• Joma

Första barnet - BF Mars 2014

Man ska kanske våga sig på att skriva nåt här? Jag har läst sen start men konstigt nog inte skrivit någonting.

Är gravid i vecka 14, rättare sagt 13+1 med vårt första barn. Bor i nordvästra Skåne med min sambo.

Har haft en fruktansvärd oro å vågar egentligen inte tro på någonting ännu, även om vi varit på ett UL som vi bokade privat i Malmö på Emma ultraljudklinik! Dyrt men värt de - absolut! Har tid för RUL 24/10 men de känns sååå långt dit.

Mina första tre månader var hemska å de har hjälpt mycke att läsa här, även om jag dumt nog inte gjort mig tillkänna! Hoppas man kan hoppa in nu ändå :)

• Joma

26 år, första barnet, 4 mil ifrån Helsingborg. RUL 24/10 å vi ska ta reda på könet. Har haft en känsla av att det är en pojke hela tiden (kan dock inte förklara varför) men alla andra gissar på flicka! De är 23 dagar kvar men det känns som 230 ;) Ni förstår mig säkert, haha!

Direkt vi vet könet tänkte vi ta en tripp till Ullared faktiskt, om jag nu kan må bättre snart. Har mått bra nu vecka 11 till 14 eller ja, bättre iallafall, men gick in i 16 idag å har mått sämre de senaste dagarna. Kräkt första gången på flera veckor å riktiga problem med ryggen som bara blir värre :(

• Joma
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-01 21:49:58 följande:

Roligt med gekås. Känner som dig att om man mår bättre kan man göra lite mer. Har plågats av illamående nu i 10 veckor
    Ja Gekås är alltid roligt, å speciellt nu! Vi var å kollade på babyavdelningen sist vi va där men kunde ju inte direkt handla nåt då jag tyckte att allt va könsindelat.

Usch jag känner med dig.. Har mått illa sen vecka 6 å har ätit lergigan Comp sen vecka 10 ungefär :/ Har fobi mot att kräka också så de är inte direkt kul!,
  • Joma
    Emelie e skrev 2013-10-01 20:53:56 följande:

Hur har ni det med humörsvängningar? Jobbar ni eller pluggar?

Jag har inga direkta problem med svängningar när det gäller att gråta å så, kan knappt gråta känns de som, vilket jag verkligen kunnat innan jag blev gravid! Däremot är jag sjukligt lättirriterad å känner att jag ibland vill mörda någon! Kan vara för att någon ringer mig när jag inte kan svara å då tänker jag typ "men fattar inte idioten att jag inte kan svara nu eller?"
  • Joma

Grattis till alla som varit på RUL å fått se era små hjärtan! :)

En annan får vänta 16 dagar till :(

• Joma

Usch när ska illamåendet släppa egentligen? Man fick höra så ofta i början "stå ut till vecka 12 å sen blir de bättre" JO visst! Mår illa varenda dag å de bara kommer från ingenstans å då blir man som helt apatisk å vågar inte röra sig för man är rädd att kräka!

Känner inte av bebis alls heller :/ Lång till RUL också! Är i vecka 17 å bebis levde iaf vecka 13 så man får ju hoppas på de bästa även om man oroar sig hela tiden!

• Joma
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-10 16:50:34 följande:

Samma här. Kräker 1-3 ggr/dag. Är i vecka 18
    Stackars dig!! Jag kräks inte jätteofta men har gjort de å de känns som de räcker i å med min sjukt stora fobi mot att kräka! Jag får riktig panikångest :/
  • Joma

Tror inte man ska tänka så mycke på vikten! I slutändan har vi nog gått upp lika mycke allihopa bara de att de fördelar sig olika. Jag har inte gått upp så mycke nu men jag lär vagga fram som Pingu med över 30 kilo plus i slutet. Haha!

• Joma
    Sopp skrev 2013-10-10 22:13:56 följande:

En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag

Jag kan ju bara svara för mig själv men vi vill köpa en ny vagn för att det känns bäst så! Sen finns de ju klart massor av olika modeller och prisklasser men om man som vi har tänkt köpa en Emmaljunga så landar den på cirka 9000:- å då får vi liggdel plus en ordentlig sittdel som gör att vi kan ha vagnen i många år.

Jag har inte en tanke på vad andra tycker eller att de ska se dyrt ut utan tänker mest på att de ska kännas säkert å bra att köra sitt barn i, för det är ju faktiskt inte bara en stilgrej utan de är en transportsak för en liten bäbis och i framtiden ett litet barn!

Man får ju lite vad man betalar för, så är det med allt idag.
  • Joma

De är de som jag tycker är såå bra :) En vill köpa vagn för 5tusen, en vill köpa för 9 å nästa för 13, å då gör man de. Enkelt tycker jag. Alla har rätt att köpa de man själv vill men jag tycker inte att man ska bli provocerad bara för man ser någon med dyrare vagn.. Jag blir inte provocerad om någon har dyrare cykel eller bil än mig? Inte heller jacka eller skor. Alla gör ju som dem vill å jag har mer saker å lägga min energi på, som är viktigare, till exempel att jag ska bli mamma :)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014