• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Emmlala
    Heene skrev 2013-12-02 20:28:02 följande:

Klart man får gnälla! Det är bland annat det vi finns här för att lyssna på ;)

Jobbigt att du ska behöva må dåligt igen. Jag har också mina dagar då hela kroppen känns och ingenting funkar som vanligt. MEN dom kommer och går. Men just de dagar som man har så ont så känns det som att det är så man kommer må resten av grav. Men så de flesta dagar så mår jag riktigt skapligt =)Hoppas ditt också går över och att det bara är en period för att det händer så mkt i kroppen just nu.

Det är bra att du lyssnar på kroppen och tar det lugnt när det är som värst. Då kan du nog återhämta dig snabbare och klara dig skapligt hela vägen fram till mars =)

Vad har ni valt för vagn? vi var och beställde vår idag och det blev en emmaljunga duo edge =)
    Dom hade erbjudande att om man betalade allt på en gång (annars kan man lägga handpenning 30% och betala resterande när man hämtar ut vagnen) så fick man åkpåsen gratis, värd ca 1000 kr. Och är man medlem hos dem så fick man 5% rabatt på hela köpet om man kom över 10.000kr. Vilket man lätt gjorde när man beställde vagn, babyskydd och skötväska mm samtidigt. På babyproffsen kanske ska tilläggas =)

TACK för uppmuntran, känns hopplöst just nu men vem vet, i morgon kanske det är över... Får hoppas sjukgymnasten har lite bra tips i alla fall!

Vi valde en teutonia mistral p, köpte vagn med ligg och sittdel, madrass till sittdelen, åkpåse, parasol, leksaksnät, hjulskydd, adapter till babyskydd, babyskydd och madrass och åkpåse till det med, nypris över 12000kr och vi köpte på blocket för 1900kr (sittdelen använd till två barn och liggdelen till ett, syns inte alls att det är använt!)!
    Vi är väldigt nöjda och längtar tills vi får köra den!
  • PoppSuit

Hej.. Ny här :) Vi väntar vårat första barn den 4 mars :) Vi bir i Göteborgs området :)

• LillsmurfanLisa

Hej tjejer! 

100 dagar kvar till BF idag. Alla jämna siffror gör mig alltid lite extra glad :)

I lördags flyttade vi till vår lägenhet och det känns underbart. Tyvärr hade jag lite svårt att hålla mig i från att bära (inte tungt) så kroppen sa ifrån. Jag som har känt mig så stark hittills känner mig nu mest som en 90-årig tant. Jag antar att det är fogarna som bråkar, men vet ju inte hur det "ska" kännas. För min del känns det som att höfterna håller på att åka isär. Är det någon som har foglossning som skulle beskriva det likadant? Helst av allt skulle jag vilja linda in höfterna hårt i något, så att de hålls samman. Av och till gör varje steg ont. Träna ordentligt är bara att glömma, men jag ska försöka ta mig till simhallen i morgon i alla fall. Och i allt det här kan jag inte låta bli att vara lite glad. Det är trots allt kroppen som förbereder sig på en förlossning :)

I övrigt känner jag bebis främst på kvällarna. Då är det kullerbyttemaraton mest hela tiden. Utöver det känner jag väldigt sällan när jag står/går men nästan alltid något när jag sitter (vilket jag gör ganska mycket nu eftersom jag skriver uppsats). Nu är jag inte längre rädd för att titta på buffarna som tydligt syns utanpå magen heller! 

• Lovely90
    Emmlala skrev 2013-12-02 19:14:28 följande:
    Måste bara gnälla av mig lite! Började misstänka att jag var gravid för att jag mådde illa på morgonen men det gick över så fort jag ätit eller druckit något, och så höll det på nästan en vecka och när mensen gått över med 3 dagar testade jag och ett tydligt streck visade sig! :) Sedan fortsatte illamåendet och kräkandet ända fram till v 17... v 18-22 mådde jag prima! Njöt av graviditeten och kände mig äntligen lite bekväm i min kropp igen. Och så fick vi dessutom se en livlig liten på ultraljudet! Gud vilken fantastisk känsla! Gick in i v 24 idag (23+0) och mår helt galet... igen... i lördags började jag få riktigt ont av foglossningar och det har hållit i sig till nu, inte sovit en blund i natt och är så trött att jag gråter för ingenting... Sjukskrivit mig själv idag och även i morgon för då ska jag till sjukgymnasten, men har inte så höga förhoppningar på att de kan hjälpa mig... någon med erfarenhet? Jobbar dessutom på en småbarnsavdelning på en förskola, kämpigt värre! Hoppas på att kunna få graviditetspenning, har sökt men inte fått svar ännu. Någon annan som jobbar med småbarn som fått eller inte fått penningen? Usch, vilket tråkigt inlägg... Får avsluta med att vi hittat vagn och skötbord som vi vill ha, och efter jul åker vi till ullared och handlar!

Jag jobbar också på småbarnsavdelning, har dock inte känt av några problem i arbetet ännu förutom att jag hade två dagar för någon vecka sen med jätte ont i ryggen så jag knappt kunde gå. Det gick över sen så nu arbetar jag som vanligt. Har sökt om gravpeng men skickade in det väldigt sent så hoppas jag hinner få svar. Egentligen vill jag jobba fram till BF men min barnmorska tyckte jag skulle gå en månad innan, sedan tycker hon att jag skulle söka om två månader ifall att jag skulle börja må sämre. Just nu känns det helt obegripligt att jags kulle må så dåligt att jag bara kan jobba december ut. Så jag jobbar nog januari ut också, är hemma februari och så kommer bebis i början på mars.
  • MagdalenaZ
    j3nnyy skrev 2013-12-02 17:57:05 följande:
    Åh det är så mysigt att lyssna på bebisens hjärta!
    Varför ska du göra glukosprovet? Hade du högt blodsocker? :(

Vad duktig du är som orkar hålla på och renovera hemma! Jag är glad om jag orkar mer än att dammsuga haha men har fått lite ny energi nu i juletider tycker jag!
    Som Joma skrev, jag rättar mig bara i ledet ;)

Jag har faktiskt fått massa energi, men jag får äta upp det sen, vi jobbade på fram till tolv på natten i lördags och vaknade i söndags och var helt klara kl 21... 
    Idag kunde jag knappt ta mig till jobbet och sov från det att jag kom hem till nu. 
    Jag måste säga att jag är lite nojig att jag pressar kroppen såhär, det kan väl inte skada bebisen?
  • Zobeideh

MagdalenaZ: härligt att allting va bra och att du fick höra hjärtlkuden :) jag har oxå Glykosbelastning den 19:de hehe känner mig lite nervös inför den eftersom jag har svårt att "halsa" dricka och de gäller all dricka oavsett hur god den är haha. Så spännande hehe.

• Zobeideh

Jag har oxå sett den här en unge i minuten och de fick tankarna till att väckas till liv att där e man om ca 3 månader. Och det börjar bli skrämmande. Hur efterlängtad detta barnet än är så har jag min enorma förlossningsrädsla. Jag kan knappt se en förlossning på tv utan att få ont haha. Så börjar känna smått med panik nu när det närmar sig. Det e just det att man inte vet hur smärtan är som är skrämmande

Någon mer som är rädd inför förlossningen? Inte för att de ska gå snett utan bara allmänt rädd inför hela grejen.

• PoppSuit
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-02 21:27:08 följande:
    Hej tjejer!  100 dagar kvar till BF idag. Alla jämna siffror gör mig alltid lite extra glad :) I lördags flyttade vi till vår lägenhet och det känns underbart. Tyvärr hade jag lite svårt att hålla mig i från att bära (inte tungt) så kroppen sa ifrån. Jag som har känt mig så stark hittills känner mig nu mest som en 90-årig tant. Jag antar att det är fogarna som bråkar, men vet ju inte hur det "ska" kännas. För min del känns det som att höfterna håller på att åka isär. Är det någon som har foglossning som skulle beskriva det likadant? Helst av allt skulle jag vilja linda in höfterna hårt i något, så att de hålls samman. Av och till gör varje steg ont. Träna ordentligt är bara att glömma, men jag ska försöka ta mig till simhallen i morgon i alla fall. Och i allt det här kan jag inte låta bli att vara lite glad. Det är trots allt kroppen som förbereder sig på en förlossning :) I övrigt känner jag bebis främst på kvällarna. Då är det kullerbyttemaraton mest hela tiden. Utöver det känner jag väldigt sällan när jag står/går men nästan alltid något när jag sitter (vilket jag gör ganska mycket nu eftersom jag skriver uppsats). Nu är jag inte längre rädd för att titta på buffarna som tydligt syns utanpå magen heller! 

Tror alla har olika känningar när det gäller foglossning.. Själv får jag det av mitt jobb, för mkt spring in och ut ur bilen, och bära tungt i trappor.. I lördags natt när jag jobbad ville jag bara sätta mig på ett trappsteg och böla som en tvååring, hade så ont :/ Får inte riktigt tiden att vila upp mig längre, men nu är det inte långt kvar innan jag får vara ledig, så bara att hålla ut.. Jag känner med våran lilla pojk, han är vaken mest när jag vilar, men brukar även vara pigg när jag är ute och rider, eller kör ponnyn.. :) sån härlig men ändå lite läskig känsla, märks att det börjar bli trångt där inne nu.. Han rullar inte runt lika mkt längre... :)
  • PoppSuit
    Zobeideh skrev 2013-12-02 22:35:08 följande:
    Någon mer som är rädd inför förlossningen? Inte för att de ska gå snett utan bara allmänt rädd inför hela grejen.

Näe, inte rädd, nervös mer.. Skall bli spännande! Tänker att man vet nog hur man skall göra, plus att ny finns det ju massa hjälp medel. Tänk dom stackarna förr, som inte kunde Få någon smärtlindring.. Puh!! Skall bli skönt att lillen kommer ut å mysigt :) bara tre månader kvar nu!! Gaaah!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014