• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • anaconda
    Nyfniken83 skrev 2013-11-06 23:23:18 följande:

Idag blev jag sjukskriven 50% fram till sista december... Känns faktiskt ganska skönt! Först kändes det jobbigt men efter ett peppande samtal med både bm och min man så inser jag att jag behöver vila. Mitt bråck och min foglossning pallar inte att jobba heltid och ingen tackar mig för att kämpa. Så nu ska jag banne mig vila! Försöker också fylla i ansökan om graviditetspenning. Går sådär! Någon annan som ska ansöka?

Jag väntar bara på papprena från min arbetsgivare, hon skulle skicka dom till mig i nästa vecka! Har vara att skriva om mitt arbete och vad som krävs av mig som personlig assistent (jobbar ensam hos min brukare) jag tänkte gå 3 feb. och har bf 21 mars!
  • Hallonpaj88
    Awanata skrev 2013-11-07 09:54:47 följande:

Hon är bra största delen av tiden men vi har tre andra tjejer i min ålder som varit gravida nu under förra året, och ingen av dom mådde som jag gjorde. Alla hade felfria graviditeter. Om hon bara visste hur dåligt man faktiskt har mått och mår så hade hon inte sagt något. Jag är bara 25 år men det betyder inte att jag inte kan må dåligt av graviditeten? Det är så dumt att anta det. Barnmorskan sa igår att jag bör förvänta mig att jag kommer åka på en del nu eftersom jag är relativt nyinflyttad med en 4 åring med och tydligen brukar man kunna smittas ner med dagisbaciller en del då. Sen vet jag inte sanningshalten i det

Jag har också kontorsjobb. Jag vill ju inte ens vara sjukskriven så förstår inte varför hon säger som hon gör.. Var du sjukskriven länge så du behöver sjukpeng? Det räcker ju att man har ångest med pengar inför föräldraledigheten, det måste vara stressande för dig att ta av dina sparpengar redan nu :-/

Min barnmorska sa också att man har sämre immunförsvar som gravid så inte konstigt att man åker på allt.

Jag var sjukskriven tre veckor pga stressreaktion. Har aldrig varit sjukskriven innan, jobbat och skattat i 12 års tid men ändå blev den inte godkänd. Min läkare måste skicka mer uppgifter så jag hoppas den blir det men precis som du säger så har man tillräckligt med ångest och behöver alla sparade pengar man har. Men men, försöker tänka positivt att man klarar sig alltid och huvudsaken att kotten i magen mår bra :) 
  • Längtanefterlilladig
    Zobeideh skrev 2013-11-07 07:40:01 följande:
    Längtanefterlilladig: bra att dirigerat BM och kräver en odling. Berätta hur det går! Håller alla tummarna på att de inte är det du har

Pratat med min BM nu. Visste inte det men tydligen kollar de efter GSB varje gång man lämnar in urin för odling (vilket jag gjort tre ggr). Och det fanns inget sådant i min urin. Men också läst att det inte alltid går att hitta i urinen utan man måste topsas. Men jag var välkommen att lämna in en ny urin odling om jag tyckte det. Hon sa att det antagligen är sammandragningar & bebisen som sparkar på en nerv. Men jag är skeptisk
  • TomMon

Tack för era peppningar!

Första veckan på nya jobbet, känner mig verkligen som en belastning i nuläget...

Tinapina: vad gjordes egentligen åt din onda hals? Har själv funderingar på att ta mig till doktorn men kände mest att de ändå inte kan göra så mycket...

• MagdalenaZ
    ananas86 skrev 2013-11-07 00:13:34 följande:

Skönt att vi har en expert här i tråden! :)

Jag skickade in mitt moderskapsintyg för en vecka sen, så väntar på att få hem papper från FK nu.

När måste man bestämma hur man vill fördela föräldraledigheten mellan mamman/pappan? Vi har kommit så långt att jag har tänkt vara hemma första halvåret, sen ska vi fördela resten av tiden så det blir så jämt i antal dagar som möjligt.

Jag har tänkt börja jobba nån helg först innan min sambo tar över föräldraledigheten helt. Man måste väl inte planera hela föräldraledighet i förväg, så länge man är överens med sin arbetsgivare?
    Det minsta jag kan göra är att dela med mig om ni undrar, precis som jag är helt grön när det kommer till amningskuddar och allt som finns. Hade inte ni funnits hade jag väl väntat till sista dagen för att ens kolla in sånt :) Nu är både Ullared inplanerat och vagnen klar!

Fördelning kan man prata där hemma om, hur man vill och kanske ska försöka. Tänk på att föräldrapenning är en rättighet som man kan ta ut precis som man vill. Skickar man in en ansökan kan man alltid kasta om, förändra och byta.

Mitt ex:  Börjar med semester 20 februari till BF 23 mars. Med en dagpenning på 703 kr innan skatt ska jag ta ut 4 dagar i veckan första 6 månaderna (man kan även ansöka en månad i taget om man vill det). Vilket gör att jag får 11252 kr /månad innan skatt. Ordnar man jämkning från skatteverket så kanske jag får ut 9000 kr. Min sambo är dock ganska så nystartad egen företagare vilket gör att pengarna kanske inte räcker, om jag märker detta då månad 1, så ringer / mejlar jag till FK och säger "Jag vill ha 5 dagar i veckan". 

Enligt lag måste arbetsgivaren veta 3 månader innan man tar ut föräldrapenning. MEN vet inte hur lagen säger hur länge man måste säga till innan man vill börja jobba igen..

• Tinapina

Tomon. Min onda hals beror på den fruktansvärda halsbränna jag har/har haft som helt enkelt orsakat det ömma. Dessutom hade jag vätska bakom öronen och en övergående bihåleinflammation. Läkaren hade velat ge mig Kåvepenin för det är i princip det enda som kan ges till gravida och det tål jag inte. Blev ordinerad nasonex då hela öron/näsa/halspartiet inte är som det ska.

• TomMon

Ok! I mitt fall är det nästan garanterat virus... Tycker mycket synd om mig själv just nu! :)

• Sopp
    Lovely90 skrev 2013-11-06 14:51:47 följande:
    Jag gillar också "gubbnamn", Axel, Carl, Vilmer, Olle osv. Sambon gillar Theo, Matteo, Zac...
    Nu har jag funderat lite på saken - är Charlie ett namn som både är traditionellt men även lite "nytt o hipt"?
  • LillsmurfanLisa

Idag jag gick över i v 23 (22+0) och är så glad över att det nu är ett "riktigt" barn där inne, enligt konstens alla regler. 

Tyvärr har jag även fått erfara min första sammandragning. Då tänkte jag på er som har det ofta, mycket och starkt. Ni är så grymma som tar er genom vardagen. Jag hade inte ens en stark sammandragning men såg det som ett tecken på att lugna ner mig. Idag har jag beslutat mig för att jag inte behöver jobba halvtid, plugga heltid, planera inför flytt och ha ett socialt liv på samma gång. Det var ett stort steg men det känns redan bättre. Nu ska jag ge mig själv tid att sova ordentligt och på det sättet få energi till vardagen. 

Precis som flera av er skriver har jag också börjat känna mig tung. En dags undervisande, stående/gående i ett klassrum sätter sig i fötterna och ryggen. En dags stillasittande pluggande gör sig påmind i rygg och axlar. Det är svårt att beskriva förändringen. Jag är van vid att känna mig vältränad och stark. Nu orkar jag ingenting. Det har kommit så fort. Jag önskar att jag bara kunde få sitta av resten av graviditeten i en varm pool. Tyngdlös.  

• LillsmurfanLisa
    Sopp skrev 2013-11-07 14:00:28 följande:
    Nu har jag funderat lite på saken - är Charlie ett namn som både är traditionellt men även lite "nytt o hipt"?
    Jag gillar Charlie! Det passar alla åldrar (få namn som verklige funkar både båda spädbarn och gubbar). Det har ju blivit väldigt populärt och förra året tog det sig inte på tio-i-topp hos SCB (plats 8). Det är så olika hur "udda" man vill vara i namnvalet, men spelar listorna ingen roll för er så kör på Charlie. För mig är det både nytt och hippt!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014