Inlägg från: MagdalenaZ |Visa alla inlägg
  • MagdalenaZ

Första barnet - BF Mars 2014

anna14 skrev 2013-09-15 21:04:32 följande:
    Läst tråden sen jag plussade i mitten av juli men inte känt behov av att skriva förens nu! I v14+2 nu, hela graviditeten har varit så gott som smärtfri, inget illamående & med vul i v10+2 för att bestämma längden på den, allt såg bra ut. Fick dock en chock i fredags då va hade tid för MKP & läkaren såg direkt att något inte stod rätt till Bebisen har en nackspalt på över 10mm Läkaren gav inte mycke hopp, första analysen av provet bör vara klart på tisdag & han har även sagt att den långa ska göras om inte den första visar något. Om det inte är kromosomfel är det med största sannolikhet allvarliga organmissbildningar & vi är inställda på att vi inte kommer få behålla detta barnet kan inte riktigt fatta det, förlåt för ett deppigt inlägg men jag var tvungen att få skriva av mig

Usch va tråkigt! :( skickar massa styrkekramar och hoppas du och din sambo tar er igenom detta!!
  • MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2013-09-15 21:30:10 följande:
    MagdalenaZ: det här med att kämpa får att få vul är så jäkla sjukt tänk så hade du aldrig fått tid också hade gått där till vecka 18. Sjukvården idag alltså. Finns inte ord. Jag kämpade oxå med att få vul me mitt utomhavandeskap Helsingborg vägrade ta emot mig fick åka hela vägen till en privatklinik i Lund för att få reda på detta. Helt sjukt!!

Vilken klinik i Luns va det här? Jag hade kamp mot KK i Lund och Malmö.. ringde runt på olika Capio kliniker och fick typ utskällningar. Värst var nog KK i Lund..

Det har faktiskt blivit helt sjukt med sjukvården.. men att du inte fått UL när du varit med om utomhavandeskap är riktigt märkligt!
  • MagdalenaZ
    Heene skrev 2013-09-16 09:26:33 följande:
    Ja, denna hunger =P

Förstår inte hur mkt man kan äta och vara sugen på. Tack och lov bara mat och inte godsaker!

Men så länge jag inte ökar en massa i vikt så är det väl lugnt att äta hela tiden =P

jag hade lite mensverk inatt. med betoning på lite. Men det är nog första gången denna graviditet så det var nästan bara välkommet.

Jag svullnar fortfarande upp ganska ordentligt på dagar och speciellt kvällar, men det kan ju försvinna en period också innan den riktiga bebismagen kommer vad jag förstått. De så kallade spökveckorna.

Och magen kan ju komma så sent som runt v 20...

Det är det jag kanske genomgår nu, spökvecka! :)

Ibland är det så skönt att läsa allas olika symptom och även brist på symtom. Läser man bara vad apparna skriver hade man nog blivit galen. Min mage har nästan blivit platt igen. Längtar verkligen tills onsdag så jag kan få undersökas ordentligt :)
  • MagdalenaZ

Zobeideh: lycka till nu! Skriv sen hur det gick! :)

Flowers: du är absolut inte ensam!! *styrkekram* bruna flytningar/blödningar i en och halv vecka. Ska till läkare imorgon. Även om de säger att det inte är farligt kan man inte låta bli att tvivla.. pojkvännen har oftast inte ett rätt men det är värre nu. Är jag ensam att känna : oj, ska jag ha barn med den här mannen? Tänk om han inte är rätt för mig, tänk om han vänder mentalt och blir psykopat eller lämnar mig när jag fött?

Sen ska jag inte börja hur soppan i min familj ser ut som gör att jag tvivlar varje dag till att jag ska sätta ett oskyldigt barn i den.. men mestadels tror jag att det är graviditetshormoner som spökar!

Låt oss dela med oss av dom så vi gör den här resan lite roligare :)

Hallonpaj88 Jag jobbar, varje dag 8-17, har enormt förstående chef (berättade för henne v 8) och kanske ännu mer förstående kollegor (som består av 95% kvinnor som har barn och barnbarn). Din chef kan inte sparka dig och om du nu mår så dåligt på jobbet kan du säga upp dig (kolla gärna med akassan i vilken utsträckning du kan göra det) föräldrapenningen kommer inte påverkas så länge du registrerar dig hos arbetsförmedlingen som arbetssökande dagen efter du sagt upp dig. Men bit ihop så länge du orkar och han kan inte belasta dig mer .. vi har väldigt stark lagstiftning som skyddar oss mot just sådana idioter.

Ananas86: detta gäller dig också, kontakta facket om du märker av attitydsförändring hos din chef!

• MagdalenaZ
    Emelie e skrev 2013-09-17 10:31:31 följande:
    Har ni haft bruna flytningar? Sökte ni vård då eller vad gjorde ni?

Till och från, både bruna flytningar och blödningar. jag har sökt vård pga MA i bagaget.
  • MagdalenaZ
    Emelie e skrev 2013-09-17 12:13:29 följande:
    Hur gick det då? Var det mf eller "normalt"?

Förra grav hade jag mindre blödningar / bruna flytningar och det resulterade i MA. Denna gång har det varit värre med flytningar och blödningar men den här sparven hänger sig kvar. Imorgon har jag kanske lite bättre svar på vad det kan bero på.
  • MagdalenaZ
    Emelie e skrev 2013-09-17 12:13:29 följande:
    Hur gick det då? Var det mf eller "normalt"?

Förra grav hade jag mindre blödningar / bruna flytningar och det resulterade i MA. Denna gång har det varit värre med flytningar och blödningar men den här sparven hänger sig kvar. Imorgon har jag kanske lite bättre svar på vad det kan bero på.
  • MagdalenaZ
    Zobeideh skrev 2013-09-17 16:38:50 följande:
    Awanata: ja eller hur! Enorm känsla. När BM sa oj va den sparka så titta jag bara på henne med världens smile och wow lixom den sparkar utan att jag känner något eller vet om de haha.

Wihoo ja jag ska ju till Turkiet nästa söndag och kommer hem veckan innan RUL så tiden lär gå snabbt för mig haha

Åhh va roligt för dig!! :) du fick alltså inte svar på om det är tvillingar?

Jag tror också det är dags för semester för mig... kommer kräkas på allt här hemma snart....
  • MagdalenaZ
    Strumpan81 skrev 2013-09-18 07:36:08 följande:
    Södra BB är en jättefin förlossning. Rummen ser ut som hotellrum, all medicinsk utrustning är gömd bakom paneler och man har eget badkar samt en barnmorska som är närvarande hela tiden.

Nackdelen är att Södra BB endast har 3 förlossningsrum, samt kriterier på att allt måste vara normalt runt förlossningen. Det vill säga att man haft en komplikationsfri graviditet att man är fullgången ( v 37+0 till 40+0) när man kommer in, att inte vattnet gått förtidigt (mer än 24 h innan förlossningsstart), att bebisen inte bajsat i fostervattnet, att man inte blöder. Om man inte faller in under dessa kriterier när man ringer in och det är dags för förlossning så blir man hänvisad till Södersjukhusets vanliga förlossning. Dessutom ska man ha turen att ett av de 3 förlossningsrummen är lediga, annars blir man hänvisad till stora förlossningen på SÖS.

Så jag tror att södra BB är jättebra, men man måste ha med i beräkningarna att risken att man måste föda på Södersjukhusets stora förlossning (SÖS) är ganska så stor.

Södersjukhusets förlossning är jättebra men gamla små och slitna rum.Det finns endast 2 toaletter och två duschar på hela förlossningen (15 förlossningsrum) som man ska dela med alla andra födande med fostervattnet och blod rinnandes mellan benen (hygieniskt?). Dessutom finns det inget badkar.

Karolinskas förlossning vet jag inget om.

Huddinges förlossning är relativt nyrenoverad och fräsch.

Danderyds vanliga förlossning är nyrenoverad med stora fräscha rum. Egen dusch och toalett på rummen. Stort hörnbadkar finns att tillgå på avdelningen.

BB Stockholm (på danderyds sjukhus) har också fräscha rum. Jag är tämligen säker på att badkar finns där också.

Badkar kan vara en fördel då det är en bra smärtlindrande metod i början, så sparar man lite på krutet innan man måste sätta in medicinsk smärtlindring.

Kompetensmässigt bland personalen tror jag alla förlossningar är lika bra : )

Tur det är länge kvar till förlossningen så man har tid på sig att välja.

Här har någon gjort sin efterforskning! ?
  • MagdalenaZ

Lite uppdatering kring min något ofarliga situation, som man givetvis förvärrar i sitt lilla huvud..

Jag skulle ju åka till gynmottagning idag för bokat besök för kontroll av blödningar och bruna flytningar och smärtan jag haft till och från.. t.o.m. magen har blivit mindre sedan två veckor tillbaka. Läkarrsekreteraren ringer och meddelar att läkaren är sjuk. Jag som gått runt och lugnat mig med att jag ska på läkarbesök idag... ringer till barnmorskan om hon bara skulle kunna kolla hjärtljud, dom tar in mig på UL. ALLT ser bra ut!
    Hon förklarade att vissa kvinnor har blödningar och bruna flytningar hela graviditeten, jag är en av dom. Jag sa att jag kunde leva med att jag var orolig, bara man kunde få slippa blödningarna...
    Jag fick iallafall se mitt lilla liv, vinkandes och studsandes i min mage.. det är ju sååå häftig känsla!
    När jag sen kom tillbaka till jobbet och berättade så bekräftade mina arbetskollegor att min mage inte syns lika mycket som för två veckor sedan, men de har inte vågat säga något för de vet min situation.

Jag måste bara få säga att det händer så mycket skit i mitt liv hela tiden och har pågått i tre år, allt från misshandel av en idiot man dejtat 3 veckor, rättegång och allt skit därefter, jag har tappat all kontakt med vänner sen jag flyttade och fick "ett stadigt liv" med sambo och ännu längre bort från dem sedan jag blev gravid, min mamma gick bort för knappt ett år sedan och familjen har blivit så splittrad efter det, jag är så sjukt ensam att den lilla lyckan som växer i mig har blivit något mer än ett liv. Jag och min sambo ska få skapa en egen familj, men det är bara så tråkigt att ingen i vår närhet vill dela denna lycka med oss.... tur att ni i detta forum finns så man vet att ni delar samma glädje med en fastän vi inte känner varandra... Hjärta

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014