• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    MagdalenaZ skrev 2013-11-12 10:17:40 följande:
    Okej, jag börjar få oro i kroppen igen och behöver få skriva av mig lite.. Jag har inte druckit särskillt mycket vatten senaste tiden och känner mig inte alls törstig, vilket resulterar i att jag sällan behöver gå och kissa. Men när jag väl gör det på morgonen så har jag SÅN kramp i blåsan att jag knappt kan stå upp. Har även tappat aptiten, vilket gör att jag går och lägger mig utan middag ibland. Känner inte av sparven lika mycket (har läst om kvinnor som haft trott att bebisen sparkat men i själva verket avldiit i magen).. Är mer yr än vanligt, och nu har jag dragit på mig någon form av illamående/svimningssymptom (känns som att jag ska tuppa av när som)..... ringde till BM igår och pratade lite och hon sa att det kunde vara järnbrist, men kom på imorse att jag glömde säga till om kissandet. BM bokade även in mig hos en kurator då hon vet lite kring min bakgrund och hon tyckte att det var bra om jag pratade med någon innan jag skulle föda. Men, är det någon som känner igen sig i illamåendet? Hängighet? kisseriproblematiken? Sen ett annat orosmoment är min mage, den växte till sig till v 20 men nu har den stannat upp igen och är som en degklump igen.. jag ska lägga upp en magbild ikväll, men är det någon annan som inte har bebismage ännu? Jag vet att man inte ska se magen än, men ni som lägger upp bilder verkar ha fått så fina magar så jag undrar om jag är ensam med mig degklump...       

Just illamående kommer säkert av att du dricker & äter för lite. Du bör försöka dricka & äta fast du inte är sugen. Kan också vara att du har lågt blodvärde eller järnvärde & det mår man inte väl av. Kanske är det något annat som spökar också,något virus eller infektion i kroppen. Jag får också kramp & ont i magen när jag kissat. BM säger att urinblåsan retar livmodern när urinen töms ur. Kan ju vara en rimlig förklaring. Sen kan du ju ha UVI & då har man annorlunda symtom som gravid. Man behöver inte alls kissa ofta eller ha sveda. Bra att gå till BM och ta lite prover. Krya på dig
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2013-11-12 10:57:35 följande:
    Vet att vi har pratat om influensavaccin här tidigare, men hur har ni andra tänkte göra? Socialstyrelsen rekommenderar ju alla gravida att vaccinera sig, men jag känner mig ändå lite tveksam till det. Ska man prata med sin BM eller vårdcentralen om ev. vaccination? Det ska ju inte ha några biverkningar och årets vaccin är ett gammalt och beprövat, men jag tvekar ändå. Hur tänker ni andra?

Min BM rekommenderade det starkt. Onödigt att chansa tänkte jag. Tog det för 2 veckor sedan ungefär. Ingen biverkning alls.
  • anaconda

Jag har vaccinerat mig i fredags, inte för jag själv ville utan mest för min mans skull, han hade läst och grejat på nätet och han tyckte jag skulle ta vaccinet (han sa de med orolig för barnets röst och bestämd) så valde att ta de!

Ang äta och dricka så dricker jag nästan inget vatten eller nåt alls om dagarna, är helt enkelt inte törstig och då är de svårt att påminna sig själv och med maten så äter jag frukost och sen middag, om jag är hungrig där imellan tar jag nåt såklart men oftast känner jag ingen hunger!

I natt (eller två nätter) har jag sovit så fruktansvärt dåligt och i natt så sparkade bebis så mycket att jag själv kände med handen så nu är de nog inte långtid kvar till mannen känner oxå och han längtar!

• Längtanefterlilladig
    Vet att vi har pratat om influensavaccin här tidigare, men hur har ni andra tänkte göra? Socialstyrelsen rekommenderar ju alla gravida att vaccinera sig, men jag känner mig ändå lite tveksam till det. Ska man prata med sin BM eller vårdcentralen om ev. vaccination? Det ska ju inte ha några biverkningar och årets vaccin är ett gammalt och beprövat, men jag tvekar ändå. Hur tänker ni andra?

Du vaccinerar dig på vårdcentralen. Du bör göra det snarast för influensan är snart på igång
  • tvetalan

Jag har inte vaccinerat mig och kommer nog inte göra det heller då jag fick AIH utav svininfluensavaccinet. Vågar inte utsätta kroppen för sådant mer. Får hoppas jag inte blir smittad, blir jag det så får jag ta tag i det då.

• MagdalenaZ
    Vet att vi har pratat om influensavaccin här tidigare, men hur har ni andra tänkte göra?

Socialstyrelsen rekommenderar ju alla gravida att vaccinera sig, men jag känner mig ändå lite tveksam till det.

Ska man prata med sin BM eller vårdcentralen om ev. vaccination?

Det ska ju inte ha några biverkningar och årets vaccin är ett gammalt och beprövat, men jag tvekar ändå.

Hur tänker ni andra?

Jag skulle aldrig ens funderat på det om inte ni här tagit upp det. Jag är oavsett gravid eller inte emot vaccin, jag känner att jag kommer skada sparven om jag vaccinerar mig... 
    Men nu ska jag faktiskt fråga BM på torsdag vad hon anser om det! Än så länge så är det nej.. 
  • ananas86

Har läst lite på nätet nu. Min BM rekommenderade starkt att jag skulle vaccinera mig också.

Har ringt vårdcentralen nu, så väntar att bli uppringd för att boka in en tid.

Det fanns fyra bestämda dagar man kunde komma dit om man tillhörde någon riskgrupp, jag jobbar alla de tiderna.. :/

Men det är väl lika bra att få det gjort antar jag..

• Tinapina

Om man har uvi, behandlas man med penicillin då? Är det tvunget? Om jag skulle få det, vad händer då eftersom jag inte tål Kåvepenin?

• LillsmurfanLisa

Jag kommer inte att vaccinera mig. Min barnmorska rekommenderade det men sa också att "allt vaccin innebär en liten risk för komplikationer" och att det är upp till var och en att känna efter hur man vill göra. 

• ananas86

Så, nu är jag vaccinerad!

Fick komma direkt, så hann inte fundera så mycket mer över det hela.

Ska jobba till 23 ikväll nu bara, så hoppas inte på några biverkningar!

Har ni som tagit vaccinet märkt av några biverkningar?

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014