• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Heene

Joma, det var jag som skrev det =)

Vi visste inte heller utan dom sa det när vi kom in för att beställa vagnen i måndags.
    Vet inte om det bara gällde Emmaljungas vagnar eller om det var de märken dom hade inne. Men iaf så fick vi med åkpåsen (den som ska i sittdelen senare) gratis och den kostar annars runt 1000kr, om vi betalade hela summan på beställningen på en gång.
    I vanliga fall så betalar många en handpenning och resterande när man hämtar vagnen, men då gällde inte erbjudandet.

Sen så landar ju allt man handlar lätt över 10.000 kr och är man medlem hos dem så får man då 5%rabatt  på hela köpet. Det gäller nog iaf i hela landet =)
    Vad gäller det andra erbjudandet så vet jag inte om vi bara hade tur eller om det är så i alla deras butiker.

• Emelie e

Jag har en fråga om åkpåsen, behöver man ha den från början eller är det bara på vintern man behöver ha den?? Vad har man annars i barnvagnen?

• MiniMatrix

Jag behöver lite inputs. Har varit hemma måndag - tisdag och vilat pga trötthet och att jag mådde illa och spydde hela söndagskvällen.

Nu sitter jag på jobbet igen men har ont i magen. Känns som mensvärk nästan och det verkar inte vilja ge sig. Vet inte om det är sammandragningar (hur känns dessa?) eller om det är vanligt magont. Känner bebisen sparka rätt långt neråt vid jämna mellanrum.

Hade ni jobbat vidare (inget tungt jobb utan sitter framför dator) eller hade ni gått hem? Känns så dumt att gå hem när jag precis kommit tillbaka. :(

• Zobeideh

Emelie e: jag har kollat lite om de med åkpåse eftersom jag nyligen köpt de men 90 procent av alla jag fråga säger att de e för varmt med de i mars månad ochdet funkar bäst med overall och täcke. Men de e lite som man själv väljer vi har täcke i vagnen så blir att vi kör med de tror jag beroende på vädret

• Lovely90
    MiniMatrix skrev 2013-12-04 12:45:19 följande:
    Jag behöver lite inputs. Har varit hemma måndag - tisdag och vilat pga trötthet och att jag mådde illa och spydde hela söndagskvällen. Nu sitter jag på jobbet igen men har ont i magen. Känns som mensvärk nästan och det verkar inte vilja ge sig. Vet inte om det är sammandragningar (hur känns dessa?) eller om det är vanligt magont. Känner bebisen sparka rätt långt neråt vid jämna mellanrum. Hade ni jobbat vidare (inget tungt jobb utan sitter framför dator) eller hade ni gått hem? Känns så dumt att gå hem när jag precis kommit tillbaka. :(

Beror lite på när du slutar och så men jag hade nog fortsatt jobba. Men sen är jag sån som person att jag jobbar in i det längsta. Tycket du skall göra det som känns bäst för dig!
  • kucke
    MagdalenaZ: Du som är experten, undrar mycket min inkomst krymper till då jag är långtidsarbetslös. Har en inkomst efter skatt på ca 8000 kr idag, men gissar det kommer tyvärr bli mindre :(

I somras hade jag sommarjobb, med en normal lön, men min man sade att FK inte räknar med säsongsjobb. Utan han trodde att mitt senaste "riktiga" jobb 2011 då jag var vikarie är det som skall anges.

Så trots högskoleutbildning så sitter man och räknar örena :/

Har det väldigt svajigt nu och skall höja min anitdepressiva medicin och även gå tätare på samtal till psykiatrin. Men jag kikar in hit varje dag och blir så glad och varm i hjärtat och läsa om alla andra. :) Ni är alla så goa tjejer!

Minimatrix: Jag tycker du och din bäbis kommer första i alla lägen och hade förklarat för min arbetsgivare och gått hem. Mina sammandragningar känns som ett tryck "nedåt", det pulserar och magen blir hård som en boll.
  • Awanata
    MiniMatrix skrev 2013-12-04 12:45:19 följande:
    Jag behöver lite inputs. Har varit hemma måndag - tisdag och vilat pga trötthet och att jag mådde illa och spydde hela söndagskvällen.

Nu sitter jag på jobbet igen men har ont i magen. Känns som mensvärk nästan och det verkar inte vilja ge sig. Vet inte om det är sammandragningar (hur känns dessa?) eller om det är vanligt magont. Känner bebisen sparka rätt långt neråt vid jämna mellanrum.

Hade ni jobbat vidare (inget tungt jobb utan sitter framför dator) eller hade ni gått hem? Känns så dumt att gå hem när jag precis kommit tillbaka. :(
    Jag har samma typ av jobb och jag hade suttit kvar. Eller, jag sitter i samma båt som du och är helt slutkörd och kräks/mår illa men försöker sitta kvar. Jag ringde barnmorska och fick en läkartid tills nästa onsdag (om det inte släppt innan dess). Dom misstänkte att det kan vara magkatarr! Det kan inte vara samma för dig? Eller du kanske bara har otur och får dras med illamående?
  • TomMon

Minimatrix: jag har det som du på sätt och vis och jag har blivit ordinerad vila.

Jag har illamående, mensont, ligamentont, foglossning, lågt blodvärde och mensont. Tanken var att jag skulle tillbaka till jobb imorgon men blev istället sjukskriven året ut. Detta trots att mitt jobb anpassat arbetsuppgifterna till mig. :(

Ville också jobba in i det längsta men nu har jag gett mig. Det mest ansträngande jag gjort idag var att lämna äldsta sonen på skolan.

• Joma
    Heene skrev 2013-12-04 11:19:23 följande:

Joma, det var jag som skrev det =)

Vi visste inte heller utan dom sa det när vi kom in för att beställa vagnen i måndags.
    Vet inte om det bara gällde Emmaljungas vagnar eller om det var de märken dom hade inne. Men iaf så fick vi med åkpåsen (den som ska i sittdelen senare) gratis och den kostar annars runt 1000kr, om vi betalade hela summan på beställningen på en gång.
    I vanliga fall så betalar många en handpenning och resterande när man hämtar vagnen, men då gällde inte erbjudandet.

Sen så landar ju allt man handlar lätt över 10.000 kr och är man medlem hos dem så får man då 5%rabatt  på hela köpet. Det gäller nog iaf i hela landet =)
    Vad gäller det andra erbjudandet så vet jag inte om vi bara hade tur eller om det är så i alla deras butiker.

Okej :) Vi ska också köpa en Emmaljunga vagn på babyproffsen så vi får se om vi får samma erbjudande som er då :)
  • Heene
    Emelie e skrev 2013-12-04 12:34:27 följande:
    Jag har en fråga om åkpåsen, behöver man ha den från början eller är det bara på vintern man behöver ha den?? Vad har man annars i barnvagnen?

Det finns två olika åkpåsar, en till liggdelen när dom är riktigt små och en till sittdelen när dom är större.
    Den till liggdelen behöver man egentligen bara om barnet föds på vintern för resten av årstiderna blir det för varm. Då funkar ett bäddset med täcke bättre. Det valde vi att köpa med vagnen med tanke på att det alldeles snart kommer bli varmt ute när vi har fått vår lilla =)
    Den i sittdelen kan man flera vintrar eftersom dom inte växer ur den lika snabbt. Och så går det att göra om den till en del att sitta på bara också om man tar bort "locket". så den funkar även höst och vår.

Detta var det jag fick lära mig nu när vi beställde allt till vagnen. hade noll koll innan, precis som med allt annat som rör bäbisar hehe.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014