• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Prinsessan på ärten

Idag har jag beställt en Puj Tub
    http://puj.com/products/puj-tub

http://shop.alltforforaldrar.se/badbalja-puj-tub

De har 17 % på Allt för föräldrar shoppen, och så hade jag en 10% rabattkod jag fått i någon av alla gratis "baby paket" man kan beställa :)

Toppen för oss som har MINI badrum i en liten lägenhet, en stor balja får liksom inte plats ngnstans (skötbordet får stå i dushen så den platsen är upptagen :)

Har kollat en massa video, reviews och tjolahoppen. ska nog bli riktigt bra. Så kan vi bada den lilla i handfatet, kökshon samt ta med lätt när vi ska åka bort i sommar (typ sommarstugan och så)

Dagens tips från lilla mig :)

• LillsmurfanLisa
    TomMon skrev 2013-12-17 14:41:13 följande:
    Lite besviken över läkarbesöket idag. Hon lade stor tyngd vid uttalandet att graviditet inte är en sjukdom. Hon menade på att myckna sammandragningar inte är något hon kan sjukskriva någon längre tid för. Jag blev sjukskriven till början på januari. Hennes uttalande fick mig att känna att ok, klart jag kan bita ihop och jobba om alla andra kan det. Och det skrämmer mig lite för så många sammandragningar om dagen känns inte bra. Men men, i januari biter jag tydligen ihop och släpar mig till jobbet! :) Bebis hade tydligen fixerat sig också i v 28.

Glukosbelastningen gick iaf bra!
    Tråkigt med en så stelbent läkare. Jag hoppas att du mår bättre i januari, eller att du då får träffa någon annan läkare.

Coolt att bebis redan är fixerad. Vilken vecka är du i nu? Jag har inte ens reflekterat över att det kan vara dags för sånt än, men nu när jag läser lite mer om det verkar bebisarna kunna fixera sig lite när som helst.

Lättöverskådlig info att läsa om bl a fixering finns här http://www.niomanader.se/rorlig-ruckbar-och-fixerad-vad-ar-det/ om det är någon mer än jag som känner att hon inte har värsta kollen än :)
  • Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2013-12-17 08:52:54 följande:

Hur var föreläsningen som du var på? Blev du peppad på förlossning?

Det lustiga är att han kan vara hemma på mindre än 5 minuter så vet inte varför jag är så himla nojig. T o m jättelarvigt när jag tänker efter lite! Ja men det är konstigt att man tänker så mycket som gravid? Man kan inte bara sätta njuta av situationen.

Ja förhoppningsvis klickar man ju med någon som är i gruppen! Hade varit skönt för barnens skull sen med. Har ni också 4 träffar?

Det är ju helt naturligt att vara nojig
    Ja vi har fyra träffar, och sen en amningsföreläsning också.
  • Längtanefterlilladig
    Nyfniken83 skrev 2013-12-17 11:50:17 följande:
    Tre arbetsdagar kvar sen lite semester och sen graviditetspenning.. Känns konstigt men såååå skönt. Min trötthet börjar komma tillbaka.
    Va skönt för dig att få vila lite och mysa nu till jul.
    Det kommer bli en omställning för dig från att jobba till att vara ledig. Men dagarna går fortare än man tror.

• Längtanefterlilladig
    TomMon skrev 2013-12-17 14:41:13 följande:
    Lite besviken över läkarbesöket idag. Hon lade stor tyngd vid uttalandet att graviditet inte är en sjukdom. Hon menade på att myckna sammandragningar inte är något hon kan sjukskriva någon längre tid för. Jag blev sjukskriven till början på januari. Hennes uttalande fick mig att känna att ok, klart jag kan bita ihop och jobba om alla andra kan det. Och det skrämmer mig lite för så många sammandragningar om dagen känns inte bra. Men men, i januari biter jag tydligen ihop och släpar mig till jobbet! :) Bebis hade tydligen fixerat sig också i v 28.

Glukosbelastningen gick iaf bra!
    Konstig läkare, undra om hon själv varit gravid & då har hon väl haft en perfekt graviditet.
    Sammandragningar kan man visst bli sjukskriven för. det är ju sjukt jobbigt att ha.
    Du får uppsöka en annan läkare i januari tycker jag. Var detta MVC läkaren?
  • Längtanefterlilladig
    Prinsessan på ärten skrev 2013-12-17 15:45:09 följande:
    Idag har jag beställt en Puj Tub
    puj.com/products/puj-tub

shop.alltforforaldrar.se/badbalja-puj-tub

De har 17 % på Allt för föräldrar shoppen, och så hade jag en 10% rabattkod jag fått i någon av alla gratis "baby paket" man kan beställa :)

Toppen för oss som har MINI badrum i en liten lägenhet, en stor balja får liksom inte plats ngnstans (skötbordet får stå i dushen så den platsen är upptagen :)

Har kollat en massa video, reviews och tjolahoppen. ska nog bli riktigt bra. Så kan vi bada den lilla i handfatet, kökshon samt ta med lätt när vi ska åka bort i sommar (typ sommarstugan och så)

Dagens tips från lilla mig :)
    Verkar ju väldigt smidig, finns mycket häftiga prylar för oss med litet utrymme
  • Längtanefterlilladig

Är lite fundersam faktiskt över min bebis rörelse mönster. Om vi backar några veckor tillbaka har lillkillen varit tok aktiv flera gånger om dagen. Kanske haft paus på 40-50 minuter & sen har det kickat igång.
    Varje morgon har vi haft mysstund och jag har tittat på magen som rört sig & hoppat.

I söndags var det ingenting som rörde sig på morgonen. Gick upp, åt frukost drack oboy och tänkte att det lär få igång honom. Ingenting! Framåt lunch fick jag någon försiktig liten spark. Sen på eftermiddagen blev det lite mer. Och kvällen lite till. Men inte alls den aktivitet som det brukar vara. Däremot upplevde jag de sparkarna på kvällen som mycket hårdare & koordinerade.

I måndags morse var det lite aktivitet, men efter läkarbesöket kl 10 då läkaren klämde igenom magen så vaknade den lille till ordentligt & det var full aktivitet. Därför valde jag att inte säga något till läkaren.

Sen var det nästan helt stilla i magen hela måndagen, lite sparkar på kvällen.

Idag var det full aktivitet på morgonen, jag låg på sidan & jag kände en liten fot som petade mig vid revbenet.
    Jag var ute & tog en promenad & hela promenaden sparkade han med full kraft mot tarmarna (mycket behagligt).

Men sedan klockan 15 har det varit helt stilla i magen. Jag & min man la oss ner nu i sängen & vi har buffat på magen, jag har druckit saft, vi har sjungt "bä bä vita lamm" något han annars brukar sparka till. INGENTING.
    Inte ens en liten knuff.

Jag mailade min barnmorska igår kväll (vi brukar ha mailkontakt) om min oro. Jag fick detta som svar;

"Hej!När det gäller fosterrörelser så säger man att när man lägger sig för att räkna så bör man komma upp i 10 rörelser på 1 timma, då ska man inte göra något annat än räkna, inte läsa eller titta på tv. Det ändrar sig lite med tillväxten, när barnet blir större är inte platsen lika stor men barnet är starkare så då ändrar det karaktär. Naturligt har den vakentid och sovtid, vissa barn ungefär samma tid under dygnet andra inte. Det viktiga tänker jag är att du känner att barnet rör sig och om du tycker att det var långt emellan så buffar du på magen, dricker isvattten eller söt saft för att få igång en reaktion. Mvh Annelie, barnmorska"

Vad hade ni gjort? Jag har legat på sidan både i söndags, igår & idag. och jag kommer upp till 10 sparkar på mindre än 15 minuter. Men jag upplever inte samma aktivitet ändå. Han kan ju inte blivit så mycket större på bara två dagar väl?Känns som jag alltid ringer förlossningen eller barnmorskan. Känner mig som en hypokondriker som tror jag har allt fel man kan ha.
    Hade jag inte känt något på hela dagen hade jag självklart åkt in till förlossningen. Men han har varit igång idag men inte på ett tag nu.

Sorry för super långt inlägg.

• Prinsessan på ärten
    Längtanefterlilladig skrev 2013-12-17 17:25:26 följande:
    Verkar ju väldigt smidig, finns mycket häftiga prylar för oss med litet utrymme
    Vi har köpt Ikeas hopfällbara skötbort SPOLING för vi har inte plats till ett riktigt skötbord i vår lilla tvåa..

Dock har den nog utgått ur sortimentet tyvär...

i sönadgs kom jag in på baby avdelningen och så stod den inte där den brukar... googlade på olika ikea lagerstatusar och såg att den var slut typ överallt... sen tog gravidhormonerna över och jag satte mig på en pall och grät.... Yes.. you heard me. Jag satte mig ner och grät på ikea.

Sambon kom sedan och pusslade ihop mig igen, googlade fram alternativ (men ingen var ju lika bra... *snyft snyft* och "jag hade ju ställt in mig på den hääääääär") (yes, grät fortfarande där)

Dock fanns det massor på blocket, hittade ett nytt oanvänt för ett par hundrignar billigare.. så i slutändan blev det ännu bättre än jag tänkt från början...

gravidhormonerna är verkligen hopplösa... jag som in vanliga fall är samlad och stabil (den som styr upp alla kris situationer iskallt) är nu ultralabil.. :)

Så mellan vårt hopfällbara skötbord, vår lilla puj badkar och en rejäl byrå (hög) till alla baby grejer börjar vi nog få till det här hemma även fast vi bara har 50 kvm :)
  • j3nnyy

Tjejer vad är erat bästa halsbränna tips?? Jag har kört samarin o rennie men nu verkar jag behöva ta i med hårdhandskarna!

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014