• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • ananas86

Har läst igenom alla diskussioner om pojke/flicka.

För mig och min sambo spelar det absolut ingen roll, därför har vi valt att inte ta reda på kön. Vi kommer köpa lite könsneutrala kläder och tänka könsneutralt med saker och barnrum. Min sambo har bara bröder och jag har bara systrar, så våra familje- och syskonrelationer har sett väldigt olika ut under vår uppväxt.

Vi har båda skilda föräldrar och har en del jobbigt med oss i minnet med bråk och orättvisor från vår egen barndom.

Så det bästa vi kan göra är väl att ta lärdom av de negativa grejerna, t ex att aldrig blanda in barn i vuxnas bråk, så de hamnar mittemellan. Sen finns det självklart massa positivt att ta med sig från sin barndom också! Har alltid funderat mycket över hur jag vill vara/kommer bli som förälder.

Annars har jag lite andra tankar som snurrar i huvudet.. Dels tonårstiden (som ni pratat om här några av er) det måste ju vara den största prövningen för en förälder! Sen är jag också nervös för den första tiden när bebisen är liten och ännu inte kan prata eller gå, känns lite läskigt när jag tänker på det..

Så jag och min sambo har kommit fram till att den bästa tiden att vara förälder måste vara när barnet är mellan ca 1-11 år. Det är väl under de åren man som förälder har viktigast roll och har störst chans att påverka och bygga upp ett förtroende hos barnet..

Någon mer som tänker på hur ni kommer vara/vill bli som föräldrar?

• Joma

Fick en tanke imorse... Vi ska på RUL på Torsdag å sen har vi tänkt köra direkt till gekås efteråt. Vi har tänkt å handla lite till bebis och sen har vi precis flyttat så vi behöver lite inredning också! Vi har väntat med detta besöket eftersom vi vill ha varit på RUL först men tänk så får vi inte veta könet, som vissa faktiskt inte får!

Anledningen till att vi har väntat är att sist vi var på gekås så tittade vi på babyavdelningen å då fanns där knappt något könsneutralt alls utan de var antingen rosa prinsessor eller blåa bilar! Är det någon som har varit där nyligen som kan svara på hur det ser ut nu? :)

• Zobeideh

Joma. Jag åker dit två gånget om året och varje gång kollar jag på barnkläder m.m och som du skriver är det mycket prinsessor och bilar. Tycker själv det är riktigt tråkigt att de är antingen eller. Som nu när jag va i Turkiet va de samma sak. Riktigt tråkigt att det är så. Då det faktiskt är många som inte kollar kön.

• Sopp
    qwerty1234 skrev 2013-10-19 07:19:12 följande:
    Nyfniken83. Wow vilken resa du har gjort. Stort grattis!

Denna vecka har det hänt jättemycket. Från att vara osäker på om det eventuellt och kanske är barnet jag känner till att känna den hur mycket som helst. Det verkar pågå massa brottningsmatcher i magen!

För övrigt kan jag inte hålla tyst längre gällande kön-diskussionen. Jag förstår att det kan kännas jobbigt/som en besvikelse om det visar sig att barnet har ett annat kön än det man är inställd att få. I regel blir iallafall jag besviken om saker inte blir som jag tänkt och trott. (Även fast det provocerar mig otroligt mycket att folk är så fixerade vid just vilket kön barnet är). Det jag däremot trodde att samhället kommit lite längre i handlar om de könsroller som många vill uppfostra in sina barn i genom att köpa "tjej- och pojkkläder" och fixa rum utifrån kön och de föreställningar som finns om hur de ska se ut etc. Herregud, det är barn, individer! Varför ska kläder vara så viktigt? Varför vill så många uppfostra sina barn in i traditionella könsroller? Jag fattar verkligen inte.

Vem har sagt att det handlar om kläder? Det är ju mer relationen och du kan ju intala dig hur mkt som helst att du kan relatera till en man preciiis lika mkt som en kvinna, men isf är ju du ett unikum - För faktum är att det finns både fysiska och psykiska skillnader på kvinnor och men som är vetenskapligt bevisade. Jag kan relatera till vad en kvinna känner när alla andra får bröst men inte hon, eller första förälskelsen, hur puberteten ter sig för kvinnor, det är att vara gravid, amma etc. Du kan ju klä din son i rosa bäst du vill men din man kommer alltid relatera mer till er son för han vet vad han går igenom, och du till en dotter eftersom du vet vad hon går igenom. Det handlar ingenting om att älska någon mer eller mindre för det
  • Joma
    Zobeideh skrev 2013-10-19 10:30:20 följande:

Joma. Jag åker dit två gånget om året och varje gång kollar jag på barnkläder m.m och som du skriver är det mycket prinsessor och bilar. Tycker själv det är riktigt tråkigt att de är antingen eller. Som nu när jag va i Turkiet va de samma sak. Riktigt tråkigt att det är så. Då det faktiskt är många som inte kollar kön.

Ja precis, jag tycker också det är helt värdelöst för om det nu är så att vi inte kan se könet då kan man typ inte handla någonting där! Babygym osv är också väldigt könsindelat där uppe! Jaja, de finns inte mycke å göra än å vänta till på Torsdag! Tiden går ju inte alls saaaaakta :/
  • Zobeideh

Haha precis. Jag ska dit på tisdag och shoppa loss så hoppas vi får reda på könet på måndag haha

• Joma
    Zobeideh skrev 2013-10-19 12:40:06 följande:

Haha precis. Jag ska dit på tisdag och shoppa loss så hoppas vi får reda på könet på måndag haha

Perfekt! Håll mig uppdaterad om vad som finns ???? :)
  • qwerty1234
    Sopp skrev 2013-10-19 11:11:03 följande:

Vem har sagt att det handlar om kläder? Det är ju mer relationen och du kan ju intala dig hur mkt som helst att du kan relatera till en man preciiis lika mkt som en kvinna, men isf är ju du ett unikum - För faktum är att det finns både fysiska och psykiska skillnader på kvinnor och men som är vetenskapligt bevisade. Jag kan relatera till vad en kvinna känner när alla andra får bröst men inte hon, eller första förälskelsen, hur puberteten ter sig för kvinnor, det är att vara gravid, amma etc. Du kan ju klä din son i rosa bäst du vill men din man kommer alltid relatera mer till er son för han vet vad han går igenom, och du till en dotter eftersom du vet vad hon går igenom. Det handlar ingenting om att älska någon mer eller mindre för det

Tänka sig att dessa frågor alltid ska leda till personliga påhopp. Och nej, jag är nog inget unikum. Däremot tror jag att du har blandat ihop genusvetenskap, anknytningsteori och förmåga att kunna relatera till andra. Jag förstår inte din koppling till mitt inlägg.

Så tänk om vi är två kvinnor som ska skaffa barn tillsammans? Kommer det innebära att vi kommer uppfostra vår son sämre eftersom ingen av oss tydligen kan relatera till en son lika bra som en man?

Och den stora frågan är, skulle du behandla/bemöta min son annorlunda om han hade rosa kläder på sig? 

• Sopp
    qwerty1234 skrev 2013-10-19 13:19:06 följande:

Tänka sig att dessa frågor alltid ska leda till personliga påhopp. Och nej, jag är nog inget unikum. Däremot tror jag att du har blandat ihop genusvetenskap, anknytningsteori och förmåga att kunna relatera till andra. Jag förstår inte din koppling till mitt inlägg.

Så tänk om vi är två kvinnor som ska skaffa barn tillsammans? Kommer det innebära att vi kommer uppfostra vår son sämre eftersom ingen av oss tydligen kan relatera till en son lika bra som en man?

Och den stora frågan är, skulle du behandla/bemöta min son annorlunda om han hade rosa kläder på sig? 

Personliga påhopp? Du ifrågasatte att man önskade sig en tjej för att få köpa fina kläder, jag sa att det handlade inte om det utan att det är lättare att föreställa sig med en tjej för att det är lättare att relatera till den samma. Och jag har inte sagt att det handlar om kvaliteten på uppfostran heller så jag vet inte vars du fått det ifrån heller. Om två kvinnor får en son så tror jag att den sonen kommer att vilja vända sig med vissa frågor till en annan man i dennes liv - och jag förstår inte vad som är så konstigt med det.

Nej varför skulle jag bemöta din son för att han hade rosa kläder på sig? Det var inte jag som lyfte färger och kläder som viktiga faktorer i uppfostran, det var du.. Chilla
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014