• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Lovely90

Fick mms av mamma precis, min lillebror (snart 8 år) hade vunnit en liten leksaksbil till bebis. Så söt så jag smälter! Började nästan lipa när jag fick bilden. Känner mig väldigt hormonell just nu, sambon är iväg med vänner och jag börjar nästan gråta av tanken att jag skall vara ensam hemma hela kvällen. I vanliga fall tycker jag bara det är skönt.

Vad det gäller att vara sugen på något så känner jag inget så, det enda är att jag inte kan äta pommesfrites, det mår jag illa av bara tanken på.

• Sopp

Glass! Jag kan tänka på glass hela dagarna. Glass, glass, glass

• Zobeideh
    Lovely90 skrev 2013-10-19 16:34:31 följande:
    Fick mms av mamma precis, min lillebror (snart 8 år) hade vunnit en liten leksaksbil till bebis. Så söt så jag smälter! Började nästan lipa när jag fick bilden. Känner mig väldigt hormonell just nu, sambon är iväg med vänner och jag börjar nästan gråta av tanken att jag skall vara ensam hemma hela kvällen. I vanliga fall tycker jag bara det är skönt.

Vad det gäller att vara sugen på något så känner jag inget så, det enda är att jag inte kan äta pommesfrites, det mår jag illa av bara tanken på.
    Jag har fläskfile som jag inte klarar av. Det vänder sig i munnen och jag som i vanliga fall älskar de hehe
  • tvetalan

Jag har ätit flera kilon satsumas. Så sjukt gott....!! Annars tycker jag om lakrits, vääldigt mkt! :D

• qwerty1234

Jag har inte ifrågasatt att man önskar sig en tjej för att få köpa fina kläder. Jag har däremot sagt att jag inte förstår varför könet är så viktigt för att köpa kläder och att jag trodde att samhället kommit längre. Jag försöker lyfta diskussionen till en samhällelig nivå medan alla verkar ta åt sig på individnivå. Alla här kommer säkert vara fantastiska föräldrar till sina barn oavsett vilka kläder man sätter på dem, däremot anser jag (och ni behöver absolut inte hålla med) att en sådan banal sak som kläder faktiskt påverkar barnen. Oavsett hur tolerant man är som förälder och låter sina barn välja kläder själv när de växer upp etc gör kläder något med barnen idag.

Jag har alltför många barn i min närhet som varit ledsna efter skola/dagis för att ex pojkens favorittröja som har lila i sig är en “tjejtröja” som man blir retad för och därför aldrig mer vill använda. Eller att tjejen som fått en ny tröja inte vågar ha den för att det är en “killtröja”. Och nej, jag tror inte att det är något barnen kommer på själva utan tyvärr är det vårt samhälle som säger vad som är okej och inte, både på individuell och strukturell nivå. Oavsett hur bra alla här kommer att vara på att bemöta och stärka sina barn i dessa situationer har vi ett samhälle som många gånger tydligt delar upp könsrollerna och ger barnen signaler om vad som är okej och inte utifrån kön. Jag personligen vill inte vidmakthålla det genom att bara köpa “tjej - eller pojkkläder” till mitt kommande barn, jag vill helt enkelt köpa barnkläder. För oavsett hur mycket jag försöker förmedla till mitt barn att alla är lika mycket värda och man får ha vilka kläder man vill anser jag (min helt personliga åsikt som ni åter igen inte måste hålla med om) att en sådan enkel sak som kläder faktiskt sänder ut tydliga signaler till barn om hur flickor och pojkar ska vara. Det börjar redan från små barn och fortsätter tyvärr upp i vuxen ålder. Även om de små spädbarnen inte förstår finns det ofta andra barn i omgivningen som ser de signaler som sänds ut om tjejer alltid ska vara söta och gulliga och killar häftiga. 

• qwerty1234
    tvetalan skrev 2013-10-19 16:52:16 följande:
    Jag har ätit flera kilon satsumas. Så sjukt gott....!! Annars tycker jag om lakrits, vääldigt mkt! :D
    Satsumas gäller för mig med! (Fast det gör det iof alltid när det finns, inte bara när jag är gravid)
  • tvetalan
    qwerty1234 skrev 2013-10-19 16:54:34 följande:
    Satsumas gäller för mig med! (Fast det gör det iof alltid när det finns, inte bara när jag är gravid)
    Kan hålla med om det där. Dom är alltid sjukt goda. Enda skillnaden nu måste ju vara att jag kan äta typ 10 på raken.. Har numera lärt mig känna igen "dom goda" enligt mina mått ;)
  • Prinsessan på ärten

Jag är med på klementiner/satsumas.. 5-6 om dagen :) minst!!! Sen har jag lite mer sötsug än vanligt.... Äter nästan aldrig godis och kakor annars....

Tidigare i graviditeten var det salt salt salt som gällde

• qwerty1234
    tvetalan skrev 2013-10-19 17:00:05 följande:
    Kan hålla med om det där. Dom är alltid sjukt goda. Enda skillnaden nu måste ju vara att jag kan äta typ 10 på raken.. Har numera lärt mig känna igen "dom goda" enligt mina mått ;)
    Oj, 10 på raken! Jag vågar inte äta mer än tre på raken då min magen inte alltid mår så bra av för mycket satsumas...
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014