• SaraKarla

BF januari 2014

Hej på er Någon där ute som är nyplussad och vill följas åt lite? Hur mår ni?

Jag plussade imorse och har BF i januari. Är helt färsk alltså  Vill JÄTTEGÄRNA prata med fler som nyligen plussat! Känner mig så ensam   

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-22 13:58
    Bildtråd - Övrigt
    www.familjeliv.se/Forum-2-11/m69981244.html
    Här kan vi lägga in alla bilder vi vill på sådant som vi handlar, tittar på eller funderar över.

Bildtråd - Magbilder
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m69981272.html
    Här kan vi lägga in alla bilder på alla fantastiska magar!

BF - Lista och presentation
    www.familjeliv.se/Forum-2-14/m69981319.html
    Här kan vi lägga in BF listan och skriva en kort presentation om oss själva.

• Svar på tråden BF januari 2014
  • SB2011

Man ska undvika the med när man ska ta upp järn! Jag äter massor med leverpastej för järn och apelsin juice! Kan inte ta några piller eller blutsaft, magen gör ont då å bajsat blir helt svart (sorry för tmi) men jag klara mig utan piller hela förra graviditeten på leverpastej å juice

• Mademoiselle

RUL tidigare idag. Bm kunde inte hitta några "fel" och berättade att vi med största sannolikhet väntar en liten lillasyster. Kul för vår dotter att få en syster!

• dosed
    MizzMyzig83 skrev 2013-08-19 17:24:34 följande:
    Måste fråga, jag ska oxå börja med järntabletter och köpt Niferex. När och med vad är smidigast att ta tabletten med, ska man hälla ur fröna eller ska man svälja hela kapseln? Tack på förhand! Kan tillägga att jag är oxå dålig på att svara på er andra men jag läser alla inlägg:)

Bäst är att svälja hela. Då löses tabletten upp där kroppen bäst kan ta hand om järnet
  • dosed
    popcornplaya skrev 2013-08-19 17:25:26 följande:
    Barnens hus i konkurs och ska ha utförsäljning på onsdag i vissa butiker. Undra om det är värt att åka till Gbg och kika på vagn.

Tack för tipset! På hemsidan står vilka butiker det gäller och för oss blir det nog en tur till väla på onsdag om jag kan övertala mannen :)
  • englasmamma86
    MizzMyzig83 skrev 2013-08-19 17:24:34 följande:
    Måste fråga, jag ska oxå börja med järntabletter och köpt Niferex. När och med vad är smidigast att ta tabletten med, ska man hälla ur fröna eller ska man svälja hela kapseln? Tack på förhand!

Kan tillägga att jag är oxå dålig på att svara på er andra men jag läser alla inlägg:)

Man ska helst dricka apelsinjuice till eftersom c-vitamin tar upp järn bäst och du ska aldrig ta järntabletter ihop med mat ! Alltså är det bäst mellan måltiderna.detta skulle dem informerat dig om på apoteket dåligt av dem..
  • majpan
    annadenise skrev 2013-08-19 14:02:53 följande:

Tack för tipset:)

Jag tycker att Alma är jättefint, gillar även Alba och Alicia, men inget namn som riktigt "klickat" ännu. Pojknamn har jag inte ens kommit på ett ända som jag gillar, inte karln heller. Jag väntar på att få en aha upplevelse gällande namn hehe. På nått tror jag att vi måste se bebisen innan vi vet vilket namn som passar...:)
    Jag har inte så många namnförslag till vår knodd heller. Är av samma åsikt som du att jag vill se och träffa bebisen innan namnet kan spikas =)
  • Baby2014

Persilja är också proppat med järn så gillar man det kan man äta det med maten. Jag älskar tabuleh som innehåller massor med persilja.

Imorgon är det RUL! Ska bli så kul att ta reda på könet då jag aldrig gjorde det med mina barn.

• Magda85

Har oxå fått ordination om järntabletter men tycker dom är så jäkla äckliga att svälja! Hela veckan har jag varit galet pigg och varit uppe före väckaren men idag är jag helt klubbad trots att jag sovit jättebra inatt, kanske dax att börja ta dom där rackarna ändå... Bm sa förresten att jag helst av allt skulle ta dom nattetid om jag är uppe och kissar, absolut inte med mat eller nära inpå måltid.

Roligt med alla rul! Så himla skön känsla att ha sett sin lilla stjärna

• Magda85

Fick förresten ännu ett grattis på jobbet idag utan att jag sagt nåt... Min chef kom tillbaka från semestern idag men har varit omöjlig att få tag i för att berätta, fick ist lämna en lapp om att hon ska ringa mig i veckan nu då jag är ledig så jag får det sagt någongång nu när inte ens dom bylsiga sjukvårdskläderna döljer. Tröttsamt och tråkigt att behöva smyga med nåt sånt här.

• moto
    verkar skrev 2013-08-19 16:47:38 följande:
    Jordgubbar är gott och innehåller mycket järn.
    tyvärr en myt! Att jämföra...

Järn per 100 g:

Jordgubbar                    Järn 0,3 mg
    Torkade aprikoser         Järn 6,0 mg
    Pumpafrön                      Järn 15,0 mg
    Wasa sport (hårt bröd) Järn 3,4 mg
    Blodpudding stekt         Järn 18,5 mg

Har dåligt järnvärde (depåer) så har försökt leta livsmedel med högt järnvärde eftersom jag knappt kan äta järntabletterna! Äter (tyvärr) inte blodpudding men gillar man det är det ju toppen!
Svar på tråden BF januari 2014