SussiH skrev 2013-07-31 08:51:43 följande:
Är gravid i vecka 9 (8+4)... Dom flesta av våra vänner vet om det. Och kan inte låta bli att REDAN störa mig på att folk seriöst tycker att jag som gravid är tråkig. Jag är snart 30 och jag har vart super less på fest/krog/fylla dom senaste 3 åren. Men har ändå blivit att festa för dom flesta av ens närmaste vänner inte gör mycket annat. Brist på vettiga intressen... Så har man försökt vara nykter har man vart tråkig/torr/partypooper osv osv... Så har blivit att man tvingat i sig nån jävla cider bara för att folk inte kan acceptera att man inte längre har intresset av att festa som en tonåring. Känner redan nu att jag kommer tappa vänner under graviditeten. Jag är ju SÅ trisst för att jag inte längre följer med på fest elller har nått intresse av krogen. Redan fått sms av en kompis där jag blir utskälld för att jag valt att umgås med bekanta som har barn eller är gravida. Vi har mer gemensamma intressen nu... Men jag väljer bort dom.. men är det så konstigt??? Varför är ena livstilen mer fel än den andra. Alla behöver inte skafffa barn, inge fel med det. Men varför ska man få skit för att man inte längre är en galen party tjej... HUr ska man få folk att förstå att händer otroligt mycket med kroppen nu. Fokus hamnar på HELT andra saker stunden man fick Plus på gravtestet... Nån som har samma erfarenhet?
Fyfan, vad trist! Är detta vänner du känner att du står nära? Blir du ledsen om du förlorar dem?
Jag fyllde också precis 30 år och har de senaste 5 åren minskat rejält på alkoholen. Den lockar inte alls längre (ett glas gott vin till god mat är en annan sak). Sedan ett år tillbaka dricker jag inte alkohol alls, och min kille dricker inte heller. Dock har jag under hela detta år varit på resande fot så jag har inte behövs "krocka" med vännerna hemma. Däremot är det en inte många nyktra 30-åringar som backpackar jorden runt så jag har mött en del kommentarer längs vägen men mestadels har det gått bra. Att jag slutade dricka så pass lång tid innan jag blev gravid har också gjort att ingen reagerade när jag väl blev gravid. Ingen som vi umgås med vet att vi väntar barn. Vi får se hur det blir när jag kommer hem, då min vänskara är blandad (vissa har barn, andra inte, ytterligare andra är gravida) men jag upplevde det inte som något större problem när jag innan resan bara drack alkoholfritt på krogen, tack och lov. Det är mest bartendrarna som står handlingsförlamade när man beställer...
Jag har märkt att det i olika skeden i livet förändras lite i kompisgänget. Jag har aldrig haft någon tight gäng som jag umgåtts med jämt, utan hittat vänner på olika platser under olika tider. Under tidigare långresor har en del vänskaper runnit ut i sanden, andra har fördjupats. Jag tror det kan vara samma sak under andra stora händelser i livet, som en graviditet. De där vännerna som stannar kvar jämt, de finns alltid där. De andra är nog inte så viktiga - tror jag. Jag hoppas att dina vänner hittar något bra sätt att förhålla sig till dig på, för du ska inte behöva ändra dig. Annars är vi många här som är potentiella nya vänner :)