• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Lovely90
    tvetalan skrev 2013-11-30 12:23:55 följande:
    Tror ni man har mindre "utåtstickande" mage om man är lång? Känner att min mage inte är så himla stor och hörde igår att det kan bero på att jag är lång? Vad tror ni? På tulet så var bebban så stor som den ska vara så det är inte det som oroar mig :)

Vet inte om längden spelar så stor roll, jag är inte speciellt lång (166 cm) och har inte överdrivet stor mage även om den syns ordentligt nu. Tror bara det är olika hur vi bär barnen och huruvida vi svullnar upp.
  • tvetalan

"En kvinna som är längre än genomsnittet har mer plats för att livmodern ska kunna växa på höjden. Man kan säga att långa kvinnor generellt bär barnet "längre in i kroppen", och att magen därför kan vara mindre synlig. Någon får kanske inte framträdande mage förren närmare vecka 30."

Hittade detta på mammasidan. Så det kan ligga något i det dom säger. Min svärmor sa idag att min mage är liten eftersom jag är lång. Min överkropp är väldigt lång i jämförelse med andras. Mitt sf mått låg på 22 hos bm nyligen. Barnets vikt, kvinnans vikt, längd och mängden fostervatten kan påverka magens storlek enligt sidan jag kollade!

• tvetalan

Jag har varit lite orolig över att vår nuvarande bil kommer vara väldigt trång och opraktisk när bebis kommer. Skulle knappt få plats med en vagn i bagaget liksom. Men nu har vi beställt en ny bil så all oro i onödan. Nu kanske det får bli en megastor vagn ändå :))) woho!

• TomMon

Tvetalan: roligt med ny bil! Vad blir det för någon? Vi hoppas på att vår räcker till, men med tre kids och en hund kan det bli tajt! (Saab 9-3 sportkombi)

Hör ni, jag behöver era kloka råd för jag är verkligen inte på en bra plats mentalt just nu för att kunna ta några som helst beslut. Mannen är jättedålig (har haft någon elak halsinfektion i snart 12 v som slår ut hans immunförsvar fullständigt) och blir troligtvis inlagt i början på veckan som kommer. Två barn ska lämnas och hämtas på två olika ställen (förskola och skola) varje dag samt en hund som behöver tre rundor per dag.

Med detta utgångsläge har jag någon form av smärta vid ansträngning, kan vara ligament eller foglossning eller både och. Jag klarar hundens rundor men sedan tar det stopp. Eventuellt skulle jag klara att lämna barn om jag har bil. Jag har de senaste dagarna haft sammandragningar i stort sett hela tiden, både vid rörelse och vila.

Så, hur hade ni gjort? Hade ni försökt jobba eller hade ni bara släppt den biten av livet för tillfället eftersom allt annat går före? Jag har så otroligt svårt att acceptera att detta kanske är ett faktum nu, min bm har sagt till mig att överväga kuratorstöd. Jag jobbar som lärare, det är full rulle under en hel dag och mycket få stunder med avkoppling innan kl 14. Berätta hur ni tänker är ni snälla för jag kan inte tänka, jag vill bara visa framfötterna på detta mitt nya jobb (som f ö är mycket förstående över min situation).

/Grubblande mamma

• tvetalan
    TomMon skrev 2013-12-01 10:08:51 följande:

Tvetalan: roligt med ny bil! Vad blir det för någon? Vi hoppas på att vår räcker till, men med tre kids och en hund kan det bli tajt! (Saab 9-3 sportkombi)

Hör ni, jag behöver era kloka råd för jag är verkligen inte på en bra plats mentalt just nu för att kunna ta några som helst beslut. Mannen är jättedålig (har haft någon elak halsinfektion i snart 12 v som slår ut hans immunförsvar fullständigt) och blir troligtvis inlagt i början på veckan som kommer. Två barn ska lämnas och hämtas på två olika ställen (förskola och skola) varje dag samt en hund som behöver tre rundor per dag.

Med detta utgångsläge har jag någon form av smärta vid ansträngning, kan vara ligament eller foglossning eller både och. Jag klarar hundens rundor men sedan tar det stopp. Eventuellt skulle jag klara att lämna barn om jag har bil. Jag har de senaste dagarna haft sammandragningar i stort sett hela tiden, både vid rörelse och vila.

Så, hur hade ni gjort? Hade ni försökt jobba eller hade ni bara släppt den biten av livet för tillfället eftersom allt annat går före? Jag har så otroligt svårt att acceptera att detta kanske är ett faktum nu, min bm har sagt till mig att överväga kuratorstöd. Jag jobbar som lärare, det är full rulle under en hel dag och mycket få stunder med avkoppling innan kl 14. Berätta hur ni tänker är ni snälla för jag kan inte tänka, jag vill bara visa framfötterna på detta mitt nya jobb (som f ö är mycket förstående över min situation).

/Grubblande mamma

Tycker att du ska försöka tänka på dig själv framför jobbet. Hälsan kommer alltid först och ditt jobb kommer ju vänta på dig när du kommer tillbaka. All stress och oro kanske också bidrar till att du har mycket sammandragningar och ont. Förstår om du har höga krav på dig själv och det är svårt att bara släppa det men hälsan är det viktigaste vi har. Det har jag själv fått erfara. Jag ställer alltid min hälsa på första plats fastän det är riktigt svårt att släppa vissa saker ibland. Du kanske bara behöver vara hemma någon vecka till, tills allt lugnar ner sig och sen kanske du känner dig bättre igen, man vet ju aldrig hur det blir.

Bilen vi beställt är en bmw femma touring, den kommer dock i februari så hoppas bebis väntar med att komma tills efter bilen är här :)
  • Längtanefterlilladig
    tvetalan skrev 2013-11-30 12:23:55 följande:
    Tror ni man har mindre "utåtstickande" mage om man är lång? Känner att min mage inte är så himla stor och hörde igår att det kan bero på att jag är lång? Vad tror ni? På tulet så var bebban så stor som den ska vara så det är inte det som oroar mig :)

Jag sa till min BM i fredags att många tycker jag har liten mage & jag också. Och då tittade hon strängt på mig och sa att man inte får jämföra sig med andra gravida. Detta är din kropp, din graviditet och din mage. Så länge du följer din egen SF kurva och den går uppåt under BM besöken så är det helt normalt med stora och små magar. Det svaret lugnade mig iallafall
  • Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2013-12-01 10:08:51 följande:
    Tvetalan: roligt med ny bil! Vad blir det för någon? Vi hoppas på att vår räcker till, men med tre kids och en hund kan det bli tajt! (Saab 9-3 sportkombi) Hör ni, jag behöver era kloka råd för jag är verkligen inte på en bra plats mentalt just nu för att kunna ta några som helst beslut. Mannen är jättedålig (har haft någon elak halsinfektion i snart 12 v som slår ut hans immunförsvar fullständigt) och blir troligtvis inlagt i början på veckan som kommer. Två barn ska lämnas och hämtas på två olika ställen (förskola och skola) varje dag samt en hund som behöver tre rundor per dag. Med detta utgångsläge har jag någon form av smärta vid ansträngning, kan vara ligament eller foglossning eller både och. Jag klarar hundens rundor men sedan tar det stopp. Eventuellt skulle jag klara att lämna barn om jag har bil. Jag har de senaste dagarna haft sammandragningar i stort sett hela tiden, både vid rörelse och vila. Så, hur hade ni gjort? Hade ni försökt jobba eller hade ni bara släppt den biten av livet för tillfället eftersom allt annat går före? Jag har så otroligt svårt att acceptera att detta kanske är ett faktum nu, min bm har sagt till mig att överväga kuratorstöd. Jag jobbar som lärare, det är full rulle under en hel dag och mycket få stunder med avkoppling innan kl 14. Berätta hur ni tänker är ni snälla för jag kan inte tänka, jag vill bara visa framfötterna på detta mitt nya jobb (som f ö är mycket förstående över min situation). /Grubblande mamma

Jag förstår sin situation. Men jag hade aldrig låtit jobbet gå före min egen hälsa. Försök att bli sjukskriven ett tag så du kan vara hemma och ta det lugnt när dina barn är i skolan (eller förskolan). Det är självklart att din nya chef & kollegor förstår din sits du har det tufft nu!!
  • tvetalan
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-01 10:29:41 följande:

Jag sa till min BM i fredags att många tycker jag har liten mage & jag också. Och då tittade hon strängt på mig och sa att man inte får jämföra sig med andra gravida. Detta är din kropp, din graviditet och din mage. Så länge du följer din egen SF kurva och den går uppåt under BM besöken så är det helt normalt med stora och små magar. Det svaret lugnade mig iallafall smile1.gif
    Okej tack för ett lugnande svar :) det är ju klart, tror jag jämförde mig med andra här som hade sf mått på typ 25+ och jag låg på 22 liksom. Men ska till bm om typ två veckor :) hoppas den vuxit något då!
  • Nyfniken83

Tommon: tycker definitivt du ska vara hemma och vila upp dig. Pratade med min bm i måndags angående sammandragningar som gör ont när jag går till jobbet på morgonen och hon sa att nu Anna e det dags att du lyssnar på din bäbis för nu säger han ifrån. Och sen dess har jag saktat ner och sammandragningarna kommer inte lika ofta och gör inte lika ont.

• Ziiah

Jag var på begravning i fredags, min mammas morfar som stått oss alla nära gick ju bort för två veckor sedan... Mamma berättade då efter för sina kusiner att hon ser det som att gammelmorfar lever kvar i bebisen jag har i magen. När de fick veta att det är en kille sa dem "jaha, så då blir det en morfar då!" och jag får lite dåligt samvete... Alla dör ju någon gång och han blev ju ändå 84 år men ändå känns det som att han var "tvungen" att lämna för att ge plats åt bebisen...

Det är tungt att tänka så, men samtidigt hoppas jag ändå att han kan få leva kvar lite i bebis också för min gammelmorfar var en utav de snällaste och älskvärda personerna i världen. Han och hans tvillingbror föddes alldeles för tidigt på julafton för snart 85 år sedan och att de ens överlevde var ett mirakel. Jag tror att det kan ha varit därför han var så otroligt varmhjärtad, han överlevde med hjälp av kärlek och värme.. Och kanske för han över lite av det till bebisen. Jag hoppas det.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014