• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Tinapina

Tidigare har detcrekomenderats att kvinnor som planerar bli gravida ska äta tillskott av folsyra för att motverka ryggmärgsbråck på fostret. Dock så har de dragit tillbaka den rekommendationen mer och mer då det inte finns några självklara bevis på att folsyra faktiskt gör någon skillnad.

Men det skadar ju inte att vitaminboosta sig:) Vid min första grav för 7 år sedan var det ingen som pratade om folsyra.

• Natt

Jag har ätit det slaviskt varje dag tills vecka 12-13 och sen har det blivit lite mer varannan var tredje dag istället.
    min kompis BM gav henne ett datum att sluta men min BM har inte sagt nåt.
    Är det nån mer än jag som har börjat oroa sig ordentligt för boendesituationen. Jag vet att det är långt tills mars men samtidigt vill jag att vi ska hinna fixa iordning och det är ju inte så lätt när man är höggravid. Vi bor i en liten tvåa nu som känns trång med bara oss. Vi är på andra våningen och trappan upp är utomhus och väldigt smal och svänging. Jag ser inte alls hur det kommer fungera.   

• Zobeideh

Okej va bra att veta :) fick en liten panik där haha. Då e de inte försent att börja nu

• Tinapina

Vi har förmånen att bo i ett stort hus men vill snarast göra iordning en barnkammare. Problemet är att vi inte är överens om vilket rum som ska vara vad:) Men i början blir det spjälsäng i vårt sovrum så får vi se när bebis flyttar till sitt. Min stora tjej flyttade till eget rum när hon va 4 månader.

• majsa88

Jag har tänkt att ha tygblöjor när bebisen är hemma och vanliga blöjor så fort vi går ut ur lägenheten. O vi ska köpa tvättmaskin till lillen.

jesspett skrev 2013-09-06 19:49:55 följande:
    Vi har köpt en barnmatstol (för det är ju det första man behöver ) mest för att vi såg den på en loppis och tyckte den var så fin! Det är en sådan gammal som man kan fälla ihop så blir det till en bil/sittstol med bord. Tänker att även om inte detta skulle gå vägen så är det alltid bra att ha hemma för framtiden och för kompisars barn som kommer på besök! 

Annars hoppas jag på att kunna låna/ärva mycket.

Har någon annan funderingar på tygblöjor för att hoppa till något annat? 

• Zobeideh

Vi har ett sovrum som står ledigt just nu använder vi de som datarum och hänger alla nytvättade kläder där haha men längtar tills vi ska göra om de. Vill göra om de nuuuu!!

• Heene

Det råd jag fick av barnmorskan när jag tog ut min p-stav var att börja äta folsyra helst ca 3 månader innan man planerar att bli gravid för att hinna bygga upp en bra halt i kroppen. Läste även detta i en gravidtidning.
    Så jag gick och köpte folsyra och han äta det i typ en månad innan vi plussade.
    Nu har jag ätit det dagligen och är i vecka 13. Och tänkte fortsätta, iaf tills dom är slut =)

Fram till v 12 så utvecklas nervsystemet som mest hos fostret och folsyra är ett viktigt ämne som behövs just då. Brist på det kan ge ryggmärgsbrock.
    Efter v 12 är det inte lika viktigt längre men inte dåligt att äta.
    Folsyra finns i väldigt mkt av det vi äter så de flesta får i sig det dagligen ändå, men kanske inte i den mängd som dom rekommenderar att äta som gravid. Tror jag läst att behovet ökar till det dubbla just under denna period.

Jag tror iaf inte att det är hela världen om man inte ätit det. Det är väl som med de flesta restriktioner vad gäller mat när man är gravid. Det kommer mkt nya påhitt och gamla som försvinner =)
    Men när jag ändå fick rådet så är det ju så klart man hakar på. Det är ju inget ämne som är farligt att få i sig iaf.

• Anki84

Jag håller med :) Känner bara en som kommer vara mammaledig samtidigt och de är min svägerska som väntar sin andra nu i början på oktober.

Jessies1989 skrev 2013-09-06 22:03:05 följande:
    Huddinge! Vore roligt med lite Sthlms-mammor eftersom ingen jag känner (än) kmr vara mammaledig samtidigt :) Är i v 13 (12+1)

• Anki84

På tal om folsyra så åt jag de från den dagen jag plussade och 60 dagar totalt. Min bm sa att man inte behöver ära dom hela graviditeten utan de bästa är att få i sig hela kostcirkeln och få i sig alla vitaminer och mineraler på den vägen.

• Jessies1989
    Nyfniken83 skrev 2013-09-06 22:12:51 följande:

Jag bor också i Sthlm.. Farsta. Född 83 och bf 10/3.

Vad härligt med lite Sthlmsbor :) Då bor vi på samma sida av stan dessutom... Vi får styra upp en träff sedan!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014