Zobeideh skrev 2013-09-15 18:32:53 följande:
Ja jag har hört att det är lättare efter :p Har en vän som oxå kämpa i 3 år efter dottern gick det rätt snabbt innan hon fick sonen. Så lite kul att det kan gå fort med andra barnet =)
Möjligtvis att jag ändrar mig för jag vill att det ska vara 3 års som max mellan barnen =)
10 år är rätt bra skillnad. Då blir det inte så jätte bra relation så det förstår jag verkligen =) Men va är det för regler FK har?
Det handlar inte om att vi inte har en bra relation för att vi inte tycker om varandra, utan mer att hon kände sig åsidosatt som barn när jag föddes, jag var lite "ivägen" när jag var 3 år och hon hade kompisar på besök, när hon gick ut för att festa så var jag en finnig fjortis, när hon fick barn var jag en rebellisk ungdom..
Vi kunde börja umgås som riktiga vänner när jag fyllde 20 år och hon var runt 30 år och inte hade småbarnstiden.. hade vi varit närmare i ålder hade vi nog haft en ännu bättre relation! Då hade man kanske kunnat gå igenom de jobbiga tider tillsammans. Jag har snarare alltid känt mig som ensambarn på något sätt.
FKs regler säger att du har samma föräldrapenning (inte samma sjukpenninggrundande inkomst SGI) om du blir gravid innan 1 år 9 månader, föder innan 2,5 år från att första barnet föddes. Jag tänkte köra på den regeln för jag är lite osäker om föräldrapenningen räcker. (har hållit på räkna på det där nu fram och tillbaka osv)