qwerty1234 skrev 2013-10-19 07:19:12 följande:
Nyfniken83. Wow vilken resa du har gjort. Stort grattis!
Denna vecka har det hänt jättemycket. Från att vara osäker på om det eventuellt och kanske är barnet jag känner till att känna den hur mycket som helst. Det verkar pågå massa brottningsmatcher i magen!
För övrigt kan jag inte hålla tyst längre gällande kön-diskussionen. Jag förstår att det kan kännas jobbigt/som en besvikelse om det visar sig att barnet har ett annat kön än det man är inställd att få. I regel blir iallafall jag besviken om saker inte blir som jag tänkt och trott. (Även fast det provocerar mig otroligt mycket att folk är så fixerade vid just vilket kön barnet är). Det jag däremot trodde att samhället kommit lite längre i handlar om de könsroller som många vill uppfostra in sina barn i genom att köpa "tjej- och pojkkläder" och fixa rum utifrån kön och de föreställningar som finns om hur de ska se ut etc. Herregud, det är barn, individer! Varför ska kläder vara så viktigt? Varför vill så många uppfostra sina barn in i traditionella könsroller? Jag fattar verkligen inte.
Det här med genus är väldigt spännande. Jag jobbar som timvikarierande förskollärare och var nyss på en förskola där de arbetade mycket med genustänk. Det här med att flickor inte ska ha rosa och pojkar inte ska ha blått är långt borta från diskussioner nu. Det var mer förr. Nu pratas det om hur man pratar med barnen. Att de ska behandlas likadant.
Att man inte ska ha olika tonläge till flickor och pojkar. Om en pojke kommer till förskolan på morgonen med en spiderman tröja ska man som pedagog inte säga " wow vilken häftig tröja du har" och till flickan som kommer med en hello kitty tröja ska man inte säga " åh vilken gullig tröja du har med en söt liten katt". Utan man ska bemöta könen på samma sätt. barnen ska få samma förutsättningar. man ska ha möjlighet att få säga vad man vill, jobba med vad man vill och tänka som man vill trots att man är flicka eller pojke.
Just det här med blåa kläder till pojkar och rosa till flickor eller gulliga blomtapeter till flickor och biltapeter till pojkar tror jag inte spelar någon roll alls. Faktiskt.
Sen vill jag väl erkänna att jag inte är super insatt i debatten men det är så jag uppfattat det och tycker är rätt.
Kan tycka att det är överdrivet att allt ska vara så könlöst. Att man inte ska få veta vilket kön man tillhör. Vi är ju olika som man och kvinna. Vi agerar olika och är olika i kropparna. Men alla ska få ha samma rättigheter.