 visade att det fanns TBT, ett hormonförändrande ämne, i bland annat Pampers blöjor.

En annan studie från 1999 som gjordes i USA visade att möss som vistades vid blöjor fick förändringar i andningshastigheten och irritation på andningsorganen. Forskarna drog slutsatsen att blöjorna är en bidragande orsak till den ökade barnastman. Dessutom höjer den tättslutande fruktigheten i engångsblöjor temperaturen över den normala kroppstemperaturen, vilket gör att sädescellsproduktionen inte fungerar som den ska. En vuxen mans testikelaktivitet formas redan som foster och spädbarn och man kan se att spermieantalet har halverats hos män under de senaste 50 åren. Om engångsblöjorna haft en påverkan i detta kan vi bara spekulera om..  "

Ja detta är nog en diskussion vi inte kommer nån vart med direkt. Det finns mkt gifter och skit överallt i vår värld. Vissa byter ut blöjor mot tygblöjor och andra byter ut annat.
  • popcornplaya
    bananiss skrev 2013-08-26 12:51:56 följande:

Har ni börjat få råmjölk? Jag opererade brösten (förminskning) för ett år sen efter sonen, och funderar på om jag kommer att kunna amma eller ej.. Jag kan pressa ut en minidroppe ur varje men det kommer bara ur ett hål på varje liksom :p Har glömt vilken vecka man brukar få, och hur mycket det är!?

Inte än men läckte massor med dom andra barnen. Kommer dock inte ihåg när det började.
  • popcornplaya
    Mymemlan skrev 2013-08-26 15:39:15 följande:

Igår började jag skriva en lista på allt som vi behöver inför bebis som vi ska bocka av, känns så mysigt. Någon som också gjort lista? 

Älskar listor och gör listor på allt så jag gjorde lista tidigt på vad som behövs köpas.
  • popcornplaya
    syskonlängtan14 skrev 2013-08-26 20:31:40 följande:

Någon som funderat på Brio smile och vet skillnaden på den och brio sing?

Smile är en ny och förbättrad version av sing. Smile har vi köpt :) sing däremot verkar de flesta va missnöjda med. Går att få tag på väldigt billigt.
  • popcornplaya
    Josefine02 skrev 2013-08-27 07:20:35 följande:

Är det någon här som har haft namngivning istället för dop? Isf, hur gick ni till väga och hur såg det ut? :)

Man kan väll göra på samma sätt som med dop utan själva kyrkgrejen.

Antingen bara ha ett kalas eller så kan man först kanske läsa några dikter eller vad som helst.

Jag är så icke troende man kan bli men har faktiskt ändå haft dop. Blir till nästa också.
  • popcornplaya
    30maj skrev 2013-08-27 08:33:20 följande:

Hade de kommit in vinterkläder på ullared?? Och julsaker? Och mammakläder? Hur aka ni andra gära med vinterjacka?? Tänkte ja kulle hitta en billig stor på ullared:)

Kommer nog åka till Ullared i oktober. Ska se om jag hittar nån jacka annars blir det typ hm.
  • popcornplaya
    syskonlängtan14 skrev 2013-08-27 11:17:52 följande:

Ingen som funderat på babytravel Dublin. Ska iväg och titta på en nästan ny ikväll men är lite osäker på vad jag tycker mer än att de är en stor och klumpig vagn. Köper vi en sån så ska vi ha en enkelvagn också med platta på för jag vägrar gå med en sån klumpvagn med bara bebisen i.... Men de var ett riktigt bra pris.

Tycker carenan är bättre som syskonvagn faktiskt. Och bra pris.
  • popcornplaya
    majpan skrev 2013-08-27 11:24:57 följande:

Alltså, min son är född i maj 2011 och jag gick med öppen jacka från februari då det inte ens var i närheten av att jag skulle kunna stänga den. Hur liten mage har ni haft som kunnat stänga en vanlig jacka hela grav? Haha eller hur stor hade jag är kanske frågan... Jag är i alla fall helt inställd på att jag måste köpa en mammavinterjacka då jag bor i Umeå och kommer frysa bort om jag måste gå med öppen jacka nov-jan. Synd bara att det finns så himla litet utbud och typ inget som jag någonsin skulle överväga att ta på mig i vanliga fall. Men det är väl bara att bita i det sura äpplet och köpa den rymligaste och billigaste jag kan hitta. Bekvämlighet före allt =)

Jag måste också köpa jacka. Finns ingen chans att jag kan ha dom jackor jag har. Och jag köper hellre en gravidjacka som jag kan sälja sen än att köpa en vanlig jacka men flera nr för stor. Då kan man ju inte ha den sen ändå.
Svar på tråden BF januari 2014