• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • M4nda

Jag har också fruktansvärt illamående hela dagarna, är det någon som har några bra tips? :) Har provat SEA-banden på Apoteket, men de hjälper ingenting för mig..

• Victrix

Det där med kött har för mig kommit och gått, första veckorna gick det inte alls, men nu jag jag kunnat äta det lite, så ge inte upp, avsmaken behöver inte sitta i. Oftast sägs det ju att det försvinner i vecka 12 och däromkring .

• Liljekonvalj3

Hej! Har tjuvläst lite på tråden och undrar om de är ok att hoppa in? Har bf 28/3 om allt går som de ska. 2 mf i bagaget. För övrigt mår jag bra. Har emellanåt "illamåendekänsla", men som inte helt har brutit ut än. :)

• Mango08
    Idiiis91, jag kan inte heller dricka kaffe längre. Jag har alltid tyckt om kaffe och druckit minst 2 koppar per dag. Sedan vecka fem har kaffesuget helt försvunnit. Det är egentligen inte smaken som det är fel på för min del, utan jag känner mig illamående bara jag tänker på kaffe. Konstigt det där, men lika bra det kanske eftersom koffein ändå inte är så bra när man är gravid.
  • Pippilisa

Kan inte heller dricka kaffe längre! Helt sjukt, jag brukar normalt hinka i mig en liter varje dag, minst!!! Nu är jag inte ett dugg sugen, vilket får folk i min omgivning att undra vad fasiken som har tagit åt mig, hah.

Har varit fruktansvärt förstoppad i ett par veckor (så pass att det har varit blod på pappret när jag torkat mig), men det har blivit markant bättre sedan jag börjat äta 5 "torkade" plommon varje morgon. Är dock ändå svullen och uppblåst, men kan åtminstone skita. :P

För övrigt undrar jag lite hur tidigt man kan/bör berätta för sin chef egentligen... När hade ni andra som jobbar tänkt göra det? Själv går jag på ett vidrigt skiftschema, arbetstiderna är som en bergochdalbana och jag får aldrig sova ut eller känna lugn och ro. Detta är väldigt nedbrytande i vanliga fall, och tusen gånger jobbigare nu när jag blivit gravid.

• Saffron

Pippilisa, det beror nog på vilken typ av jobb du har. Om du arbetar skift kanske du kan få bättre arbetstider? Jag kommer att berätta tidigt, då jag har ett tungt jobb som även innebär att man jobbar med röntgen och läkemedel (hästveterinär). För en gång skull kommer jag verkligen att slita på mina stackars assistenter, för jag kommer INTE riskera något pga en bångstyrig häst...

• qwerty1234

Detta har varit värsta veckan hittills. Förutom att jag börjat jobba har illamåendet kommit som en blixt från klar himmel. Jag känner mig konstant åksjuk vilket tar på krafterna. Går in i v.10 imorgon. Jag berättade för min chef i veckan. Hon såg att jag inte mådde bra så det var lika bra att säga som det är. Hon är väldigt omtänksam och låter mig gå när jag inte orkat jobba.

• Rebecka82

Hej. 
    Jag hoppar in. Har BF i mars, bor i Stockholm.

Tips mot illamående: Att inte vara hungrig eller mätt! Alltså att småäta ofta, men inte så att man blir mätt! Det har verkligen hjälpt mig.

När har ni tänkt berätta för familj/nära vänner/övriga? Det känns ju konstigt att berätta för alla möjliga människor när det är så tidigt!  

• Thesan
    M4nda skrev 2013-08-10 07:30:35 följande:
    Jag har också fruktansvärt illamående hela dagarna, är det någon som har några bra tips? :) Har provat SEA-banden på Apoteket, men de hjälper ingenting för mig..

Samma här! Börjar jag morgonen i god tid innan jag måste gå upp så går det bra, sätter upp mig i sängen, knaprar långsamt på några salta kex , dricker lite vatten ,tar en ingefäratablett och kikar på tv , ligger säkert så i 20 -30 minuter sen ser jag till att alltid ha nått "snacks med mig underdagen (typ salta kex) så så fort jag känner av sug i magen så tar jag ett! Då mår jag rätt prima hela dagen:) Du kan också testa att ta Postafen och se om det hjälper:)/T
  • Nellie91

Hur gör ni förresten på jobbet?

Jag måste gå och kissa varje halvtimma-40min. Sitter i kassan och måste säga till varje ggn. Tror mina medarbetare börjar bli irriterade..

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014