• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

För er som undrar om trimester 1,2,3 så delas det upp följande enligt 1177 svenska sjukvårdsupplysningen och sajten barnmorskor rekommenderar;

Trimester 1 vecka 1-12

Trimester 2 vecka 13-24

Trimester 3 vecka 25-42

• Nyfniken83

Jag vill ställa en fråga. Och jag hoppas innerligt att ingen tar illa upp. Jag har nämnt tidigare att min man(gifter oss om två veckor.. Jihoooo!) är väldigt nojjig när det gäller UL, vul och lyssna på hjärtat. Självklart tycker han att vi ska göra de undersökningar som bm rekommenderar men inga extra.. Alltså inget privat UL.. Inget 3D.. Inget för att stilla oron. Min fråga är nu till er som är så oroliga. Är ni inte oroliga för att extra UL kan påverka fostret? Det finns dåligt med ordentlig forskning på hur barnet i magen påverkas av alla strålningar och barnmorskorna är ju faktiskt emot att man gör extra UL. Jag skulle helst vilja höra ett UL per dag men har valt att respektera min mans oro.. Hade bm sagt att han överdrev sin oro så hade jag tjatat till mig ett privat 3D UL men eftersom att hon typ bekräftade hans oro så känner jag mig tvungen att lägga mig. Vi kommer ändå behövs göra ett extra tillväxtultraljud pga att jag gjort en gbp.

• Nyfniken83

Jäklar va långt det blev.. Och från mobilen också utan styckeindelning. Hoppas nån orkar läsa och dela sina tankar om det jag skriver.

• Zobeideh

Nyfiken83: jag är inte ett dugg rädd för ul och dem undersökningarna. Men jag förstår hur du menar. Jag anser som så att om man hela hela tiden går med denna ständiga oro och denna stress i kroppen så tar de mer skada än att göra ul för att lugna nerverna. Så länge man inte känner den här extrema oron tycker jag själv att det är ganska onödigt att hålla på med massa ul. Men har man denna enorma stressen i kroppen så varför inte. Bättre de än att kroppen ska utsättas för stress :) de e så jag ser på de :)

• MagdalenaZ

Hjälp! 
    Nu när ni pratar om vikt så gick jag och vägde mig, har gått upp 4,5 kg!! BM sa att runt 12 kg är bra.. men det brukar vara runt 20 kg.. Hoppas bara man kan gå ner sen! Nu börjar det synas lite faktiskt... :)

Apropå oro osv, jag är egentligen inte orolig i själen, försöker verkligen inte tänka på det, men den besvikelsen att se ett litet foster utan hjärtslag är enorm. Man börjar ju planera med både köp av hus, byte av jobb, vilken barnvagn, kläder, andra typer av resor, med sitt egna jobb, sparande av semester osv,, man ställer sig in på en stor och lycklig livsomvändning och inom loppet av några sekunder så säger en främmande människa "Det blir inget av dina drömmar". För mig handlar det inte om just själva barnet utan mycket av allt det andra. Sen känner jag verkligen med dem som faktiskt försökt länge, givetvis blir man lite mer orolig än vad man var första gången.
    Sen förstår man ju att OM det händer något med fostret så är det säkerligen för dennes bästa, kroppen brukar sköta det där allra bäst. 

Hoppas inte det blev ett depp-inlägg, för vi måste göra det bästa av den här tiden! 

Snart är det måndag och då är det nya tag och jobb på nytt!  Solig

• Nyfniken83

Men samtidigt så försvinner ju inte oron efter ett UL.. Som någon skrev förut så kan man ju få ett mf så fort du ställt dig upp hos bm. Och stressen sätter igång när du lämnat mottagningen. För jag håller med om att det är bättre och kolla än att gå stressad och kanske inte kunna sova för att man e så orolig men det verkar ju här i tråden som att dessa extra UL bara lugnar för stunden.

• Nyfniken83

Ja jag får väl också be om ursäkt för depp-inlägg. Missförstå mig inte, jag är också orolig till och från. Har försökt bli gravid i sammanlagt ca: 8-9 år så den här graviditeten är såååå efterlängtad. Jag och min nuvarande har försökt i över ett år.

• biodynamisk

Jag tror att det är lite olika om ul stillar oron eller inte. Har man en allmän oro så kan ju den såklart komma tillbaka redan dagen efter ul och då har man utsatt bebisen för en ev. risk i onödan. Är man orolig pga ngt speciellt tex blödning eller stark smärta så tror jag nog att ett ul kan släcka oron. Då kan det vara värt att göra ul även om det kan innebära en risk. I slutändan är det bara man själv egentligen som kan avgöra om det är värt det om det nu är så att det skulle kunna finnas en risk med ul!

• biodynamisk

Jag har gått upp ett kilo men det ser absolut ut som mer ha, ha!! Köpte mammajeans idag på hm, 20% rabatt hade de också

• flowers

SJÄLVKLART ska oron komma till mig, hade 2 dagar av lite ro men det blev kortvarigt!
    I fredags efter VUL, under kvälls kvisten så fick jag lite bruna flytningar och idag ROSA med röda blodstrimlor i.
    Skit orolig och jätte nojig, vill inte förlora våran lilla ögonsten.
    Hoppas, hoppas allt ser bra ut, nästa gång vi ska på undersökning.
    Dör ju av oro och kommer inte kunna koppla av en sekund innan jag vet att allt är väl.
    Är verkligen livrädd nu...

Gråter          

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014