• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Emmlala
    MagdalenaZ skrev 2013-12-10 19:33:06 följande:
    Jag fick lyssna på hjärtat, mäta magen och ta blodtryck.. inte mycket mer faktiskt.
    Ok, synd att han missar hjärtljuden då, men det andra spelar inte någon större roll!
  • LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2013-12-10 17:33:52 följande:
    Vad exakt fick du göra på glukostestet? Jag ska göra första glukostestet den 30/12 :/ Min BM pratade nåt om stick i fingret, citronvatten och vänta :S Förstod inte så mycke, vart så mycket information idag.

Mitt sf-mått låg på 30 idag (över den översta kurvan) den har alltså ökat med 5 cm sen jag mätte sist för 3 veckor sen. Vägde mig också....Hur är det möjligt att ha gått upp 17kg(?!) sen den sista juli när man rör på sig, inte äter skräpmat och äter "gott" väldigt sällan. 

På tisdag ska jag tillbaka till BM på eftermiddagen för att kolla blodtrycket igen. På tisdag förmiddag ska jag på TUL (tillväxtultraljud). Det enda positiva med de är att jag för se min fina son igen.
    Din son behöver nog några extra kilon runt sig, bara. Skönt att du ändå rör på dig och äter bra. Då mår sonen topp. Känner du dig tung eller orkar kroppen? Så länge du inte blir allt för trött spelar siffrorna ingen roll! 

Varför gör man tillväxtul? Och vad innebär det?

Jag har mitt nästa besök hos bm den 23 dec. Det ska bli spännande att se vad som kommer fram då. Än så länge har jag bara lämnat ett urinprov. Har ni andra lämnat vid varje besök? Är det rutin där ni går, eller har det varit av någon speciell anledning?

Lycka till på glukostestet, Anki!
  • Anki84
    LillsmurfanLisa skrev 2013-12-10 21:10:12 följande:
    Din son behöver nog några extra kilon runt sig, bara. Skönt att du ändå rör på dig och äter bra. Då mår sonen topp. Känner du dig tung eller orkar kroppen? Så länge du inte blir allt för trött spelar siffrorna ingen roll! 

Varför gör man tillväxtul? Och vad innebär det?

Jag har mitt nästa besök hos bm den 23 dec. Det ska bli spännande att se vad som kommer fram då. Än så länge har jag bara lämnat ett urinprov. Har ni andra lämnat vid varje besök? Är det rutin där ni går, eller har det varit av någon speciell anledning?

Lycka till på glukostestet, Anki!

Njae, är relativt trött till och från, de mest jobbigaste är nog ryggen och höften och att jag blir andfådd så lätt :/
    Tung känner jag mig tyvärr men förhoppningsvis så mår jag väl bättre snart.

Tillväxtultraljud gör dom för att se mängden fostervatten, mäter bebis och kollar moderkakan. Det är nog för att se att barnet växer som den ska. 

De gånger jag varit hos bm så har hon kollat blodtrycket, lyssnat på bebis hjärta, mätt magen och så har jag fått kissa på en sticka för att se att de inte finns protein i urinet.

• LillsmurfanLisa
    Anki84 skrev 2013-12-10 21:56:48 följande:

Njae, är relativt trött till och från, de mest jobbigaste är nog ryggen och höften och att jag blir andfådd så lätt :/
    Tung känner jag mig tyvärr men förhoppningsvis så mår jag väl bättre snart.

Tillväxtultraljud gör dom för att se mängden fostervatten, mäter bebis och kollar moderkakan. Det är nog för att se att barnet växer som den ska. 

De gånger jag varit hos bm så har hon kollat blodtrycket, lyssnat på bebis hjärta, mätt magen och så har jag fått kissa på en sticka för att se att de inte finns protein i urinet.

Tråkigt med rygg och höft! Jag håller tummarna för att du mår bättre snart!

Det här med protein-kollen ska jag fråga om. Min bm tog urinprov första gången jag var där (alltså inskrivningen i v 13), men de senaste två gångerna har det inte tagits. Då har det varit blodtryck, blodprov och lyssna på hjärtljud som gällt. 
  • ananas86

Usch, en vän och arbetskamrat ramlade ihop och fick hjärtstillestånd på jobbet idag. Nu ligger hon nedsövd i respirator. Känns helt fruktansvärt, hennes man och min sambo är barndomsvänner och hon är bara 31 år. Vi har suttit och haft samtal med en krisgrupp från kommunen under eftermiddagen på jobbet, känner mig helt skakig fortfarande! :S

• Sirek
    ananas86 skrev 2013-12-10 22:41:36 följande:
    Usch, en vän och arbetskamrat ramlade ihop och fick hjärtstillestånd på jobbet idag. Nu ligger hon nedsövd i respirator. Känns helt fruktansvärt, hennes man och min sambo är barndomsvänner och hon är bara 31 år. Vi har suttit och haft samtal med en krisgrupp från kommunen under eftermiddagen på jobbet, känner mig helt skakig fortfarande! :S

Åh, vad hemskt. Hoppas hon klarar sig! Och hoppas att du och kollegorna är okej. :(
  • Längtanefterlilladig
    ananas86 skrev 2013-12-10 22:41:36 följande:

Nej men fy va hemskt. Bara så plötsligt utan bakomliggande sjukdom eller?Hoppas verkligen hon blir bra. Kram till dig
  • j3nnyy

Ananas86 stor kram till dig! Hoppas allt går bra!

Magdalena hur mår du idag? Jag tycker du ska prata med läkaren! Jag är halvtidssjukskriven och det är så stor skillnad. Innan har jag tyckt att jag haft en jobbig graviditet, men nu när jag bara jobbar fyra timmar o hinner ta en liten paus på dagen mår jag så himla bra! Tänk på dig själv, att du ska orka med en förlossning sen, och ta hand om din lilla skatt :)

• kucke

Ser att många gjort glukosbelastningen och här får man bara göra det om man har sockret i urinet. Jag hade det för några veckor sedan och gjorde belastningen och fick 9,2. Inte bra, men här är gränsen 10, 0 och min bm sa inget mer om det.

Hon tyckte inte jag skulle oroa mig, men jag är världens oroligaste så jag har helt lagt om min kost. Inte lätt för den som är värsta gottegrisen och äter minst en chokladkaka om dagen ;)

Men här är det ingen uppföljning på mitt värde. Så olika mellan landstingen och så jäkla dumt! Borde vara lika överallt med KUB, ul, fvp, mätning, prover, osv. Jag är väldigt irriterad och sur på hur det kan skilja så mycket i samma land och att man får olika vård.

Är på dåligt humör idag, men skyller det på att jag har vinterkräksjuka, är förkyld och feber :P

Anki84: Oroa dig inte för vikten, jag är inte långt efter dig där i viktuppgång och de 4 första månaderna gick jag upp 10 kg! Jag väger lika mycket nu (28.0 idag) som min svägerska vägde just innan hon födde tvillingar i v. 34. Så jag känner sig som en köttbulle.

Hoppas det går bra på tillväxtul och du får uppdatera hur det gick :)

ananas86: Fy så hemskt och vad bra att ni fått bra med stöd av kommunen. Håller tummarna allt är bra med din kollega och att allt går bra.

• TomMon

Ananas86: nej vad fruktansvärt, hoppas allt går bra med din kollega. Sådant är bara så ofattbart och det är bra att ni får hjälp att hantera chocken.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014