Hallonpaj88 skrev 2013-11-06 21:36:03 följande:
Det låter som du kan ha drabbats av förlossningsdepression. Det börjar ofta under graviditeten och drabbar 1 av 10 så jättevanligt. Barnmorskor är utbildade i det så ta upp igen hur du verkligen mår så du får hjälp redan nu. Jag fick en folder om detta från min bm i måndags. Det är viktigt att veta att det är vanligt o att man inte är ensam om att känna så. Det har inte med dig som person eller bebis att göra, du kan inte hjälpa det men låt proffs få hjälpa dig. Kram
Jag ska in och prata med en psykolog imorgon så får prata med henne och se vad hon tycker. Det var BM som hjälpte mig att få börja prata med henne från första början, för flera veckor sedan. Får se om hon kan hjälpa mig eller om jag får ringa BM imorgon. Jag skäms över hur jag känner... Innan var jag förbannad på de som sade att de inte tyckte om eller som t.o.m hatade sitt barn i magen och trodde aldrig att jag skulle känna så.. Jag vet att den lille förtjänar all kärlek men just nu känns det väldigt svårt att älska honom, eller ens tycka om honom... Vill bara att han ska komma ut nu (inte pga längtan) men jag skäms så för att tänka så...
Längtanefterlilladig skrev 2013-11-06 21:57:29 följande:
Jag kan tala för mig själv. Efter att ha kämpat så länge med att bli gravid så tänkte jag att när jag väl blev gravid så skulle det gå hur lätt som helst och allt skulle bli rosa skimrande,magen skulle bli stor & jag skulle inte ha några problem alls. Så har det ju dock inte blivit. Känner att all oro jag har & har haft samt mitt magont,foglossning & kräkningar gjort att jag inte glatt mig så som jag trodde. Tror det är vanligt att känna så. Ibland tänker jag "bara jag går över vecka 25 så bebisen förmodligen klarar sig" känner också att det är jobbigt att gå länge & gå över tiden. Men vill ha en frisk & normalstor bebis såklart. Det du känner är du inte ensam om!! Du kan säkert gå till din BM & prata om detta
Jag tror att det är så de flesta tänker om graviditet, det talas ju inte så högt om allt det jobbiga och HUR jobbigt det verkligen är. Jag blev chockad kan jag ju säga... Men det skrämmer mig att jag ibland t.o.m kan tänka att "barnet ska ut innan vecka 30 (helst nu) och att jag inte bryr mig om det klarar sig eller inte". Jag känner inte så jämt, men ibland och det är läskigt för det är absolut inte jag.. Jag älskar mitt barn egentligen tror och hoppas jag, men det senaste har jag inte känt annat än förakt och i bästa fall då och då accepterande...