• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • TomMon

Jag har också sammandragningar ofta. En kväll hade jag i stort sett sammandragningar konstant mellan 16-24. Jobbigt och ömt. BM ordinerar vila. Vet inte om jag kommer att kunna jobba mer innan bf.

• Lovely90

Jag får också väldigt mycket sammandragningar när jag böjer mig framåt eller bär för tungt. När jag däremot passar tjejerna på gymnastiken känner jag ingenting. Ganska lustigt kan jag tycka.

• Annnanym

Oj, vad länge sedan det var jag skrev här

Här rullar allt på, vecka 26 idag. På kvällarna lever hon om i magen och jag trodde aldrig jag skulle säga något negativt om hennes sparkar men nu börjar de bli så hårda att jag blir illamående av vissa, verkligen en sjuk känsla, och magen hoppar åt alla håll när hon sätter fart. Men samtidigt är det självklart HELT fantastiskt 104 dagar kvar nu. Det är verkligen inte mycket, när man börjar tänka efter! <3

• LillsmurfanLisa

Hej tjejer,
    Det känns inte som att det var så länge sen jag var inne här men efter en helg med målande så hade jag över 100 inlägg att läsa genom. 

Jag "glömmer bort" att jag är gravid titt som tätt fortfarande. Tittar jag mig i spegeln i simhallen/på gymmet blir jag förvånad över den stora magen. Samma sak när jag sträcker en bukmuskel bara för att jag reste mig lite för snabbt. Varje morgon och varje kväll påminns jag dock om graviditeten pga sparkarna som jag är noga med att ta mig tid till att uppskatta och lära känna. 

När det kommer till barn som sover i föräldrars säng eller inte är jag lite kluven. Jag ser för- och nackdelar med både och. Det lutar åt att vi varierar oss lite. Än så länge har vi inte ens bestämt var i sovrummet barnsängen ska stå, men det är ju helt klart praktiskt att ha den väldigt nära ens egen säng. Om Grodan kommer att sova med oss kommer vi att vara noga med att barnet inte delar täcke med oss, då det är "värmeslag" som jag har förstått är det farligaste. Babynest har jag aldrig funderat på, men det verkar ju finnas bra många fördelar med ett sånt. 

Idag ska jag träffa den doula vi hoppas kunna välja för att vara med på förlossningen. Det ska bli väldigt spännande att se om personkemin fungerar. Om det är någon som vill läsa mer om doulor och deras (nu erkänt effektiva) arbete vid förlossningar kan göra det här: http://doula.nu/

Kram på er från snöslasket i Stockholm

• Ziiah

Var hos bm nyss... Mätte sf-måttet, det hade bara ökat en knapp centimeter på tre veckor..!
    Sedan testade vi urinen också och jag hade lite äggvita i urinen och väldigt mycket socker så jag blev lite fundersam... Ska lämna in en odling imorgon och ska tillbaka till bm om en vecka och se igen.
    Blodtrycket låg iaf på 120/30 så det är ju ingen fara så.. Jag är mest orolig för vad sockret kan betyda..

Om jag inte får i mig mat så fort jag är hungrig så får jag svimningskänslor och det känns som att jag får svårt att andas och hjärtklappning.. Jag hade ett bmi på 20 precis innan jag blev gravid och har alltid varit liten i kroppen. Har gått upp 9 kilo sedan inskrivning också. Någon mer som haft mycket socker i urinen? Jag börjar bli ganska orolig... Någon som vet vad det kan betyda?

• LillsmurfanLisa
    Ziiah skrev 2013-12-10 10:01:12 följande:
    Var hos bm nyss... Mätte sf-måttet, det hade bara ökat en knapp centimeter på tre veckor..!
    Sedan testade vi urinen också och jag hade lite äggvita i urinen och väldigt mycket socker så jag blev lite fundersam... Ska lämna in en odling imorgon och ska tillbaka till bm om en vecka och se igen.
    Blodtrycket låg iaf på 120/30 så det är ju ingen fara så.. Jag är mest orolig för vad sockret kan betyda..

Om jag inte får i mig mat så fort jag är hungrig så får jag svimningskänslor och det känns som att jag får svårt att andas och hjärtklappning.. Jag hade ett bmi på 20 precis innan jag blev gravid och har alltid varit liten i kroppen. Har gått upp 9 kilo sedan inskrivning också. Någon mer som haft mycket socker i urinen? Jag börjar bli ganska orolig... Någon som vet vad det kan betyda?
    Vad sa din bm om äggvita och mycket socker? Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge din bm inte är orolig. Berättade du för henne om svimningskänslorna, andningssvårigheterna och hjärtklappningen? 
  • Ziiah
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-10 10:10:31 följande:
    Vad sa din bm om äggvita och mycket socker? Jag tror inte att du behöver oroa dig så länge din bm inte är orolig. Berättade du för henne om svimningskänslorna, andningssvårigheterna och hjärtklappningen? 
    Jag berättade inte om de känslorna, tänkte att det är väl självklart att man känner så om blodsockret är lågt.. Om äggvitan sade hon att det kunde vara tecken på uvi (har haft det en gång innan under graviditeten) och det är därför jag ska lämna urinodling imorgon.

Innan testet gjordes så sade hon att den ena rutan på testet inte spelade någon roll men att det var just sockret och äggvitan de kollade på, och sockerrutan färgades nästan till max, låg mellan max och den innan.. Hon verkade lite fundersam och orolig och tvingade mig att göra om testet (som visade samma) innan jag fick gå också, men hon vet också att min oro är hög i allmänhet så hon skulle väl inte våga säga något direkt så..
  • LillsmurfanLisa
    Ziiah skrev 2013-12-10 10:22:37 följande:
    Jag berättade inte om de känslorna, tänkte att det är väl självklart att man känner så om blodsockret är lågt.. Om äggvitan sade hon att det kunde vara tecken på uvi (har haft det en gång innan under graviditeten) och det är därför jag ska lämna urinodling imorgon.

Innan testet gjordes så sade hon att den ena rutan på testet inte spelade någon roll men att det var just sockret och äggvitan de kollade på, och sockerrutan färgades nästan till max, låg mellan max och den innan.. Hon verkade lite fundersam och orolig och tvingade mig att göra om testet (som visade samma) innan jag fick gå också, men hon vet också att min oro är hög i allmänhet så hon skulle väl inte våga säga något direkt så..
    Min spontana tanke är att det är bra att berätta "allt" för bm - de finns ju liksom till för vår skull. Vi har all rätt att använda dem till undersökningar, stöd och bollplank. Känslorna må vara vanliga vid lågt blodsocker (det vet jag inget om) men det är bra att bm får hela bilden för att kunna säkerställa att det inte är något annat. Jag har t ex (extremt) lågt blodtryck, och det är samma symtom som du har. Nu är det ju inget farligt alls, tvärtom, men att berätta är nog alltid bra. Tror jag. 

Om jag var din bm och visste att du var orolig skulle jag vara extra tydlig med informationen. kanske kan du, nästa gång du träffar henne, förklara att det är bra om hon är övertydlig med det hon gör. Berättar och förklarar så att du kan gå därifrån med känslan av att faktiskt veta - inte gissa. Det är gissningarna (och googlandet) som gör att vi oroar oss. 

Jag hoppas att någon annan i tråden kan ge dig lugnande besked kring sockret, för jag vet tyvärr ingenting om det. Lycka till i morgon!
  • jesspett
    Ziiah skrev 2013-12-10 10:22:37 följande:

Fast om något skulle vara fel så skulle hon ju säga det och skicka dig på en grundligare undersökning. Det är ju hennes jobb, oavsett om du är orolig av dig eller inte. Hon kan ju inte ignorera något som eventuellt skulle kunna tyda på att allt inte är ok med dig eller bebisen, då gör hon ju tjänstefel och det tror jag knappast =)
  • tvetalan

Någon mer som haft blod i urinet och nu vita blodkroppar? Blodläckaget har avstannat men finns fortfarande spår av blod i urinet.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014