• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • ananas86

Längtanefterlilladig: Oj, du har hunnit tänka igenom mycket inför förlossningen! :)

Vi har en timma förlossningsplanering inbokad med BM 5:e februari. Då ska vi besöka spec. förlossningen också.

Jag vet att det är på spec. förlossningen jag kommer hamna pga min skolios och medfödda hjärtfel. Vet också att jag inte kan få ryggmärgsbedövning, men känner mig inte orolig än så länge. :)

Vil bli informerad under förlossningen om hur barnet mår och vill ha min sambo nära hela tiden, så mycket vet jag nu! :)

• Kvinna28

Hej! Jag är en tjej som bor i Stockholm. Är 29 år och ska ha barn i mitten av mars:) vi väntar en tjej! Är gärna med här och gärna i någon facebookgrupp om det finns!

• Tinapina

Något som jag funderar på sista tiden är när det är lämpligt att sambon avstyr arbetsresor. Han har stora delar av Europa som sin arbetsplats och är iväg i princip varje vecka. När borde han börja hålla sig hemma tro? Ska man bara köra på eller börja avstyra flera veckor innan? Svårt det där tycket jag:/

• Anki84
    Kvinna28 skrev 2013-12-11 21:22:40 följande:
    Hej! Jag är en tjej som bor i Stockholm. Är 29 år och ska ha barn i mitten av mars:) vi väntar en tjej! Är gärna med här och gärna i någon facebookgrupp om det finns!
    Grattis och välkommen =)
    Jag är också 29, bor i Solna och väntar en pojke som beräknas komma den 12:e mars.
  • Lovely90
    Tinapina skrev 2013-12-11 21:37:05 följande:
    Något som jag funderar på sista tiden är när det är lämpligt att sambon avstyr arbetsresor. Han har stora delar av Europa som sin arbetsplats och är iväg i princip varje vecka. När borde han börja hålla sig hemma tro? Ska man bara köra på eller börja avstyra flera veckor innan? Svårt det där tycket jag:/

Tycker också det är svårt att veta när man skall "förbereda" sig på att det kan "hända när som helst". Har en tävling att åka på 1/3 och ett möte 8/3. BF 3/3 så har j självklart sagt att DDT inte är säkert att jag kan vata med men samtidigt känner jag inte för att stoppa upp hela livet och bara vänta. Men eftersom din sambo jobbat långt bort tycker jag nog han borde avstå från långa resor 2 veckor innan eftersom man räknar +- 2 veckor :)
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-11 17:40:51 följande:
    Har ni påbörjat ert förlossningsbrev? Jag har skrivit mitt & ibland fyller jag på med lite. Här är det jag skrivit om ni vill läsa; Det här vill jag att ni ska veta: Jag har haft en graviditet som bestått av illamående & kräkningar veckorna 8-18. Jag har också endometrios på äggledarna, äggstockarna, bukhålan och bakom livmodern och detta har påverkat hela min graviditet. Varit sjukskriven största delen av graviditeten. Jag är väldigt öm i magen & det gör ont när jag kissat eller bajsat i magen. Jag har också haft rätt mycket sammandragningar. Förberedelser inför förlossningen: Jag vill mest ha information om vad som kommer hända så att både jag & Johannes vet vad som komma skall. Jag är inte emot eller för någonting direkt. Jag lyssnar på barnmorskorna och deras erfarenhet & provar det jag får råd att göra. Jag har lätt att oroa mig och när det gör riktigt ont kommer jag förmodligen tro att något är fel på mig eller barnet. Vill därför ofta få bekräftat under förlossningens lopp att barnet mår bra och om det går bra eller det är något jag ska tänka på. Har lätt annars att ge upp och tycka att allt går för långsamt. Mina tankar kring smärtlindring: Ryggbedövning föredrar jag nog helst och lustgas. Jag testar också gärna akupunktur & dusch. Jag vill undvika narkotiska preparat såsom morfin och petidin Mina tankar kring förlossningsställningar: Jag vill röra på mig så mycket jag orkar under öppningsskedet för att hjälpa min kropp på traven. Skulle vilja testa att stå på knä i sängen för att göra förlossningsarbetet mindre smärtsamt och snabbare. Jag vill kunna kontrollera krystandet själv. Det här oroar jag mig för: Att något ska hända under förlossningen som gör att ni måste använda sugklocka eller tång och att läkare och barnmorskor kommer springa in på rummet. En nära släkting till mig drabbades av att barnet fastade & läkaren försökte med sugklocka alldeles för länge. Barnet fick allvarliga CP-skador. Det är jag livrädd för. Om hjärtljuden går ner & barnet inte får syre & det tar för långt tid att få ut barnet är jag rädd för och att inte få tillräckligt mycket information om vad som händer. Att bli uppstressad. Innan undersökning/behandling vill jag få förklarat för mig varför de utförs och om det kan upplevas smärtsam/obehaglig. Eftersom jag är så öm i buken p.g.a endometriosen är jag rädd för att ni ska lägga er på magen som jag sett att barmorskor gör ibland speciellt om moderkakakan ska komma ut. Jag är rädd att spricka mycket och vill få hjälp av barnmorska att hindra detta i möjliga mån. Vill ha tydliga instruktioner om när jag krysta, vilken ställning jag bör inta för att minska risken att spricka osv. Provar gärna med tryck eller bedövningsspray mot mellangården för att minska risken för bristningar och minska smärtupplevelsen. Gärna att ni lägger en varm handduk för att minimera sprickningar. När bebisen kommit: Vill ha upp bebisen i famnen och få veta av er att allt är bra. Pappa får gärna klippa navelsträngen om han vill just då. Vi vill mest veta att allt är bra & allt under förlossningen gick bra. Sen bara njuta av lillen. Om jag behöver sys vill jag att ni använder självupplösande tråd Övrigt: Inga sjukdomar eller allergier hos pappan. Så länge vi vet om allt som kommer hända & allt går i lugnt tempo så är vi nöjda. Vill gärna påbörja amningen så fort det går.

Oj, vad du planerat mycket! Jag har inte haft en tanke på det där ännu, tycker fortfarande att det känns så långt bort :/
  • Längtanefterlilladig
    Lovely90 skrev 2013-12-11 21:42:49 följande:

Oj, vad du planerat mycket! Jag har inte haft en tanke på det där ännu, tycker fortfarande att det känns så långt bort :/
    Tiden går fortare än man tror. Sen är jag hemma hela dagarna utan något att göra så jag passade på att ta reda på hur jag ville ha det. Läst mycket & kollat på filmer. Kan ju hända att jag ångrar mig ju närmre förlossningen man kommer.
  • Lovely90
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-11 21:53:37 följande:
    Tiden går fortare än man tror. Sen är jag hemma hela dagarna utan något att göra så jag passade på att ta reda på hur jag ville ha det. Läst mycket & kollat på filmer. Kan ju hända att jag ångrar mig ju närmre förlossningen man kommer.

Raka motsatsen till mig just nu. Är i princip aldrig hemma så hinner inte tänka på förlossningen för fem öre. Satt dock och funderade lite nu och läste runt lite på nätet. Är spruträdd så tror jag kommer försöka hålla mig till lustgas. Tror även att varmt bad/dusch är bra för mig. Hoppas på att hinna förbereda mig ordentligt mentalt och jobba utifrån det :)
  • Tinapina

Lovely. Ja, 2 veckor innan kanske är lagom? Dock så har jag en känsla av att bebis kommer kika ut innan februari är över:/ tänkte kolla om det g

• Tinapina

Nu är fingrarna för snabba;) om HSB kan lägga möten i Köpenhamn o Stockholm sista månaden för då är han ju bara timmar iväg iallafall.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014