• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • kucke
    Längtanefterlilladig skrev 2013-11-13 10:01:19 följande:
    Åh va det är underbart att vakna upp av att lillen har morgongympa & sen ligga en lång stund & bara känna det lilla livet i magen. Längtar så tills han kommer ut
  • Awanata

Åh jag har en liten jobbig "analysera mera"-period just nu. Min sambo har ett barn sedan tidigare (4 år) som vi har varannan vecka. Jag är gravid med mitt första barn och det är inte alls som jag tänkte att det skulle bli från början. Det känns som jag får slåss om uppmärksamhet från min sambo med ett litet barn och jag har ångest över hur det kommer bli mellan oss sen, och vi som familj. Det känns som det kommer bli 100% på varsitt barn på bonusveckorna och jag vill inte att det ska vara så.. när man hör andra på jobbet som har fått syskon till barn i samma ålder som bonusen så pratar dom precis som om deras barn varit i princip självgående med lek osv vid den åldern. Det är verkligen inte bonus.

Nej fy jag får lite ångest över det nu när jag tänker för mycket på det. Hur tusan ska det bli egentligen..

• Galaxy79a

På tal om boende, så roligt att läsa om era boenden och visst är det en härlig känsla att få 'boa i sitt hem'!
    Vi bor vi också i hus, har renoverat hela huset, dvs rubbet, från bara skelettet av huset till att nu vara mera eller mindre färdigt, små fix kvar bara. Har tagit mer eller mindre från årskiftet tills nu. Men skönt att det börjar bli helt klart nu, är rätt så 'jobbig' period att renovera. 
    180kvm på ovanvåningen och ca 130kvm i källaren som är inredd med bla badrum/bastu, stor tvättstuga, kontor, extra rum till frys/kyl och lite annat smått och gott, samt en stor härlig tvättstuga med bla avfuktare så kläderna torkar riktigt snabbt och bra om jag hänger tvätten. ( sommarhalvår hänger jag ute ) och vissa saker slänger jag i torktumlaren. Sen ett extra rum som sambon har som sitt lilla krypin :p
    Ovanvåning 3 hallar varav en är rätt stor ( finingång har en liten hall, bakingången har 2 hallar som sitter ihop ), stort badrum, sovrum, barnrum, kök m matplats , sällskapsrum, (fin)matsal och tvrum
    Så plats har vi nog av och en dröm som gått i uppfyllelse att få inreda ett helt hus, både vad gäller tapeter, golv, gardiner ( nyss beställt gardiner till alla fönster från en tygaffär - väntar med spänning på att få hem dem ) . Sambon har byggt in ljudsystem i hela huset, så kan lyssna på musik när jag tex duschar.
    Det enda rummet som vi ännu inte har inrett helt är barnrummet, nytt golv men tapeter fattas fortfarande då vi ännu inte hittat just 'de' tapeter vi önskar :p Men det är tid nog kvar och från början kommer den lill* ändå att sova inne hos oss i vårt sovrum. 

Ang. vaccination så har jag efter många om och men beslutat mig för att vaccinera mig. Tror barnet mår allra bäst om jag inte insjuknar i influensa och det har jag valt att gå på. Så på måndag har jag fått tid för vaccination  

• ananas86

Galaxy79a: Låter som ni bor i ett stort palats ju! :) Lägg gärna ut lite bilder om du vill. Jag vill gärna ha lite inspiration nu när jag ska börja inreda vårt hus! :)

• LillsmurfanLisa
    Awanata skrev 2013-11-13 11:03:59 följande:
    Åh jag har en liten jobbig "analysera mera"-period just nu. Min sambo har ett barn sedan tidigare (4 år) som vi har varannan vecka. Jag är gravid med mitt första barn och det är inte alls som jag tänkte att det skulle bli från början. Det känns som jag får slåss om uppmärksamhet från min sambo med ett litet barn och jag har ångest över hur det kommer bli mellan oss sen, och vi som familj. Det känns som det kommer bli 100% på varsitt barn på bonusveckorna och jag vill inte att det ska vara så.. när man hör andra på jobbet som har fått syskon till barn i samma ålder som bonusen så pratar dom precis som om deras barn varit i princip självgående med lek osv vid den åldern. Det är verkligen inte bonus.

Nej fy jag får lite ångest över det nu när jag tänker för mycket på det. Hur tusan ska det bli egentligen..
    Det låter inte som att du är i någon rolig situation just nu. Jag kommer tyvärr inte kunna ge dig några konkreta tips då jag inte befinner mig i någon liknande situation men jag vet att det har diskuterats mycket om det - för det är inte lätt att förhålla sig till allt! 

Du verkar vara en trygg person i grund och botten så du kommer självklart att hitta en bra väg ut ur det här, men stöd på vägen är aldrig fel. Mig veteligen finns det både böcker (bl a Jesper Juuls "Bonusföräldrar"), radioprogram och tv gjorda om det. Kanske kan du hitta tips på hur man kan tänka/göra där? Som i alla lägen är det skönt att andra har varit i samma sits och kommit vidare. Stort lycka till! 
  • xStellax

Åh i dag har jag haft en riktigt dålig dag. Har varit hemma från jobb pga gallstensmärta, vilket är fruktansvärt frustrerande då jag inte kan ta någon av mina vanliga värktabletter. Alvedon hjälper inget vidare. Hur som.. Jag vill bara gråta. Över småsaker som att diskmaskinen inte är urplockad, jag tappar något eller inte hittar fjärrkontrollen. Har haft några sådana här dagar under graviditeten och det är så svårt att förklara för min man. Visst han säger att han förstår och tröstar men.. Å just när jag blir såhär ledsen tänker jag mycket typ 'vad har vi gett oss in på' 'tänk om vi blir världens sämsta föräldrar' osv. Å så blir jag ännu mer ledsen. Jäkla hormoner alltså!!!

• Galaxy79a
    ananas86 skrev 2013-11-13 13:12:00 följande:
    Galaxy79a: Låter som ni bor i ett stort palats ju! :) Lägg gärna ut lite bilder om du vill. Jag vill gärna ha lite inspiration nu när jag ska börja inreda vårt hus! :)
    Haha nej då inget palats, bara en vanlig stor tegelstensvilla i 2 plan :p 
    Bilder kommer men vill ha gardinerna uppe först så ser det lite trevligare ut  
  • kucke
    xStellax skrev 2013-11-13 16:11:31 följande:
    Åh i dag har jag haft en riktigt dålig dag. Har varit hemma från jobb pga gallstensmärta, vilket är fruktansvärt frustrerande då jag inte kan ta någon av mina vanliga värktabletter. Alvedon hjälper inget vidare. Hur som.. Jag vill bara gråta. Över småsaker som att diskmaskinen inte är urplockad, jag tappar något eller inte hittar fjärrkontrollen. Har haft några sådana här dagar under graviditeten och det är så svårt att förklara för min man. Visst han säger att han förstår och tröstar men.. Å just när jag blir såhär ledsen tänker jag mycket typ 'vad har vi gett oss in på' 'tänk om vi blir världens sämsta föräldrar' osv. Å så blir jag ännu mer ledsen. Jäkla hormoner alltså!!!

Alla har vi sådan dagar vare sig vi är gravida eller inte ;) Du och din man kommer bli jätte bra föräldrar så var inte orolig över det! :) Men visst gör gravhormonerna att man är tusen gånger känsligare på alla plan. Men jag tycker du inte skall ha det minsta lilla dåligt samvete över det. Ät godis, glass, läs en bra bok, ta ett varmt bad och beställa hämtmat och bara trotsa dina hormoner med sådant som du blir glad av :)

Jobbigt dock att du inte kan få några starkare smärtstillande för din gallsten :( 

Peppkram till dig!  
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014