• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa

Jag är vegetarian och hade fina järnvärden sist jag kollade.

Standard för att få i sig järn - vilket gäller alla oavsett kost - är ju broccoli, spenat och alla andra mörkgröna grönsaker. Det går att trolla i sånt i all mat - broccoli i potatismoset, spenat i salladen och pumpafrön i frukostmüsslin.

Helt rätt att skippa mjölken till maten. Kalcium, samt kaffe och te försvårar upptaget av järn. C-vitamin hjälper däremot kroppen, så drick lite citronvatten eller ät en apelsin till efterrätt.   

Jag hoppas att mina järnvärden ser lika bra ut som senast, men vi får se. Jag vet inte ens när jag ska till min bm nästa gång. 

• LillsmurfanLisa
    Sopp skrev 2013-10-09 12:14:33 följande:

Jag tänker nog börja! Har börjat få sådan yrsel på eftermiddagarna samt att jag är "semi-vegetarian", äter fisk och vegetarisk kost.. Men först provar jag att äta mer nötter, frön och mandel! Fick tips från min BM om detta, samt att inte dricka mjölk kaffe eller te i samband med att jag äter då det försämrar upptagningen av järn - Om jag kan komma till bukt med yrseln utan vitamin-tillskott så vore det ju skönt
    Mitt inlägg här ovan var menat som ett svar på ditt inlägg, Sopp, men av någon anledning fungerade det itne som vanligt. Försöker så här istället :)
  • Sopp
    LillsmurfanLisa skrev 2013-10-11 11:46:27 följande:
    Mitt inlägg här ovan var menat som ett svar på ditt inlägg, Sopp, men av någon anledning fungerade det itne som vanligt. Försöker så här istället :)

=) Bra att veta att det funkar utan kött också! Jag blir ju bara så orolig att jag inte får i mig det jag ska, egentligen vill jag ju testa nu men får ge mig till tåls och se till att jag äter varierat och järnrik kost
  • Emelie e
    Sopp skrev 2013-10-10 22:13:56 följande:
    En sak jag tycker man kan fundera över - och jag förstår att detta blir provokativt men jag tycker bara att det är intressant att dikutera - VARFÖR går man och köper en vagn för 8, 9, 10, 12 000 kr? Jag har själv en mycket högre inkomst än de flesta i 25-35-årsåldern, så rent ekonomiskt skulle jag inte ha ett problem att köpa en sådan barnvagn. Jag undrar bara för vems skull man isf gör det? Är det för att kompisar och resten av storstadsinvånarna ska se att man har en dyr vagn? För ungen lär ju märka 0 % skillnad och lets face it, det är en vagn. Så stor skillnad är det inte mellan alla nya vagnar som tas fram idag
    För mig handlar det mycket om säkerhet, vagnar som är betydligt billigare tror jag har sämre kvalité. Men annars bryr jag mig inte om vad den kostar. Men det lutar åt en emmaljunga, runt 8000. Inte så mycket tycker jag med tanke på att man kommer ha den länge
  • Hallonpaj88

Vi ska köpa en ny emmaljunga city cross. Priset spelar ingen roll. Den har vunnit pris för bäst säkerhet (och jo vissa vagnar är säkrare än andra). Ingen jag vet har en emmaljunga men vi vill ha den endå. Varför skulle man bry sig vad andra tycker? Det är vårat barn det handlar om. Struntar fullt i vad folk tycker o tänker. O sen tycker jag det är ofräscht och osäkert med begagnad vagn. Vem vet vad den varit med om? Kanske slitits ut men att det inte syns.

Det här är alltså bara min åsikt, vad andra köper bryr jag mig inte om :)

• LillsmurfanLisa

När det kommer till vagn så kommer vi att köpa/få en begagnad från min bror som är färdig med barn nu. Det känns jättebra. Jag har redan kört en del och trivs med den, men ärligt talat så minns jag inte ens vilket märke det var. När de köpte den (för två år sedan) var den ny och marknadens smalaste fyrhjuling. Det är det enda jag vet :)

Säkerhet är viktigt, men jag tror att alla barnvagnar av de större märkena som säljs i Sverige är tillräckligt säkra för mitt barn.  I övrigt är det "bara" andra kriterier som kan vägas in, såsom justerbart handtag, tre-/fyrhjuling och design, mm. Eftersom vagnen vi kan få "ärva" stämmer in på de få kriterier jag har lägger jag allt annat åt sidan. 

• Längtanefterlilladig
    Emelie e skrev 2013-10-11 13:21:35 följande:
    För mig handlar det mycket om säkerhet, vagnar som är betydligt billigare tror jag har sämre kvalité. Men annars bryr jag mig inte om vad den kostar. Men det lutar åt en emmaljunga, runt 8000. Inte så mycket tycker jag med tanke på att man kommer ha den länge

I tidningen "vi föräldrar" gjordes ett stort barnvagnstest. Det var många olika vagnar där & många hade mycket stora fel. En vagn lossnade handtaget på. Tänk er det när man kör i nedförsbacke. Usch!!Emmaljunga mondial duo var den enda vagnen som hade alla tester rätt. Inte ett fel. Håller med er som skriver att just begagnade vagnar har ju ingen garanti om något går fel. Man vet inte vad den varit med om. Men om man vill köoa en begagnad vagn så är det självklart inget fel med det. För min del är det en dröm som går i uppfyllelse att välja & köpa vagn. Har varit fixerad av vagnar sen jag var 12 år. Jag & min man har kämpat med att få barn i mer än 4 år. Vi har vetat länge vilken vagn vi ska köpa. Och vi är så nöjda. Vi har bokat en vagn och betalt handpenning på 1000 kr. Om något skulle hända & det inte blir något barn kommer affären ta tillbaka den. Vi kan hämta ut den när vi vill. Men den dagen vi hämtar den är den vår & garantin börjar gälla & händer det något så tar intr affären tillbaka den. Vi kommer antagligen hämta den 3 veckor innan bebisen kommer.
  • Sopp

De flesta barnvagnsolyckorna som sker varje år beror på att barnet har ramlat ut ur barnvagnen vilket beror på att föräldrarna inte har uppsyn. Kollar man bara att alla bromsar och spärrar fungerar på en begagnad så är det inga problem. Det är klart att man kan lägga alla pengar i världen under hela barnets uppväxt på det säkraste säkra - Jag antar att eftersom det aldrig skulle kunna va en begagnad vagn eftersom man inte vet vad som har hänt med den innan, så är det absolut inte tal om någon begagnad bil - Det blir väl en sprillans ny säkrast-i-klassen för x antal 100 000. Sen kan man ju även fundera på miljöpåverkan om alla i den rika världen ska köpa nytt till barnen hela tiden - Men självklart ska man få inhandla precis vad man vill! Jag tycker bara att det är värt att fundera en vända på om det finns bättre användning för pengarna (exempelvis starta upp ett sparkonto till barnet och spara lite på miljön i samma veva?)

• Längtanefterlilladig
    Sopp skrev 2013-10-11 14:46:15 följande:
    De flesta barnvagnsolyckorna som sker varje år beror på att barnet har ramlat ut ur barnvagnen vilket beror på att föräldrarna inte har uppsyn. Kollar man bara att alla bromsar och spärrar fungerar på en begagnad så är det inga problem. Det är klart att man kan lägga alla pengar i världen under hela barnets uppväxt på det säkraste säkra - Jag antar att eftersom det aldrig skulle kunna va en begagnad vagn eftersom man inte vet vad som har hänt med den innan, så är det absolut inte tal om någon begagnad bil - Det blir väl en sprillans ny säkrast-i-klassen för x antal 100 000. Sen kan man ju även fundera på miljöpåverkan om alla i den rika världen ska köpa nytt till barnen hela tiden - Men självklart ska man få inhandla precis vad man vill! Jag tycker bara att det är värt att fundera en vända på om det finns bättre användning för pengarna (exempelvis starta upp ett sparkonto till barnet och spara lite på miljön i samma veva?)

Absolut håller med. Allt annat förutom vagn & bilbarnstol har vi fått köpa för en billig peng av min syster. Vi har kläder,filtar,bärsele,babysitter,gåstol,skor,ytterkläder. Allt möjligt. Det vi ska köpa är en badbalja & spjälsäng. Som många unnar sig resor & dyra kläder så unnar vi oss en vagn. Som dessutom svärmor & min mamma är snälla & ger oss.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014