Längtanefterlilladig skrev 2014-02-06 23:12:35 följande:
Händelserik dag. Var först på förlossningen på samtal med läkare. Jag hade skrivit ett brev sedan innan om alla mina tankar. Så läkaren läste det. Sen pratade hon allmänt om för/nackdelar med kejsarsnitt & vaginal förlossning. Hon menar på att vaginal förlossning är det bästa för barnet om det är under normala omständigheter. Hon sa att det finns vissa risker med endometrios kvinnor. Vi tenderar att få ett längre förlossningsarbete, kanske beroende på brist i förtroende till vården eller att man spänner sig. Vi föder statistiskt sätt även lite före utsatt tid. Det kan även vara så att vi är mindre smärttåliga. Jag tyckte mest att läkaren svammlade en massa. Blev ingen undersökning utan bara ett konstaterande att endometrios inte så ka försvåra förlossningen. Hon pratade om att skriva ett förlossningskontrakt med hjälp av aurorabarnmorskan där man tillsammans går igenom vad som känns bra & dåligt. Hon lovade mig att det ska hållas extra koll på mig när förlossningen startat, mer än normalt. Vet inte vad jag kände när jag gick därifrån. Läkaren sa inte blankt nej till kejsarsnitt. Och helt ärligt så ser ju jag klara fördelar & nackdelar med både snitt & vaginal förlossning. Senare på kvällen åkte vi tillbaka till förlossningen. Denna gången för en guidad visning av hur det ser ut. Fick titta på ett förlossningsrum. Mådde illa av att bara vara där inne. HELT SJUKT att tänka att man kommer ligga där om några veckor. Vi fick titta på ett rum dit barn som förlösts med snitt eller har problem med andningen får komma. Vi tittade även in genom dörrarna till operationsrummet. Mådde också illa av att se det. Längtar så till att få se vår son men har sån ångest över förlossningen.
Usch mår dåligt när jag läser om din ångest :/ De är fruktansvärt att du ska behöva må såhär.. Men hur känner du i hjärtat, mer för vaginal eller snitt? De tror jag är de viktigaste, att du väljer vilket av dem som känns bäst för dig å sen strider du för det å försöker få den hjälp du ska få för att de ska bli så bra som möjligt för dig!!
Man ska inte behöva känna sån ångest å må dåligt när man ska gå igenom den största upplevelsen i sitt liv!