• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Idiiis91
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-06 14:01:10 följande:
    Är det många som har katt här?

Vi har tre katter varav två kommer älska både barnvagn & spjälsäng. Hört att det inte är så bra att katterna sover med barnet. För kvävnings risk. Hur ska ni göra med era katter? Alltid låta dörren till barnrummet vara stängt, bygga nätdörr?

Jag har 3 innekatter. Jag vet inte alls hur vi kommer göra med katterna då dom sover i sovrummet hos oss på nätterna och hundarna likaså. Skulle vi sätta upp en grind eller något så kommer vi ha gnisslande hundar istället :/
  • Emelie e

Tränar ni någonting nu under graviditeten? (Ni som gjort det förut). Jag tränade mycket förut men är osäker på vad man kan träna. Har en crosstrainer hemma men har inte blivit mycket träning på den. Tips på vad man kan träna, styrketräning, nån som gör det?

• Emelie e

Vet ni om man får äta pastöriserad färskost? (ej upphettad) Har läst på lite olika sidor och är osäker om det gäller all färskost eller bara den opastöriserade som man inte får äta??

• Sopp
    Emelie e skrev 2013-10-06 18:28:55 följande:
    Tränar ni någonting nu under graviditeten? (Ni som gjort det förut). Jag tränade mycket förut men är osäker på vad man kan träna. Har en crosstrainer hemma men har inte blivit mycket träning på den. Tips på vad man kan träna, styrketräning, nån som gör det?

Jag tycker spinning och promenader fungerar bra för mig. Försöker undvika sådant som innehåller hopp då jag tycker det känns obehagligt i såväl mage som bröst. All typ av styrketräning fungerar ju, Yoga och Core-pass, simning - Du kan nog göra det mesta så länge det inte känns obehagligt på något sätt och inte försöker ta ut dig till max (man ska kunna föra en vanlig konversation under tiden). Det är nog bra o växla med promenader också så man inte tar ut kroppen för mkt, men jag tror det är bra att förbereda kroppen för förlossning och den stora vikten du kommer att släpa runt på snart!  
  • Anki84
    Emelie e skrev 2013-10-06 20:54:44 följande:
    Vet ni om man får äta pastöriserad färskost? (ej upphettad) Har läst på lite olika sidor och är osäker om det gäller all färskost eller bara den opastöriserade som man inte får äta??
    Jag har ingen vidare koll på det där men googlade lite och fann den här sidan: http://www.minbebis.com/ost_brie_gravid.html
    Hoppas de var till nån hjälp iaf :)
  • flowers

Nån som är lite nervös inför amningen, fått lite info och möjligheter finns att gå en amnings kurs. 
    Inte lätt med sår och när bebis ska ta tag i bröstvårtan...
    kanske kommer inte ens nån mjölk?   

• Pauli
    Emelie e skrev 2013-10-06 18:28:55 följande:

Jag tränade mycket på crosstrainer innan jag blev gravid. Nu går jag på gravid yoga och ska försöka ta tag i mig själv och gå till simhallen med! Gravid yoga kan jag rekommendera, många vänner som gått på det och det hjälpte dom under förlossningen!
  • ananas86

Jag tränar nästan som vanligt på gymmet. Har tagit bort lite vikt och vissa övningar som känts obehagliga. Blandar styrketräning med cykel och crosstrainer. Varvar även med hundpromenader. :) Kommer gå över mer till simning när gymträningen blir för tung. Det viktigaste är ju att man lyssnar på sin kropp och inte gör något som inte känns bra! :)

• ananas86

I Livsmedelsverkets rekommendationer står det:

"Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittostar även om de är gjorda på pastöriserad mjölk, t ex brie, gorgonzola, chevre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

• Zobeideh

Idag går man in i vecka 18 nu tycker jag att tiden springer iväg haha. Och idag är det exakt två veckor kvar till RUL

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014