• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • LillsmurfanLisa
    MagdalenaZ skrev 2013-12-10 16:16:07 följande:
    Jag var hos BM förra måndagen och då mådde jag fantastiskt! På tisdagen mådde jag redan sämre och nu ska jag inte ens börja.. jag sover hela tiden jag är ledig, sover jag inte så är jag trött, jag är totalt orkeslös och idag har jag inte ens aptit för att äta...  vaknar upp med tryck över bröstet av trötthet... jag har aldrig upplevt något liknande! Jag hade gärna velat träna men när jag väl kommer hem från jobbet är jag så trött att jag knappt orkar gå på promenad.
    Jag går hemifrån kl 7 och är oftast inte hemma förrän kl 19, då ska man laga mat och packa lunchlåda och städa, innan man är klar är kl 21 .. tror ni inte en läkare kan sjukskriva mig åtminstone halvtid? Idag sjukade jag mig från jobbet... vet inte riktigt vad jag ska göra...
    Hur mår ni egentligen?
    Sorry för gnäll... {#emotions_dlg.flower}
    Usch, det där låter inte roligt alls! Kolla om du inte kan bli deltidssjukskriven.

Jag mår oförskämt bra, men det får jag kanske äta upp i morgon. Det kan vända snabbt i den gravida världen! 

Hoppas att du får en trevligare vardag snart! Kram
  • Längtanefterlilladig

Jag var hos BM förra måndagen och då mådde jag fantastiskt! På tisdagen mådde jag redan sämre och nu ska jag inte ens börja.. jag sover hela tiden jag är ledig, sover jag inte så är jag trött, jag är totalt orkeslös och idag har jag inte ens aptit för att äta...  vaknar upp med tryck över bröstet av trötthet... jag har aldrig upplevt något liknande! Jag hade gärna velat träna men när jag väl kommer hem från jobbet är jag så trött att jag knappt orkar gå på promenad.
    Jag går hemifrån kl 7 och är oftast inte hemma förrän kl 19, då ska man laga mat och packa lunchlåda och städa, innan man är klar är kl 21 .. tror ni inte en läkare kan sjukskriva mig åtminstone halvtid? Idag sjukade jag mig från jobbet... vet inte riktigt vad jag ska göra...
    Hur mår ni egentligen?

Har du tagit upp hur du mår med BM. Du kanske behöver mer järn eller något annat.

Min lista på gravidbesvär kan göras lång. Jag har hjärtklappning, ont i magen gör väldigt ont när jag sitter eller böjer mig, åderbråck, trött, läckande bröst, ödem på hornhinnan, lågt blodtryck, humörsvängningar, hungrig JÄMT, flytningar & huvudvärk. Men annars är det bra

Varit på glukosbelastning försök nr 2 idag. Gav mig fan på att jag skulle klara det. Valde apelsinsmak & sen höll jag för näsan & drack upp allt på engång. Sen mådde jag dö illa men försökte tänka på annat. Först blev jag helt knasig i kroppen & fick hjärtklappning. Efter ett tag gick det över. 2 timmars väntan senare hade jag ett blodsocker på 5,8. Perfekt. Skönt!!!Lille killen i magen fick världens sockerkick. Har aldrig känt så mycket aktivitet som idag. Satt & läste en bok & hade boken på magen & boken hoppade upp & ner & nästan flög iväg haha.
  • MiniMatrix

Hur mår ni egentligen?

Jag känner exakt samma! Så himla trött och orkar ingenting. Har jag jobbat en hel dag så är jag däckad sen och orkar på min höjd starta en tvättmaskin eller plocka ur diskmaskinen. Ser framemot många lediga dagar nästa vecka..
  • Anki84
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-10 17:16:21 följande:
    Har du tagit upp hur du mår med BM. Du kanske behöver mer järn eller något annat.
    Min lista på gravidbesvär kan göras lång. Jag har hjärtklappning, ont i magen gör väldigt ont när jag sitter eller böjer mig, åderbråck, trött, läckande bröst, ödem på hornhinnan, lågt blodtryck, humörsvängningar, hungrig JÄMT, flytningar & huvudvärk. Men annars är det bra
    Varit på glukosbelastning försök nr 2 idag. Gav mig fan på att jag skulle klara det. Valde apelsinsmak & sen höll jag för näsan & drack upp allt på engång. Sen mådde jag dö illa men försökte tänka på annat. Först blev jag helt knasig i kroppen & fick hjärtklappning. Efter ett tag gick det över. 2 timmars väntan senare hade jag ett blodsocker på 5,8. Perfekt. Skönt!!!Lille killen i magen fick världens sockerkick. Har aldrig känt så mycket aktivitet som idag. Satt & läste en bok & hade boken på magen & boken hoppade upp & ner & nästan flög iväg haha.
    Vad exakt fick du göra på glukostestet? Jag ska göra första glukostestet den 30/12 :/ Min BM pratade nåt om stick i fingret, citronvatten och vänta :S Förstod inte så mycke, vart så mycket information idag.

Mitt sf-mått låg på 30 idag (över den översta kurvan) den har alltså ökat med 5 cm sen jag mätte sist för 3 veckor sen. Vägde mig också....Hur är det möjligt att ha gått upp 17kg(?!) sen den sista juli när man rör på sig, inte äter skräpmat och äter "gott" väldigt sällan. 

På tisdag ska jag tillbaka till BM på eftermiddagen för att kolla blodtrycket igen. På tisdag förmiddag ska jag på TUL (tillväxtultraljud). Det enda positiva med de är att jag för se min fina son igen.
  • MagdalenaZ

Längtanefterlilladig: Jo fast när jag var där sist så mådde jag bra och trodde det var på väg åt det bättre hållet, så jag sa att allt var bra! Dagen efter blev jag sämre...
    Skönt att glukos-testet funkade den här gången :)

Jag har semester på fredag och sen efter nästa vecka har jag nästan 3 veckor semester, trodde jag skulle stå ut, men gick hem ändå... som sagt, sovit hela dagen idag och mår inte bättre .. 

Skönt att jag inte är ensam.. Min käre sambo tycker jag gnäller för mycket :)

• Längtanefterlilladig
    Anki84 skrev 2013-12-10 17:33:52 följande:
    Vad exakt fick du göra på glukostestet? Jag ska göra första glukostestet den 30/12 :/ Min BM pratade nåt om stick i fingret, citronvatten och vänta :S Förstod inte så mycke, vart så mycket information idag.

Mitt sf-mått låg på 30 idag (över den översta kurvan) den har alltså ökat med 5 cm sen jag mätte sist för 3 veckor sen. Vägde mig också....Hur är det möjligt att ha gått upp 17kg(?!) sen den sista juli när man rör på sig, inte äter skräpmat och äter "gott" väldigt sällan. 

På tisdag ska jag tillbaka till BM på eftermiddagen för att kolla blodtrycket igen. På tisdag förmiddag ska jag på TUL (tillväxtultraljud). Det enda positiva med de är att jag för se min fina son igen.
    Du får först vara fastande från 20.00 kvällen innan & inte dricka efter kl 24.00. Sen när du kommer till MVC tar dem ett blodsocker (stick i fingret). Sedan får du ett glas med sockerlösning som är typ 2 dl med lite smak. Det är verkligen inte gott utan smakar som sirap. Rekommenderar att hålla för näsan & svälj ner allt. Sen får du sitta & vila i 2 timmar. Inte äta eller dricka. Jag tyckte det var lite jobbigt för jag var så vansinnigt hungrig. En del tjejer somnade (vi var 4 som testade samtidigt). Vi fick varsin skön fåtölj med filt & massa tidningar. Rekommenderar dig att ta med en bra bok, mobil, hörlurar till mobil för att lyssna på musik eller kolla på något tv-program. Sen efter 2 timmar så tar sköterskan ett till stick i fingret. Detta blodsocker provet ska vara under 10. Är det över så har man förmodligen graviditetsdiabetes vad jag förstår. Jag hade 5,8. De andra tjejerna hade runt 7. Sen får du gå hem & äta & dricka. Jag har känt mig allmänt konstig hela dagen för sockerkicken på morgonen men när man fått äta lite riktig mat så blev det bättre. Du kan söka på gravid diabetes på 1177. Där får du all info. Lycka till!!
  • Emmlala

Ska till bm i morgon för kontroll nu i v 25, någon som vet vad man gör då?
    Vill ha med mig mannen men han får inte lov att gå ifrån jobbet :(

• Sirek
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-10 17:16:21 följande:

Hurra vad bra! Jag startade på 5,7 fastande och hade 8,7 efter två timmar. Så högre än dig och de andra men bm sa att allt såg bra ut. Ska göra en till belastning 10 januari så får vi se hur det verkar då.
  • Lovely90

Jag skall också till BM imorgon, ser framemot att få mäta magen för första gången, v.27+6 imorgon, går alltså in i v.29 på torsdag. Skall bli spännande att se hur storleken på magen faktiskt ligger till med tanke på att alla säger att jag är så liten medan jag själv känner mig ganska stor just nu xD.

• MagdalenaZ
    Emmlala skrev 2013-12-10 18:43:07 följande:
    Ska till bm i morgon för kontroll nu i v 25, någon som vet vad man gör då?
    Vill ha med mig mannen men han får inte lov att gå ifrån jobbet :(
    Jag fick lyssna på hjärtat, mäta magen och ta blodtryck.. inte mycket mer faktiskt.
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014