Inlägg från: popcornplaya |Visa alla inlägg
  • popcornplaya

BF januari 2014

Ärligt talat så gör som ni vill. Vissa är maniska och gör inte nått som gravid. Sunt förnuft kommer man långt med.

Och angående forskningar och att googla så hittar man det man söker.

Jag blir lite irriterad på folk som ska rada upp massa information dom googlat fram och typ försöka skrämma skiten ur andra stackars gravida.

Ska man lyssna på allt finns det massor med farligt. Alvedon ska man ju inte heller äta som gravid då. Själv skulle jag gå under om jag inte fick ta nån Alvedon ibland när jag har huvudvärk.

• popcornplaya
    Lua skrev 2013-08-28 12:46:31 följande:

Någon ställde en fråga på ett forum och fick bara svar som sa "det är absolut ingen fara"! Jag bidrog med andra sidan av myntet då jag provoceras minst lika mycket av dubbelmoralen i att ett glas vin är livsfarligt men att starka kemikaliedoser som avråds i grannlandet skulle vara rena hälsokuren. Det står jag för, och valde att underbygga mina påståenden med fakta, vilket många andra inte gjort när de sagt "skit i det, det är ingen fara". Tack för mig!

Det är skillnad på att berätta din åsikt och att predika i flera inlägg. Och att det är förbjudet i Danmark skiter jag ärligt talat i.
  • popcornplaya

Jag lever ganska "nyttigt" som gravid. Äter inget som anses va farligt. Dricker inte och röker inte. Och försöker ta hand om mig. Håller mig borta så gott det går från mediciner men tar en och annan Alvedon ibland. Försöker att inte dricka så mkt kaffe men tar en kopp ibland. Däremot färgar jag håret men kanske att det blir ca två gr under graviditeten.

Jag använder även min telefon, jag använder micron, jag har flugit flygplan..... Vart går gränsen för nojjerier? Vi alla drar våran egen gräns någonstans men jag tänker inte predika för någon annan. Och det är stor skillnad på att berätta sin åsikt och att predika.

Samma gäller vid alla andra diskussioner som t.ex amning. Vissa vill inte amma. Ska man då dra fram massa info om att det är fel beslut? Eller helt enkelt respektera beslutet eftersom man inget vet om vad som står bakom beslutet.

Med mitt första barn var jag mkt hårdare mot mig själv med det mesta. Drack inte ens coca cola eftersom det innehåller lite koffein. Men är nu lite lugnare och inser att man kan inte skydda sina barn mot allt hör i världen.

Andra graviditeten var jag kanske inte lika försiktig som första gången men fortfarande väldigt nojjig. Färgade inte ens håret inför mitt bröllop. Ångrar det idag då färgen ser hemsk ut.

• popcornplaya
    Oh baby skrev 2013-08-28 13:54:18 följande:

Gud var roligt, jag blir helt fascinerad av hur olika det är. Allt från öl i Belgien till att man inte sminkar sig för oro av barnen. Jag älskar liknelsen när folk är supernoga med att koka upp vatten, som de sen kyler ner för att sen värma upp till lagom temp när de ska ge ersättning. Och sen tar de med barnen på babysim där de sväljer massor med vatten med allt möjligt i Skrattande

Men jag tror det viktigaste är att respektera andras beslut och kanske även inse att det inte blir som man trott. Man är aldrig så bra förälder som innan man själv får barn, när man har barnet på heltid brukar det mesta av ens teorier spricka Flört  

Haha ja man är en vääääldigt bra förälder innan första barnet ;)
  • popcornplaya
    svalan skrev 2013-08-28 14:28:06 följande:

Det är stor skillnad på att vara nojig och välja att koka vatten m.m, och att välja bort kemikalier tycker jag. Vänta ett par år så ska ni få se att det kommer mer riktlinjer kring detta :)

mammamaries.wordpress.com/2010/11/06/vara-barn-fods-fulla-av-kemikalier/

Ett bra inlägg att läsa om man är intresserad hittade jag på bloggen ovan, notera att det var ett par år sen de skrevs även.

Eller så kommer dom fram till att det inte är farligt. Kan vi inte veta nu.
  • popcornplaya
    svalan skrev 2013-08-28 14:38:57 följande:
    Dom har redan kommit fram till att det är farligt... Men en förändring sker ju tyvärr inte över en natt. Men ju fler som uppmärksammar de desto bättre kommer framtiden bli för våra barn :) Kolla in bloggen kemikaliekollen om du vill läsa om lite forskning kring detta.
    Ja "dom" har även kommit fram till att stekt mat är farligt, Alvedon är farligt, strålning från mobiler etc är farligt, snabbmat är farligt, ligga på rygg när du föder är farligt, m.m m.m

Allt kan vi inte undvika och skulle man lyssna och ta åt sig av allt så hade man ju tillslut legat som ett skakande löv i badkaret typ.

Och jag är absolut inte en person som färgar håret jämt. Det är väääääldigt sällan. Och jag säger inte att det är bra att färga håret heller eller en del andra exempel man ska göra det mesta med måtta. Men att nojja för allt orkar jag bara inte.
  • popcornplaya
    vartjagängår skrev 2013-08-28 14:56:38 följande:

Glöm för guds skull inte bort att INTE sova på höger sida när ni är gravida. Då dör barnet.....

Ja då stryper du både barnet och dig själv! Samma sak händer om du föder i gynställning, då kommer du även att spricka från Ystad till Haparanda.
  • popcornplaya
    vartjagängår skrev 2013-08-28 15:04:08 följande:

Haha precis som med lilleman som sitter & leker framför mig då ;) Jag var rent ut sagt livrädd för allt förra gången, bla. läste jag att man inte ska sova på höger sida.. Kan alla bara sluta hetsa upp alla stackars redan nojiga förstagångsmammor & låta alla göra som de vill.
    Var också rädd för det första gången och försökte att inte sova på den sidan och blev livrädd när jag vänt mig i sömnen ;)
  • popcornplaya
    Trollfia skrev 2013-08-28 15:48:49 följande:

Idag fick vi se våran viga krabat :) moderkakan i framvägg vilket förklarar varför jag inte känner jättetydliga rörelser

Underbart! Har också moderkakan fram och känner bara lite ibland. Dock håller han på att spralla runt just nu :)
  • popcornplaya
    SB2011 skrev 2013-08-28 15:57:44 följande:
    Härlig!! Grattis!

På tal om fosterrörelser och rul! När jag prata med min bm igår kläckte hon ur sig en rätt "kul" sak! Jag sa att loppan sparka väldigt mycket och man har kunnat känna de tydligt utan på magen i ca 3v nu, då sa hon "nämen oj va tidigt (18+3 idag)! Du e säker på att dom inte mätte fel?"

Haha hur skulle ja kunna veta de?
    Min granne som har moderkakan bak började också känna utanpå så tidigt. Om inte tidigare :)
Svar på tråden BF januari 2014