ananas86 skrev 2013-11-29 09:24:58 följande:
Japp, det fanns några som kostade runt 10 000 kr, men de hade inte alls lika bra rykte.. Vi bor i Göteborg och vad jag har förstått är det dyrare i storstäderna.
Har pratat med besiktningsmannen två gånger och försökt få honom att betala tillbaka en del i alla fall, men han tycker att han har gjort sitt jobb och att alla kan göra misstag.
Vi fick jättebra intryck av honom när han gjorde besiktningen i augusti, men nu vet jag inte vad jag ska säga om honom. Trodde han var mer mån om sitt rykte och sina kunder än så här!
Ska sätta mig och skriva en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden nästa vecka, när vi har flyttat ut ur lägenheten. Har ju inget att förlora på det och både kommunens konsumentvägledning och Villaägarnas riksförbund tyckte att jag skulle reklamera besiktningen!
Go for it! Du verkar ha väldigt bra koll så det jag skriver är säkert onödigt. När jag jobbade som mäklare så hann jag väl med runt 50 villaförsäljningar och därmed en del besiktningar. Besiktningar brukar ofta ha ett undantag kring vvs och el och det är på detta vis de ofta slipper undan ev. missar. Anticimex lista på friskrivningar är t.ex. nästan lika långt som besiktningen i sig. Men betalt det tar dem.
Tycker det är kanon att säljarens försäkringsbolag redan står för hälften. Oftast blir det tvist i detta läge eftersom ni å ena sidan har rätt till ett torrt badrum från 1993, men idag är nya regler i kraft som gör att ni måste ha annat typ av underlag i badrummet nu. De brukar hävda att det därför är en standardhöjning och därför skall ni stå för den delen. Så i detta fall är det grymt bra att det är röret som gått sönder. För det har precis som du säger en helt annan livslängd än våtrumstapeten.
När nästan samma sak hände oss så enades vi om en summa vi skulle få från vår bostadsrättsförening till renoveringen. Sedan la vi själva till för att få helkaklat med klinker (standardhöjningen). Men där rörde det sig om takläckage som medförde att vi var utan badrum i 4 månader. Det berodde dock på att vi var tvugna att processa och det rekommenderas inte (även om vi vann) det tar på krafterna och då var jag har inte gravid heller...
Hoppas allt löser sig på bästa sätt för er! Men låt någon annan sköta stressmomenten i möjligaste mån. Stor kram