• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Lovely90
    majsa88 skrev 2013-10-10 21:35:35 följande:
    jag har köpt en brio smile, svart 

Åh. Har ni fått den ön? Tror vi kommer beställa grå, såg igår att de fått in nya färger. Blev överlycklig. För när vi var nere på babyproffsen trodde de inte att den skulle komma i några andra färger och jag har hela tiden velat ha en grå vagn :)
  • majsa88

Jag förstår exakt vad du menar. Idag så överdriver vi sååååååå mycket om säkerhet och vad den o den säger om just den produkten istället för att gå på sunt förnuft. Om vi pratar om säkerhet , hur hade vi det nör vi var små. Vi hade det inte "osäkert" i våra vagnar, inte många av oss som dog eller skada sig . Så när det gäller säkerhet så överdriver vi idag. Man säljer produkter genom att marknadsföra säkert just för människor som oss som går på det. En buss kan också tillverkas extra säkert med skyddsutrustning mm, men hur stora är oddsen. Jag har köpt en brio smile för 5000 lr där jag får ligg o sitt del till. Det enda 2 som var viktiga för mig var framhjulen då man ska kunna svänga de hur som helst utan att behöva lyfta vagnen varje gång., eftersom att jag har fibromyalgi. Nr 2 för mig var att vagnen skulle kunna bli sitt del för när barnet blir äldre o kunna sitta med ansiktet mot mig o sen kunna vända barnet med ansiktet utåt alltså ryggen mot mig. Jag ville ja detta just för att komma undan billigare där jag slipper köpa en ny vagn senare för när lillen blir större o vill sitta utåt.

Dessutom var jag ut efter vagn som är rätt liten o praktisk eftersom jag själv är liten ( bortsett att jag blivit tjock nu haha ) är 157 cm o som sagt muskel o ledvärk som jag mig lite svagare o tröttare i armarna. .därför ville jag ha en vagn som passar min storlek, lätt, o praktiskt.

Annars är alla vagnar säkra. Redan de på 70 talet. Så länge de går o låsa så är den säker. O dom.på 70 talet är sökrare än dagens eftersom materialet idag är mycket plast. De på 70 talet är dessutom tyngre, stabilare och mycket stål. Iaf så var det inte många i min barndom som dog eller skada sig pga sina vagnar, inte en enda. Det är min åsikt. Hoppas ingen tog åt sig :)

Sopp skrev 2013-10-10 22:13:56 följande:
    En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag

• majsa88

Ja, vi gick till nids 4 kids o köpte de fast i svart. Var osäker med lila, men tänkte att svart är ändå basic. Vad roligt för dig att den färgen har kommit. Grått är oxo fint :) åh längtar att få ha min bebis där o gå på stan hihihi man känner sig mammig då :))

Lovely90 skrev 2013-10-11 08:25:46 följande:
    Åh. Har ni fått den ön? Tror vi kommer beställa grå, såg igår att de fått in nya färger. Blev överlycklig. För när vi var nere på babyproffsen trodde de inte att den skulle komma i några andra färger och jag har hela tiden velat ha en grå vagn :)

• Joma

De är de som jag tycker är såå bra :) En vill köpa vagn för 5tusen, en vill köpa för 9 å nästa för 13, å då gör man de. Enkelt tycker jag. Alla har rätt att köpa de man själv vill men jag tycker inte att man ska bli provocerad bara för man ser någon med dyrare vagn.. Jag blir inte provocerad om någon har dyrare cykel eller bil än mig? Inte heller jacka eller skor. Alla gör ju som dem vill å jag har mer saker å lägga min energi på, som är viktigare, till exempel att jag ska bli mamma :)

• Heene
    Sopp skrev 2013-10-10 22:13:56 följande:
    En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag
    Jag gör det helt klart för min egen skull =)
    För mig spelar inte priset heller så stor roll. Inte heller vad andra tycker om vagnen så länge vi är nöjda.
    Tanken är ju att vi ska ha vagnen i många år framöver och förhoppningsvis till ett syskon. Köper vi en ny så vet ju vad den har vart med om och att den förmodligen kommer att hålla länge.
    Så vid barn nummer två så kan man ju säga att den är begagna ;)
    Sen måste jag ju erkänna att känslan av att ha ngt nytt som ingen annan använt känns lite mer lockande när det gäller just vagn.

Spjälsäng har vi en begagnad hemma, och förmodligen kommer vi ärva massa barnkläder mm också. Så vi spar väl in pengar där då om man tänker så istället =)
    Så ja, just vagn kan jag nog lägga ner lite mer pengar på för att få en ny. annars har jag inte ngt emot begagnat och förstår föräldrar som väljer det istället för nytt.
    tvetalan skrev 2013-10-11 00:07:31 följande:
    Låter jättebra! Emmaljunga är ju ett bra vagnmärke så jag tror inte ni blir missnöjda :) vad kul o välja färger förresten! Verkar vara ett större utbud än vad som finns för bugaboo'n. Det lutar åt helsvart för oss.. Mannen tycker det är bäst medan jag velar. Hur kul är det med helsvart egentligen? Kanske ganska praktiskt dock ;)
    Klart det är mest praktiskt med svart. Den finns med på vår lista med =) Till den är det ju lätt att matcha nån snygg skötväska som passar en själv. allt passar ju till svart typ.
    Man vill ju heller inte skaffa ngn som man kanske kommer tröttna på i färg eller mönster då den ska hänga med i ett ex antal år...
    Tur man har några månader på sig att bestämma sig =)

• Längtanefterlilladig
    j3nnyy skrev 2013-10-11 06:19:13 följande:
    Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en liten flicka :) blev framflyttad 2 dagar så bf 10 mars nu. Kan inte längta mer!

Åh va roligt. Grattis
  • majsa88

Ååå vad roligt. Grattis . Vi är också sugna på en flicka, men det spelar absolut ingen roll alls

j3nnyy skrev 2013-10-11 06:19:13 följande:
    Igår var vi på RUL och fick veta att vi väntar en liten flicka :) blev framflyttad 2 dagar så bf 10 mars nu. Kan inte längta mer!

• MagdalenaZ
    Mango08 skrev 2013-10-10 18:50:34 följande:

Jag satt en hel dag och läste på och skrev ner alla för och nackdelar med olika gravidförsäkringar. Kom fram till att TryggHansas utökade försäkring var överlägsen på många sätt, det ingick mycket i den! =)
    Det stod mellan TryggHansas och Folksam.. men blev Folksam! :)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014