• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Nyfniken83

Känner ett lyckorus så här på kvällen. Har känt bäbisen tydligt kanske två ggr per dag de senaste två veckorna. Mysigt mysigt! Men idag har han sparkat till och från heeeela dagen. Min man har känt flera gånger. Åhhhhh känner mig så lyckligt lottad. För bara ett år sen låg jag i koma på Södersjukhuset och det va osäkert om jag skulle överleva. Men vi kämpade! Och vi klarade det. Blev utskriven efter tre månader och sen dess har livet verkligen ljusnat. Gift mig med en man som gjort så otroligt mycket för mig och som jag älskar så djupt och nu har vi en pojke i magen. Tänk vad livet kan förändras på bara ett år.

• qwerty1234

Nyfniken83. Wow vilken resa du har gjort. Stort grattis!

Denna vecka har det hänt jättemycket. Från att vara osäker på om det eventuellt och kanske är barnet jag känner till att känna den hur mycket som helst. Det verkar pågå massa brottningsmatcher i magen!

För övrigt kan jag inte hålla tyst längre gällande kön-diskussionen. Jag förstår att det kan kännas jobbigt/som en besvikelse om det visar sig att barnet har ett annat kön än det man är inställd att få. I regel blir iallafall jag besviken om saker inte blir som jag tänkt och trott. (Även fast det provocerar mig otroligt mycket att folk är så fixerade vid just vilket kön barnet är). Det jag däremot trodde att samhället kommit lite längre i handlar om de könsroller som många vill uppfostra in sina barn i genom att köpa "tjej- och pojkkläder" och fixa rum utifrån kön och de föreställningar som finns om hur de ska se ut etc. Herregud, det är barn, individer! Varför ska kläder vara så viktigt? Varför vill så många uppfostra sina barn in i traditionella könsroller? Jag fattar verkligen inte.

• j3nnyy

Flowers: vet inte vart du bor? Men på butiken next har dom superfina pojkkläder! Vet inte hur deras utbud är online men tror dom har en hel del där oxå.

• Längtanefterlilladig
    Nyfniken83 skrev 2013-10-19 02:40:12 följande:
    Känner ett lyckorus så här på kvällen. Har känt bäbisen tydligt kanske två ggr per dag de senaste två veckorna. Mysigt mysigt! Men idag har han sparkat till och från heeeela dagen. Min man har känt flera gånger. Åhhhhh känner mig så lyckligt lottad. För bara ett år sen låg jag i koma på Södersjukhuset och det va osäkert om jag skulle överleva. Men vi kämpade! Och vi klarade det. Blev utskriven efter tre månader och sen dess har livet verkligen ljusnat. Gift mig med en man som gjort så otroligt mycket för mig och som jag älskar så djupt och nu har vi en pojke i magen. Tänk vad livet kan förändras på bara ett år.
    Oj!Det var ingen dålig resa du har gjort. Då kan man säga att 2013/2014 är ett väldigt bra år för dig & din man
  • Längtanefterlilladig

Igår när jag hade lagt mig för att sova tyckte jag att jag kände något längst ner i magen.
    Jag la händerna på magen, låg en bra stund och försökte känna.
    Skulle precis ge upp och då kände jag det, en tydlig knuff emot min hand.
    Det var mitt lilla gryn som gjorde sig till känna. Så underbart härligt Skrattande

• Längtanefterlilladig
    flowers skrev 2013-10-19 01:44:10 följande:
    Idag kändes det mer bekvämt med att ska få en liten pojk.
    Nu ska jag och killen leta efter fina pojkkläder.

Va härligt, jag har hittat jätte fina pojkkläder, kolla bildtråden då får du se
  • Zobeideh
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-19 09:27:11 följande:
    Igår när jag hade lagt mig för att sova tyckte jag att jag kände något längst ner i magen.
    Jag la händerna på magen, låg en bra stund och försökte känna.
    Skulle precis ge upp och då kände jag det, en tydlig knuff emot min hand.
    Det var mitt lilla gryn som gjorde sig till känna. Så underbart härligt Skrattande
    Åh va mysigt =)
  • Längtanefterlilladig
    qwerty1234 skrev 2013-10-19 07:19:12 följande:
    Nyfniken83. Wow vilken resa du har gjort. Stort grattis!

Denna vecka har det hänt jättemycket. Från att vara osäker på om det eventuellt och kanske är barnet jag känner till att känna den hur mycket som helst. Det verkar pågå massa brottningsmatcher i magen!

För övrigt kan jag inte hålla tyst längre gällande kön-diskussionen. Jag förstår att det kan kännas jobbigt/som en besvikelse om det visar sig att barnet har ett annat kön än det man är inställd att få. I regel blir iallafall jag besviken om saker inte blir som jag tänkt och trott. (Även fast det provocerar mig otroligt mycket att folk är så fixerade vid just vilket kön barnet är). Det jag däremot trodde att samhället kommit lite längre i handlar om de könsroller som många vill uppfostra in sina barn i genom att köpa "tjej- och pojkkläder" och fixa rum utifrån kön och de föreställningar som finns om hur de ska se ut etc. Herregud, det är barn, individer! Varför ska kläder vara så viktigt? Varför vill så många uppfostra sina barn in i traditionella könsroller? Jag fattar verkligen inte.
    Det här med genus är väldigt spännande. Jag jobbar som timvikarierande förskollärare och var nyss på en förskola där de arbetade mycket med genustänk. Det här med att flickor inte ska ha rosa och pojkar inte ska ha blått är långt borta från diskussioner nu. Det var mer förr. Nu pratas det om hur man pratar med barnen. Att de ska behandlas likadant.

Att man inte ska ha olika tonläge till flickor och pojkar. Om en pojke kommer till förskolan på morgonen med en spiderman tröja ska man som pedagog inte säga " wow vilken häftig tröja du har" och till flickan som kommer med en hello kitty tröja ska man inte säga " åh vilken gullig tröja du har med en söt liten katt". Utan man ska bemöta könen på samma sätt. barnen ska få samma förutsättningar. man ska ha möjlighet att få säga vad man vill, jobba med vad man vill och tänka som man vill trots att man är flicka eller pojke.

Just det här med blåa kläder till pojkar och rosa till flickor eller gulliga blomtapeter till flickor och biltapeter till pojkar tror jag inte spelar någon roll alls. Faktiskt.

Sen vill jag väl erkänna att jag inte är super insatt i debatten men det är så jag uppfattat det och tycker är rätt.
    Kan tycka att det är överdrivet att allt ska vara så könlöst. Att man inte ska få veta vilket kön man tillhör. Vi är ju olika som man och kvinna. Vi agerar olika och är olika i kropparna. Men alla ska få ha samma rättigheter.
  • Zobeideh
    j3nnyy skrev 2013-10-19 09:13:01 följande:
    Flowers: vet inte vart du bor? Men på butiken next har dom superfina pojkkläder! Vet inte hur deras utbud är online men tror dom har en hel del där oxå.
    Åh tack för tipset om butiken next. Gick precis in och kolla. Gud höll på dö så mycket sött. Där ska man nog göra lite beställningar haha 
  • qwerty1234
    Längtanefterlilladig skrev 2013-10-19 09:37:32 följande:
    Det här med genus är väldigt spännande. Jag jobbar som timvikarierande förskollärare och var nyss på en förskola där de arbetade mycket med genustänk. Det här med att flickor inte ska ha rosa och pojkar inte ska ha blått är långt borta från diskussioner nu. Det var mer förr. Nu pratas det om hur man pratar med barnen. Att de ska behandlas likadant.

Att man inte ska ha olika tonläge till flickor och pojkar. Om en pojke kommer till förskolan på morgonen med en spiderman tröja ska man som pedagog inte säga " wow vilken häftig tröja du har" och till flickan som kommer med en hello kitty tröja ska man inte säga " åh vilken gullig tröja du har med en söt liten katt". Utan man ska bemöta könen på samma sätt. barnen ska få samma förutsättningar. man ska ha möjlighet att få säga vad man vill, jobba med vad man vill och tänka som man vill trots att man är flicka eller pojke.

Just det här med blåa kläder till pojkar och rosa till flickor eller gulliga blomtapeter till flickor och biltapeter till pojkar tror jag inte spelar någon roll alls. Faktiskt.

Sen vill jag väl erkänna att jag inte är super insatt i debatten men det är så jag uppfattat det och tycker är rätt.
    Kan tycka att det är överdrivet att allt ska vara så könlöst. Att man inte ska få veta vilket kön man tillhör. Vi är ju olika som man och kvinna. Vi agerar olika och är olika i kropparna. Men alla ska få ha samma rättigheter.
    Absolut, många förskolor har kommit långt med deras genustänk. Men kollar man i samhället i stort och bara här i denna tråd så är diskussionen om kläder ofta högaktuell. Och som du skriver är det inte kläderna i sig som är bekymret utan att de ofta leder till olika bemötanden av barnen där flickor ofta får höra att de är just söta (med sina gulliga kattröjor) och killar häftiga (med sina spidermantröjor). Och vips blir barnen snabbt varse om de sociala strukturer och stereotypa könsroller som finns i samhället där tjejer ska vara söta och gulliga medan pojkar ska vara häftiga.

Jag är inte heller särskilt insatt i debatten och för mig handlar det inte om att det ska behöva vara könlöst utan att det inte ska behöva spela någon roll om man är man eller kvinna, vilket det tyvärr i många avseenden gör i vårt samhälle idag. Oavsett ålder är det individen som borde vara i fokus, inte könet.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014