• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Ziiah

Jag gick in i v15 (14+0) idag och märkte att jag ligger fortfarande på samma vikt som innan jag blev gravid.. Magen växer dock. Någon som vet om det kan vara farligt för barnet att jag inte har gått upp i vikt?

Har fortfarande ont i höfterna också så på måndag ringer jag mvc och ser om jag kan få ett sådant bälte man får mot foglossning. Trots att vi såg bebisen senast i veckan är jag orolig att hjärtat slutat slå eller att något skulle vara fel, men oron får jag väl vänja mig vid för den kommer nog finnas resten av livet nu.

• Heene

Jag är en av dem som inte gjort KUB =) Och har inte blivit erbjuden att göra det heller pga min låga ålder. här där jag bor tror jag att alla som är över 35 blir erbjudna.

Jag och sambon flyttade till större för drygt ett år sen. Så nu bor vi i en stor 3a där ena rummet kommer bli barnkammare så småningom =)
    Det var alltså planerat för att vi skulle kunna börja bilda familj när vi kände oss redo.
    Så nu har vi snart gått igenom ett år av totalrenovering av hela stället så att vi inte behöver lyfta ett finger när bebis kommer =P
    och om 3 veckor drar dom igång ett 8 veckors långt stambyte av badrummet, så från och med december kommer vi ha ett helt sprojlans nytt badrum med TVÄTTMASKIN uppe i lägenheten, det är lycka. Snacka om att man prioriterar andra saker när man blir "gammal" =P

Är det förresten fler som har börjat känna av sitt bäcken mer?
    till och från blir jag rätt öm bak i "plattan" nedanför ryggen och får svårt att röra mig smidigt. Speciellt vid sittande eller liggande ställning.
    Det händer ju massor i kroppen just nu så det måste väl inte vara ett tecken på foglossning redan? hoppas iaf verkligen att det bara är en del av att min kropp förändras och kommer ge med sig snart =)

• Zobeideh

Ziiah: det här med vikt tror jag inte man ska lägga så mycket energi på vissa går upp andra inte :) just nu i början tror jag inte att de har sån extrem betydelse :)

• qwerty1234

Ja, detta bäcken och rygg går inte att ta miste på. Har bekymmer med ryggen sedan tidigare och jävlar vad ont det kan göra. Känns som knivhugg lite nu och då när jag rör mig. Var dum nog att springa efter tvärbanan igår och efter det kunde jag knappt röra mig ett tag. Känns som om detta kommer att bli en tuff graviditet!

Ska man prata om något positivt är dock min IBS mycket bättre nu när tarmarna är långsammare...! :)

• Jessies1989
    Heene skrev 2013-09-08 06:58:33 följande:

Jag är en av dem som inte gjort KUB =) Och har inte blivit erbjuden att göra det heller pga min låga ålder. här där jag bor tror jag att alla som är över 35 blir erbjudna.

Jag och sambon flyttade till större för drygt ett år sen. Så nu bor vi i en stor 3a där ena rummet kommer bli barnkammare så småningom =)
    Det var alltså planerat för att vi skulle kunna börja bilda familj när vi kände oss redo.
    Så nu har vi snart gått igenom ett år av totalrenovering av hela stället så att vi inte behöver lyfta ett finger när bebis kommer =P
    och om 3 veckor drar dom igång ett 8 veckors långt stambyte av badrummet, så från och med december kommer vi ha ett helt sprojlans nytt badrum med TVÄTTMASKIN uppe i lägenheten, det är lycka. Snacka om att man prioriterar andra saker när man blir "gammal" =P

Är det förresten fler som har börjat känna av sitt bäcken mer?
    till och från blir jag rätt öm bak i "plattan" nedanför ryggen och får svårt att röra mig smidigt. Speciellt vid sittande eller liggande ställning.
    Det händer ju massor i kroppen just nu så det måste väl inte vara ett tecken på foglossning redan? hoppas iaf verkligen att det bara är en del av att min kropp förändras och kommer ge med sig snart =)

Haha känner igen det där med

Att bli äldre & prioritera annat ;) Tvättmaskin låter ju som redan rama lyxen hihi...

Känner igen det där med smärtor i kroppen. Jag är också rädd för foglossning. Men samtidigt läste jag någonstans "det gör ont ibland att vara gravid..." Så jag försöker lyssna på kroppen.

Vila när jag har ont osv :)
  • Lovely90
    MagdalenaZ skrev 2013-09-07 21:09:19 följande:
    Folsyra och järntabletter äter jag för att BM sa att jag skulle äta det. Hade dåliga värden tyvärr. Jag tar Aco´s Gravid tabletter, innehåller lite mer än bara folsyra. Jag äter även Omega 3 för gravida för jag är fruktansvärt dålig med fisk, så jag kompletterar med de typ var 3dje dag. Det handlar väl mest om hur man äter, får man i sig allt genom maten (vilket givetvis är det bästa)  .. Jag bor i en tini-tiny tvåa, men vi har valt att vänta med större då vi har planer på att flytta till Sthlm ;), vill gärna spara ihop till hus /radhus..   Det känns som att jag missat något, hur kommer det sig att alla gör KUB och UL? Jag har enbart fått göra UL för att jag hade problem med blödningar.. men KUB? Det ingår väl inte i den vanliga vården?  

Jag har ara gjort UL för att fastställsnvilken vecka jag var i. Hade precis slutat med mina p piller. Men har inte gjort KUB. skulle mg inte vilja göra det heller, även om man får bra siffror så finns det fortfarande chans tillsatt något är fel. Vi planerar ocksånatt spara pengar till hus/radhus istället för att flytta till större :)
  • Anki84

Vi gjorde inte heller KUB test, däremot så fick vi ett ul av läkaren i vecka 11 för att jag var orolig och inte kunde stå ut med orosångest fram tills RUL den 8 oktobet. Det var absolut det bästa jag sett någonsin :D

Vi köpte också en tvättmaskin förra månaden, är så skönt att inte behöva dela tvättmaskin med en massa andra.

Idag går vi in i vecka 15 och andra trimestern. Veckorna går otroligt fort. Längtar dock tills man kan känna bebis i magen. Är det någon av er som kännt något?

• Lovely90
    Ziiah skrev 2013-09-07 21:53:39 följande:
    Jag gick in i v15 (14+0) idag och märkte att jag ligger fortfarande på samma vikt som innan jag blev gravid.. Magen växer dock. Någon som vet om det kan vara farligt för barnet att jag inte har gått upp i vikt? Har fortfarande ont i höfterna också så på måndag ringer jag mvc och ser om jag kan få ett sådant bälte man får mot foglossning. Trots att vi såg bebisen senast i veckan är jag orolig att hjärtat slutat slå eller att något skulle vara fel, men oron får jag väl vänja mig vid för den kommer nog finnas resten av livet nu.

Tror inte det är någon fara att du inte gått upp i vikt än. Finns ju de som spyr så mycket att de går ner. Barnet roffar åt sig den näring som den behöver. Vilket gör att kvinnan får ta smällen. Jag har barnavård upp 1 kg än så länge. Vet ju dock inte om det var från allt det goda i sommar heller då jag inte tränade ;)
  • Lovely90
    qwerty1234 skrev 2013-09-08 08:10:00 följande:
    Ja, detta bäcken och rygg går inte att ta miste på. Har bekymmer med ryggen sedan tidigare och jävlar vad ont det kan göra. Känns som knivhugg lite nu och då när jag rör mig. Var dum nog att springa efter tvärbanan igår och efter det kunde jag knappt röra mig ett tag. Känns som om detta kommer att bli en tuff graviditet! Ska man prata om något positivt är dock min IBS mycket bättre nu när tarmarna är långsammare...! :)

Haha. Min mage är också mycket ätter nu. Har inte ont lika ofta, behöver inte göra lika många toalett besök och framförallt så kan jag få i mig lantbos utan att magen rasar. Det finns positiva saker med hälsan under graviditeten med ;)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014