• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene
    tvetalan skrev 2013-10-10 21:14:27 följande:
    Jag har gått o kärat ner mig i bugaboo buffalo vagnen. När ska man egentligen beställa/köpa? Vill inte vara ute FÖR tidigt heller. Funderar på att beställa i januari först men får se hur det blir. Bilbarnstol har vi redan fixat, babyskydd kanske det kallas förresten ;)
    När vi var och kikade på vagn så sa dom i butiken att man skulle beställa ca 3 månader innan BF.
    Så vi kommer nog att beställa i dec/jan nån gång.

För oss lutar det åt emmaljunga. Vilken modell vet vi inte än då det är klädseln som avgör tydligen. Och det är just klädsel som vi inte har nån aning om, det finns ju en hel uppsjö av både färg och material =)
    Chassit kommer iaf bli en med 4 fasta luftjul då vi vill att den ska funka på alla väglag året om där vi bor =)
  • Sopp

En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag

• Ziiah

Har inte gått upp något än så länge.. Går in i v 19 imorn! Men det lär komma nu när jag börjat äta mer...

• ananas86
    Ziiah skrev 2013-10-10 18:19:57 följande:
    Var på ett café förut, skulle betala och kände hur allt bara började snurra och kännas tungt i huvudet. Det blev svart/suddigt för ögonen men jag hann sätta mig på närmsta stol, så jag svimmade inte.

Så fort jag satt mig började det bli lite bättre men då kom illamåendet istället och jag fick panik, försökte kolla vart närmsta toalett fanns. Som tur var så försvann illamåendet också innan, så jag slapp spy.

Ska ta kontakt med bm och se om det finns något mot lågt blodtryck... Jag hade 105/50 på inskrivningen och när jag låg inne på sjukhuset pendlade undertrycket mellan 35 och 49...

Är annars ständigt trött och yr... Om det fortsätter så här kommer jag svimma flera gånger nu under graviditeten, det är jag övertygad om.

Någon mer som har lågt blodtryck som känner av det?

Jag fick också världens blodtrycksfall idag innan jag skulle åka till jobbet. Hade precis duschat och skulle fixa frukost. Stod lugnt och stilla i köket och plötsligt blev jag jätteyr, började må jätteilla och det flimrade framför ögonen. Gick in på toaletten, för jag trodde jag skulle spy. Råkade kolla mig i spegeln och såg att ansiktet och läpparna var kritvita. Satte mig på toalettgolvet en stund och det gick långsamt över. Kändes väldigt obehagligt!

Har fått blodtrycksfall förr när jag rest mig snabbt eller så, men aldrig såhär!

Jag skulle ändå lämna in ett urinprov för misstänkt urinvägsinfektion på mvc innan jobbet, så passade på att ta upp detta. Sköterskan tog både blodtryck och blodvärde, men värdena var okej. Blodvärdet låg på 122 och blodtrycket var normalt, snarare lite högt istället för lågt. Så hon sa bara att jag skulle lyssna på kroppen och se till att vila när jag är trött osv. Hoppas verkligen inte det kommer hända fler gånger, vet inte vart jag ska ta vägen om det händer på jobbet.

Tycker du ska ringa din bm och berätta, sköterskan sa att de alltid vill veta hur man mår, så de vet vilka prover de behöver ta. Jag ska ta nya prover om två veckor igen för att se om jag behöver börja med järntabletter.

Hoppas vi slipper fler obehagliga blodtrycksfall!
  • Joma
    Sopp skrev 2013-10-10 22:13:56 följande:

En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag

Jag kan ju bara svara för mig själv men vi vill köpa en ny vagn för att det känns bäst så! Sen finns de ju klart massor av olika modeller och prisklasser men om man som vi har tänkt köpa en Emmaljunga så landar den på cirka 9000:- å då får vi liggdel plus en ordentlig sittdel som gör att vi kan ha vagnen i många år.

Jag har inte en tanke på vad andra tycker eller att de ska se dyrt ut utan tänker mest på att de ska kännas säkert å bra att köra sitt barn i, för det är ju faktiskt inte bara en stilgrej utan de är en transportsak för en liten bäbis och i framtiden ett litet barn!

Man får ju lite vad man betalar för, så är det med allt idag.
  • tvetalan

Jag antar att kommentaren delvis var till mig. Jag ska beställa buffalon från holland och kommer betala mellan 7-8 tusen kr. Den vagnen har ett bra andrahandsvärde, ifall jg mot all förmodan efter första barnet inte vill ha den något mer. Planen är dock att ha den till framtida kids också och då tkr jag det är ett bra köp. Vi behöver en robust vagn som klarar de flesta väglag, är smidig (bor ju i sthlm) inte för bred (ska komma in i bussar och tunnelbanetåg) samt kan fällas ihop och få plats i bilen. För oss var valet självklart.
  • tvetalan
    Heene skrev 2013-10-10 22:05:44 följande:
    När vi var och kikade på vagn så sa dom i butiken att man skulle beställa ca 3 månader innan BF.
    Så vi kommer nog att beställa i dec/jan nån gång.

För oss lutar det åt emmaljunga. Vilken modell vet vi inte än då det är klädseln som avgör tydligen. Och det är just klädsel som vi inte har nån aning om, det finns ju en hel uppsjö av både färg och material =)
    Chassit kommer iaf bli en med 4 fasta luftjul då vi vill att den ska funka på alla väglag året om där vi bor =)
    Låter jättebra! Emmaljunga är ju ett bra vagnmärke så jag tror inte ni blir missnöjda :) vad kul o välja färger förresten! Verkar vara ett större utbud än vad som finns för bugaboo'n. Det lutar åt helsvart för oss.. Mannen tycker det är bäst medan jag velar. Hur kul är det med helsvart egentligen? Kanske ganska praktiskt dock ;)
  • j3nnyy

Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en liten flicka :) blev framflyttad 2 dagar så bf 10 mars nu. Kan inte längta mer!

• M4nda

Jag ska också köpa en ny vagn en Emmaljunga och för mig handlar det inte heller om priset, men Emmaljunga var den enda vagnen som fick godkänt i alla tester i Vi föräldrars stora barnvagnstest. Det tycker jag är super viktigt :)
  • Zobeideh

För mig handlar de heller inte om priset. Utan mer säkerheten. Har själv köpt en emmaljunga och va jag vet och hört ska dessa vara bäst. Säkerheten hos mitt barn kommer alltid komma först sen får det kosta va de vill kosta

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014