• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ

Jag känner av henne mest innan jag ska sova! Men sen rör hon på sig till och från, ibland mer ibland mindre...

Jag ska till BM idag kl 15.30.. jag vet faktiskt inte vad jag ska göra på detta möte.. är det någon som vet vad man gör på v25 mötet? :)

• Emelie e
    MagdalenaZ skrev 2013-12-02 14:19:37 följande:
    Jag känner av henne mest innan jag ska sova! Men sen rör hon på sig till och från, ibland mer ibland mindre...

Jag ska till BM idag kl 15.30.. jag vet faktiskt inte vad jag ska göra på detta möte.. är det någon som vet vad man gör på v25 mötet? :)
    Jag ska till bm på fredag, är då i vecka 25+5. Vad jag vet så tar de olika prover, bla. blodtryck, mäta magen, blodgrupp, blodsockervärde osv. Man får lyssna på barnets hjärta samt veta hjärtslag, sen vet jag att de pratar om föräldrakurser och man får även ett moderskapsintyg. Detta är även nåt som kommer kollas under de kommande kontrollerna. Ska bli väldigt kul att få höra barnets hjärta slå :)
  • MagdalenaZ
    Emelie e skrev 2013-12-02 16:22:48 följande:
    Jag ska till bm på fredag, är då i vecka 25+5. Vad jag vet så tar de olika prover, bla. blodtryck, mäta magen, blodgrupp, blodsockervärde osv. Man får lyssna på barnets hjärta samt veta hjärtslag, sen vet jag att de pratar om föräldrakurser och man får även ett moderskapsintyg. Detta är även nåt som kommer kollas under de kommande kontrollerna. Ska bli väldigt kul att få höra barnets hjärta slå :)
    Jag fick ta blodtryck, mäta magen och lyssna på barnets hjärta.. blodgrupp har jag ordnat sedan innan :)
    Moderskapsintyg fick jag dock inte, men känner mig inte oroad kring det heller. 
    Fick boka tid till glukosprovet den 19 december .. ! känner mig inte så road inför det ...

Är helt färdig efter helgens bravader med att göra om i toaletten; målat och bytt badrumsskåp och ny fräsch toalett och lite ny färg ! :)
  • j3nnyy
    MagdalenaZ skrev 2013-12-02 17:51:51 följande:
    Jag fick ta blodtryck, mäta magen och lyssna på barnets hjärta.. blodgrupp har jag ordnat sedan innan :)
    Moderskapsintyg fick jag dock inte, men känner mig inte oroad kring det heller. 
    Fick boka tid till glukosprovet den 19 december .. ! känner mig inte så road inför det ...

Är helt färdig efter helgens bravader med att göra om i toaletten; målat och bytt badrumsskåp och ny fräsch toalett och lite ny färg ! :)
    Åh det är så mysigt att lyssna på bebisens hjärta!

Varför ska du göra glukosprovet? Hade du högt blodsocker? :(

Vad duktig du är som orkar hålla på och renovera hemma! Jag är glad om jag orkar mer än att dammsuga haha men har fått lite ny energi nu i juletider tycker jag!
  • Joma

Jag känner honom också mest hela dagarna.. Ibland känns de så mycke å jag antar att han gör en kullerbytta just då :) han verkar gilla å sparka ner mot dem privata delarna, haha! Känns riktigt obehagligt ibland faktiskt!

Här i Skåne måste alla göra glukosbelastning. Är det inte så i alla län?

• j3nnyy
    Joma skrev 2013-12-02 18:40:19 följande:

Jag känner honom också mest hela dagarna.. Ibland känns de så mycke å jag antar att han gör en kullerbytta just då :) han verkar gilla å sparka ner mot dem privata delarna, haha! Känns riktigt obehagligt ibland faktiskt!

Här i Skåne måste alla göra glukosbelastning. Är det inte så i alla län?

Nej jag bor i Stockholm, frågade min bm hon sa att det är om man har högt blodsocker, över 9 eller högt BMI så behövde man. Annars slapp man. :)
  • Emmlala

Måste bara gnälla av mig lite!
    Började misstänka att jag var gravid för att jag mådde illa på morgonen men det gick över så fort jag ätit eller druckit något, och så höll det på nästan en vecka och när mensen gått över med 3 dagar testade jag och ett tydligt streck visade sig! :)

Sedan fortsatte illamåendet och kräkandet ända fram till v 17... v 18-22 mådde jag prima! Njöt av graviditeten och kände mig äntligen lite bekväm i min kropp igen. Och så fick vi dessutom se en livlig liten på ultraljudet! Gud vilken fantastisk känsla!

Gick in i v 24 idag (23+0) och mår helt galet... igen... i lördags började jag få riktigt ont av foglossningar och det har hållit i sig till nu, inte sovit en blund i natt och är så trött att jag gråter för ingenting...

Sjukskrivit mig själv idag och även i morgon för då ska jag till sjukgymnasten, men har inte så höga förhoppningar på att de kan hjälpa mig... någon med erfarenhet?
    Jobbar dessutom på en småbarnsavdelning på en förskola, kämpigt värre! Hoppas på att kunna få graviditetspenning, har sökt men inte fått svar ännu. Någon annan som jobbar med småbarn som fått eller inte fått penningen?

Usch, vilket tråkigt inlägg... Får avsluta med att vi hittat vagn och skötbord som vi vill ha, och efter jul åker vi till ullared och handlar!

• tvetalan
    j3nnyy skrev 2013-12-02 18:46:04 följande:
    Nej jag bor i Stockholm, frågade min bm hon sa att det är om man har högt blodsocker, över 9 eller högt BMI så behövde man. Annars slapp man. :)
    Bor också i sthlm o min bm har inte ens nämn glukosbelastning. Så.himla.skönt! Vet inte hur jag skulle klara den..
  • Längtanefterlilladig

Tittar också på "en unge i minuten" läser även boken "att föda" & känner att det är bra ju mer man är insatt i förlossningar & vad som kan hända & kommer hända. Boken rekommenderar jag verkligen.

• Heene
    Emmlala skrev 2013-12-02 19:14:28 följande:
    Måste bara gnälla av mig lite!
    Började misstänka att jag var gravid för att jag mådde illa på morgonen men det gick över så fort jag ätit eller druckit något, och så höll det på nästan en vecka och när mensen gått över med 3 dagar testade jag och ett tydligt streck visade sig! :)

Sedan fortsatte illamåendet och kräkandet ända fram till v 17... v 18-22 mådde jag prima! Njöt av graviditeten och kände mig äntligen lite bekväm i min kropp igen. Och så fick vi dessutom se en livlig liten på ultraljudet! Gud vilken fantastisk känsla!

Gick in i v 24 idag (23+0) och mår helt galet... igen... i lördags började jag få riktigt ont av foglossningar och det har hållit i sig till nu, inte sovit en blund i natt och är så trött att jag gråter för ingenting...

Sjukskrivit mig själv idag och även i morgon för då ska jag till sjukgymnasten, men har inte så höga förhoppningar på att de kan hjälpa mig... någon med erfarenhet?
    Jobbar dessutom på en småbarnsavdelning på en förskola, kämpigt värre! Hoppas på att kunna få graviditetspenning, har sökt men inte fått svar ännu. Någon annan som jobbar med småbarn som fått eller inte fått penningen?

Usch, vilket tråkigt inlägg... Får avsluta med att vi hittat vagn och skötbord som vi vill ha, och efter jul åker vi till ullared och handlar!

Klart man får gnälla! Det är bland annat det vi finns här för att lyssna på ;)

Jobbigt att du ska behöva må dåligt igen. Jag har också mina dagar då hela kroppen känns och ingenting funkar som vanligt. MEN dom kommer och går. Men just de dagar som man har så ont så känns det som att det är så man kommer må resten av grav. Men så de flesta dagar så mår jag riktigt skapligt =)Hoppas ditt också går över och att det bara är en period för att det händer så mkt i kroppen just nu.

Det är bra att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt när det är som värst. Då kan du nog återhämta dig snabbare och klara dig skapligt hela vägen fram till mars =)

Vad har ni valt för vagn? vi var och beställde vår idag och det blev en emmaljunga duo edge =)
    Dom hade erbjudande att om man betalade allt på en gång (annars kan man lägga handpenning 30% och betala resterande när man hämtar ut vagnen) så fick man åkpåsen gratis, värd ca 1000 kr. Och är man medlem hos dem så fick man 5% rabatt på hela köpet om man kom över 10.000kr. Vilket man lätt gjorde när man beställde vagn, babyskydd och skötväska mm samtidigt. På babyproffsen kanske ska tilläggas =)

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014