• fluu

BF januari 2014

Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:08:49 följande:
    Haha, hur känns det egentligen när dom flyttar runt? Är det som bubbliga tarmar eller är det verkligen som att någon bompar på därinne?

Hoppas att jag inte måste bråka så mycket om det, har haft 3 MA på kort tid samt några MF på några år, så sist jag var in på akuten mitt i natten för smärtstillande, så sa jag att jag ORKAR INTE MER, så då sa BM att nästa grav så kommer dom se mer allvarligt på det, har nog att göra med att jag "bara" var 22 nu, är ju dock "bara" 23 nu, men de verkar inte tro att yngre också mår dåligt av upprepade förluster..

Blev så förbannad innan förra graviditeten, kontaktade BM här och skulle höra om utredning, fick svar att "Men du KAN ju iaf bli gravid och du är så ung än, det är BARA att försöka igen!" kände mig lite mentalt våldtagen då, om jag ska vara ärlig. Många tårar efter det.
    I början kändes det mest som om en myra sprang omkring i mig,det kittlades lite,sen som bubblor och sen som om hon armbågade mig lätt inifrån.

Har du haft MA så borde du absolut få vul. Förklara hur orolig du är och hur dåligt du mått.

Men herregud,byt barnmorska! Så ska hon absolut inte säga. Jag fick höra lite samma efter mitt mf,de försökte trösta mig direkt efter beskedet med " men du är ju bara 18 år,du hinner med att bli gravid igen".
    Ja,men det gör inte att jag sörjer mitt förlorade barn mindre liksom...
    Jag har allt för lätt att bli gravid,två gånger har det tagit sig när vi skyddat oss och dottern gick på första försöket,men hålls inte mina värden under kontroll under graviditeten,speciellt i början, så är det stor risk att jag får  mf. Då kvittar det att jag bara är 20 år.
    Vissa verkar tro att man blir mindre ledsen över ett förlorat barn om man har lång tid på sig att försöka igen. Sjukt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:30:53 följande:
    Ja det är totalt sinnessjukt att de kan vara så okänsliga inför sånt här.. Jag har varit helt förkrossad när det har hänt mig, förrförra gången fick jag göra en cytotec-behandling och efter 2v med dött foster och ingen hjälp från hemkommunen så fick jag söka mig till grannstaden och göra det där.. Efter det var jag som en vandrande vålnad, mådde så jävla dåligt, höll helt på att gå in i väggen. Det enda jag ville göra var att ligga i sängen och tycka synd om mig själv. Var i en sån hemsk period då att jag även fruktade för mitt liv lite, ingenting var värt att leva för längre. Kanske låter dramatiskt, men jag hade förlorat min familj (i ett ordentligt gräl), mitt barn som blev konstaterat dött i v11, mitt hem (bostadslösa), dålig ekonomi och kunde knappt betala räkningarna.. Min sambo var helt förstörd. Kontaktade psyket men kunde för allt i världen inte förmå mig att gå dit. Fick rycka upp mig själv och efter många nätter av okontrollerat gråtande och djup smärta så tog jag mig samman..

Idag är livet underbart (om man bortser från min lilla panikångest som jag tror kan ha att göra med tidigare situation) men nu har jag familj, jobb, bebis, ekonomi, boende och en underbar sambo, men jag tror, på riktigt, att om jag fått mer hjälp av min BM och inte bara avfärdande så hade det varit betydligt lättare att ta sig igenom..

Fick erbjudande om typ terapi efter mitt MA då men gick ju inte då det var 14 mil bort det sjukhuset men OJ så fantastiska dom var där. Blir att åka dit på ultraljud sen :)

Får börja "tagga" redan nu för att eventuellt behöva skälla ut BM för särbehandling pga. min ålder.
    Men usch vad hemskt! Jag var också helt borta i nästan två månader efter mf. Grät hela nätterna,sov hela dagarna,gick knappt ut och klandrade mig själv.  Pratade mycket med sambon och det var väl bra,men jag kände med att samtalshjälp efter hade kanske varit bra,men det var ju ingen som kunde erbjuda det efter "bara" ett missfall. Min BM var dock underbarn och sa att jag kunde ringa henne närsom.

Ja,låt henne inte använda din ålder mot dig eller vad man ska säga. Lycka till!
  • fluu
    Trollbarnet skrev 2013-05-14 02:43:27 följande:
    Nä, och jag HATAR svaret "Om det är ett pågående missfall finns det ändå ingenting vi kan göra åt det", nej, kanske inte, MEN MAN VILL JU VETA! Förstår egentligen inte problemet, man betalar ju själv för sitt VUL (iaf här) och då är det inte mer än rimligt att man ska få det man frågar efter. 300 kr är en hel del att pyttsa ut på att man är osäker och jag kan iaf tycka att då kan dom kolla..

Beklagar sorgen för dig. Det är inte lätt! Men jag och du kan ju iaf vara glada att vi som sagt kan bli gravida relativt lätt.. finns många som har det tufft med det också utöver upprepade, .. Det har iaf för mig varit till en liten tröst! Sen angående samtalshjälp så kan man kontakta VC ifall man vill prata med en kurator, dom säger inte så mycket men man får prata av sig lite och det finns någon som nickar medgivande och säger saker som "åå så trist" och "hur känner du inför det?" osv.

Tack. Lär behöva det :)
    Det svaret fick jag när jag ringde både gyn och 1177 innan missfallet. Då är det nästan bättre att inte säga något,det  ger ungefär lika mycket information. Så frustrerande!

Ja,det är en gåva att kunna bli gravid lätt. Även om jag tycker det är frustrerande att bli gravid trots skydd. Första gången med spiral,nu med kondom. Vet inte vad jag ska testa efter förlossningen. Nu kom det syskon mycket tidigare än vi tänkt oss och vi vill ju ha en till sen,men det får bli en sladdis. Sen är det kanske säkrast om sambon stereliserar sig. Vill  inte ha hur många överraskningar som helst.

Jag har gått hos en kurator på VC tidigare,men det är mycket nicka och så frågar de "och hur känns det?" på allt. Det gav inte så mycket.
    Jag tycker nog bättre om att prata med folk som varit med om samma. DÅ märker man både att man inte är ensam och det är lättare att verkligen känna sig förstådd.

Nu ska jag lägga mig,suttit uppe alldeles för sent som vanligt. SKa ju till BM imorgon. God natt.
  • fluu

Nyss hemkommen från BM. Höll på att knappt ta mig dit,mått sååå illa idag och höll på att kräkas ett par gånger på vägen. Tog prover för att kolla mina värden,pratade om kub och lite så.

Appråpå mammakläder så köpte jag bara en vinterjacka förra året. Annars hade jag mina vanliga kläder/köpte vanliga kläder fast i större storlek,mycket billigare.

• fluu
    sunnydays skrev 2013-05-14 15:12:52 följande:
    Kul att gå till bm, då måste det verkligen kännas på riktigt. Mindre kul att du mår illa. Hoppas du mår bättre snart
    Gud,det hoppas jag med. Ångrar att jag förra veckan när jag inte mådde illa ville må illa lite i alla fall,för orons skull.
    Jag tar tillbaka det!
  • fluu
    sunnydays skrev 2013-05-14 16:52:31 följande:
    Har du testat seabands eller tabletter?
    Har legigan comp och postafen. Och kardemummaskorpor hjälper lite med:P
    Men jag gör illamåendet mycket värre än vad det är eftersom jag har panisk fobi mot illamående/kräkningar så ångesten spär på...
  • fluu
    sunnydays skrev 2013-05-14 22:01:14 följande:

ok vad "skönt" att det inte bara är jag som gråter då :) 

fluu va jobbigt. har du pratat med dib bm om kräkfobin? hon kanske har nå tips eller så. 

Jag har samma som förra gången så hon vet ju om det. Men det är väldigt svårt att förstå ordentligt om man inte har fobin själv. Så jag pratar med likasinnade och sambon istället,han förstår bäst trots att han inte har några fobier alls och han vet hur min fobi funkar.

Hoppas bara att jag inte får samma BM som sist på förlossningen(bytte ut henne) hon hade ingen förståelse för fobin utan tjatade om att jag visst borde ta den där peditinsprutan trots att man kan kräkas av den för "det är inget mot smärtan".
    Jo,det är det. Jag fixar smärta,men inte att må illa. Kanske låter konstigt,men så är det.
    Fick byta ut bm som sagt efter att sambon skällt ut henne när hon istället började tjata om lustgas som jag skrivit i mitt förlossningsbrev att jag inte ens ville höra talas om.
    Fick en ny sen som var mycket bättre.
  • fluu
    sunnydays skrev 2013-05-14 22:58:24 följande:
    jobbigt när de inte lyssnar. du känner väl dig sj bäst och vet hur du funkar. får du henne igen så byt innan hon hinner öppna munnen! har de inte psykologer hos bm? sin kanske har nå bra knep för fobin när du mår illa? skönt att ha en så förstående sambo iaf
    Jo,jag hade tänkt prata lite med mvcpsykologen. Fobin har blivit lite värre sen hela familjen låg i vinterkräksjukan för några månader sen... 
    Jag har inga speciella knep mer än att sambon är med och han kan lugna mig så mår jag jättedåligt hänger han med dit jag ska.
  • fluu

Gud,vad illa jag mådde i morse. Låg och skakade på badrumsgolvet i tre timmar och somnade till slut där. Det känns i kroppen nu kan jag säga. Mental note - sov inte på ett kallt badrumsgolv när du är gravid och har ont ändå :P

• fluu
    varmland skrev 2013-05-15 19:54:23 följande:
    Någon som haft brunrosa flytningar och det har gått bra för ?  är i v 6+5 nu.
    Inte jag själv,men jag känner flera stycken. Min mamma störtblödde till och med när hon väntade mig och det gick ju bra.

Så länge det inte är mycket eller du har ont så är det nog ingen fara. Slemhinnorna blöder lätt.
Svar på tråden BF januari 2014