• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig

Så, nu skriver jag från en dator istället och kan skriva lite mer detaljerat.
    Har en ny mobil samsung galaxy bytte från en iphone och jag är inte riktigt kompis ännu med samsungen.

Jag var iallfall på rygginformation och det var en sjukgymnast som höll i föreläsningen.
    Hon pratade om hur viktigt det var att man tränade upp sin rygg inför graviditeten, förlossning & småbarnsåren.
    Hon pratade även om att det är super viktigt med knipövningar i underlivet eftersom att många som inte gör det får ha vuxenblöja på sig när de är 55-60 pga inkontinens.
    Man vet om man gör rätt knipövning om man kissar och kan avbryta strålen så att säga. Då har man hittat rätt muskler som man ska träna.
    Hon pratade även om att det inte är bra med tunga lyft, inte rekommenderat med styrketräning med vikter.
    Att man ska tänka på hållningen, böjda knän och att lyfta nära sin kropp.

Sen tog hon upp foglossning att det var väldigt vanligt och att bäckenet luckras upp pga hormoner för att förbereda inför förlossning. Detta gör väldigt ont på vissa och mindre ont eller inte alls ont på andra.

Jag fotade av hela häftet jag fick så ni som vill kan läsa.
    Har man problem med foglossning ska man uppsöka sjukgymnast på sin vårdcentral. Det är även bra att göra övningarna ur häftet OM DE INTE GÖR ONT. Samt vattengympa med specialprogram från sjukgymnasten är bra.

• paulineee
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-18 14:13:03 följande:
    Så, nu skriver jag från en dator istället och kan skriva lite mer detaljerat. Har en ny mobil samsung galaxy bytte från en iphone och jag är inte riktigt kompis ännu med samsungen. Jag var iallfall på rygginformation och det var en sjukgymnast som höll i föreläsningen. Hon pratade om hur viktigt det var att man tränade upp sin rygg inför graviditeten, förlossning & småbarnsåren. Hon pratade även om att det är super viktigt med knipövningar i underlivet eftersom att många som inte gör det får ha vuxenblöja på sig när de är 55-60 pga inkontinens. Man vet om man gör rätt knipövning om man kissar och kan avbryta strålen så att säga. Då har man hittat rätt muskler som man ska träna. Hon pratade även om att det inte är bra med tunga lyft, inte rekommenderat med styrketräning med vikter. Att man ska tänka på hållningen, böjda knän och att lyfta nära sin kropp. Sen tog hon upp foglossning att det var väldigt vanligt och att bäckenet luckras upp pga hormoner för att förbereda inför förlossning. Detta gör väldigt ont på vissa och mindre ont eller inte alls ont på andra. Jag fotade av hela häftet jag fick så ni som vill kan läsa. Har man problem med foglossning ska man uppsöka sjukgymnast på sin vårdcentral. Det är även bra att göra övningarna ur häftet OM DE INTE GÖR ONT. Samt vattengympa med specialprogram från sjukgymnasten är bra.  

Toppen!! Tack !
  • Hallonpaj88
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-18 14:13:03 följande:
    Så, nu skriver jag från en dator istället och kan skriva lite mer detaljerat.

Har en ny mobil samsung galaxy bytte från en iphone och jag är inte riktigt kompis ännu med samsungen.

Jag var iallfall på rygginformation och det var en sjukgymnast som höll i föreläsningen.

Hon pratade om hur viktigt det var att man tränade upp sin rygg inför graviditeten, förlossning & småbarnsåren.

Hon pratade även om att det är super viktigt med knipövningar i underlivet eftersom att många som inte gör det får ha vuxenblöja på sig när de är 55-60 pga inkontinens.

Man vet om man gör rätt knipövning om man kissar och kan avbryta strålen så att säga. Då har man hittat rätt muskler som man ska träna.

Hon pratade även om att det inte är bra med tunga lyft, inte rekommenderat med styrketräning med vikter.

Att man ska tänka på hållningen, böjda knän och att lyfta nära sin kropp.

Sen tog hon upp foglossning att det var väldigt vanligt och att bäckenet luckras upp pga hormoner för att förbereda inför förlossning. Detta gör väldigt ont på vissa och mindre ont eller inte alls ont på andra.

Jag fotade av hela häftet jag fick så ni som vill kan läsa.

Har man problem med foglossning ska man uppsöka sjukgymnast på sin vårdcentral. Det är även bra att göra övningarna ur häftet OM DE INTE GÖR ONT. Samt vattengympa med specialprogram från sjukgymnasten är bra. 

Åh men tack snälla ska titta närmare på det här under helgen!
  • Emelie e

Hej!

Har ni känt sparkar än? Jag funderar på att börja träna igen, nån mer som tränar på gym som kan rekommendera lite övningar??

• Lovely90

Jag tränar på gym, har dock plockat bort en del övningar som inte känns bra för magen. Gör t.ex. inte rygglyft med vikt eller marklyft längre. Har även sänkt på alla maskiner då det drar i magen när jag kör för tungt. Tråkigt nog är det ju inte bra att göra situps och sådant när man är gravid, jag som älskar situps i lutning. Så för magen kör jag just nu bara statiska övningar. Ben kör jag som vanligt, insida och utsida med maskin, benpress och vadpress med maskin. Kör dock inte squats med vikt längre, utan kör utan vikt då det inte heller känns behagligt i magen. 

Tycker rygg och axlar fungerar väldigt bra att träna, kör axelpress, latsdrag, roddmaskin och lite andra övningar som innan. Fokuserar mest på att köra rygg och axlar nu eftersom jag känner att det är de viktigaste musklerna att behålla styrka i inför fortsatt graviditet och förlossning.

Det blir ju inte riktigt lika mycket gym nu som innan. Men det är väl vettigt att dra ner på det med. Försöker ändå träna 3 gånger i veckan och då i alla fall 2 pass på gymmet. 

• LillsmurfanLisa
    Emelie e skrev 2013-10-18 15:37:25 följande:
    Hej!

Har ni känt sparkar än? Jag funderar på att börja träna igen, nån mer som tränar på gym som kan rekommendera lite övningar??
    Hej!

Jag känner sparkar sedan två veckor tillbaka och jag tränar på gym.

Har du tränat på gym tidigare är det inte mycket du behöver ändra på, har jag lärt mig. Satsa inte på att bygga muskler dock, underhåll bara det du har (dvs höj inte vikterna, men kör på det du körde på tidigare - om det känns bra). Enda rådet jag har fått som jag har tagit till mig är att skippa alla raka magövningar, då magmuskulaturen redan har börjat dela på sig. Själv behöver jag redan rulla ur sängen, trots att jag är smal och har en liten gravidbula, för att inte sträcka mig vilket gör sjukt ont. Pratade med bm om det på RUL och hon bekräftade att musklerna redan börjat dela på sig. 

Är du van att köra plankan är det helt klart bästa bålträningen! Om du är träningsintresserad kan jag rekommendera den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m70303963.html Nu har vi inte skrivit i den på hundra år, men där finns tips på övningar för gravida. 

Andra tips är:
    http://www.mammaiform.se/gravidtraning-att-trana-som-gravid/ (övningar med endast den egna kroppen - inga prylar behövs)

http://lindajonsson.se/pt-utmaningen/ (träningsprogram med hantlar/kettlebells/TRX/gummiband)

http://www.styrkeprogrammet.se/fardiga-program/34 (bra träningsinfo för gravid samt ett kort gymprogram) 
  • MagdalenaZ

Massa tips! Va härligt! Jag va nämligen på gymmet igår och körde på maskin (crossfit om jag inte minns fel att den hette)

Jag älskade det! Ångrar att jag inte tagit fingret ur rumpan och tränade tidigare.. tror att jag innerst innne skyller mitt MA på träningen..

Är det någon mer än jag som börjat glömma mer än vanligt och vara rent yr och känna sig vimsig. Jag går på halvfart efter 14 på dagarna. Somnar sen 22. Trodde man skulle må så fantastiskt nu, so wrong information! :(

• j3nnyy

När jag var på RUL förra veckan pratade vi om mina ryggsmärtor i ländryggen som strålar ner i höfterna och rumpan. Då berättade barnmorskan att fram till ungefär v 22 så rör sig livmodern och snurrar runt innan den har stabiliserat sig, och många kände av det. Så det behöver Inte vara foglossning. Håller alla tummar och tår att det snart går över och att jag inte fått foglossning.

• flowers

Idag kändes det mer bekvämt med att ska få en liten pojk.
    Nu ska jag och killen leta efter fina pojkkläder.

• Nyfniken83

Flowers:kolla Åhléns! Va inne där idag och blev glatt överraskad. Massa fina pojkkläder!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014