• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • tvetalan
    j3nnyy skrev 2013-12-26 21:39:36 följande:

Är de någon annan som inte har samma blodgrupp som bebisen? Jag ska ta den sprutan imorron

Jag. Fick den där sprutan i måndags. Man får den ovanför skinkan och den gör faktiskt lite ont tyckte jag i alla fall. 2 ml ska in i kroppen så det tar längre tid än vanligt vaccin. Men bra gick det i alla fall! ;)
  • majsa88

Jag har inte sett att det läcker från min bröst, MEN på morgonen så har något gult torkat sig på bröstvårtan, man ser tydligt att det kommer innifrån. Såg jag måste ta bort de, verkligen torkat. Men konstigt nog är det oftast på höger bröst.

Hur kollar de barnets blodgrupp. Hur kan de se det? På inskrivningen kollar ju dom vad mamman har för blodgrupp, eller har jag fel?

Jag har nästan under hela andra trimestern fått ont då o då under höger bröst , under revbenet. Speciellt när jag ätit, suttit för länge o har bh på mig. Men nu det senaste har jag ont där hela tiden är jäääättee öm på revbenet, går knappt att röra.

Men bebis sparkar inte där , han sparkar neråt o på sidorna.

Har ni det så? O vet ni vad det kan bero på?

• j3nnyy
    majsa88 skrev 2013-12-27 02:58:05 följande:

Jag har inte sett att det läcker från min bröst, MEN på morgonen så har något gult torkat sig på bröstvårtan, man ser tydligt att det kommer innifrån. Såg jag måste ta bort de, verkligen torkat. Men konstigt nog är det oftast på höger bröst.

Hur kollar de barnets blodgrupp. Hur kan de se det? På inskrivningen kollar ju dom vad mamman har för blodgrupp, eller har jag fel?

Jag har nästan under hela andra trimestern fått ont då o då under höger bröst , under revbenet. Speciellt när jag ätit, suttit för länge o har bh på mig. Men nu det senaste har jag ont där hela tiden är jäääättee öm på revbenet, går knappt att röra.

Jag fattade de som att dom kan få fram bebisens blodgrupp genom mammans blodprov oxå.
  • LillsmurfanLisa
    Använder du bygel-bh? Jag har förstått att man kan få problem under brösten av dem just när man är gravid. Byglarna klämmer tydligen åt svällande mjölkgångar och blodkärl. Det låter som något som kan göra ont, men vet inte om det är det du har drabbats av..-
  • ananas86

Hoppas alla har haft en bra jul!

Själv tycker jag det är skönt att julen är över nu, börjar längta mer och mer till mars och vill att tiden ska gå! :)

Har bara ca 1 1/2 månad kvar att jobba och det kommer nog gå galet fort!

Senaste tiden har det börjat bli tungt att jobba, får ofta ont, speciellt långa arbetsdagar. Men ska försöka härda ut och undvika att göra det jag får ont av

Ang. barnets blodgrupp får de reda på den genom att de vet både mammans och pappans blodgrupp. Men det man behöver ta spruta emot är ju om man själv är Rh-negativ och barnet Rh-positiv. Det som kan hända då är ju att ens egen kropp kan börja bilda antikroppar mot barnets blod. Sprutan ska ju förhindra det.

Är inte själv Rh-negativ, men har läst om blodgrupper en del.

Har också haft mindre blödningar när jag har gjort nr 2 några gånger. Bl a efter jag opererade min rygg och blev förstoppad. Hade också små blödningar i början av graviditeten.

Kan starkt rekommendera Xyloproct som är receptfri på apoteket, den har hjälpt mig snabbt båda gångerna!

• tvetalan

de behöver inte veta pappans blodgrupp alls. Min man har ingen aning om vilken blodgrupp han har. Allt som krävdes var ett blodprov i v 12, som visade att jag är rh neg, genom mitt blod kunde man hitta fostrets dna som var positivt. Sen på nästa besök hos bm berättade hon detta för mig. Har inneburit 2 st extra provtagningar för att säkerställa att blodet ej beblandats och en spruta hittills. Väntar säkert ännu en provtagning samt spruta efter förlossningen :) woho, längtar efter spruta 2....

• Heene

Jag har också fått hudflikar på bröstvårtorna. Fast dom är jättesmå och inte många så har inte brytt mig. ser inte riktigt ut som på bilderna du länkade till men det är definitivt en hudförändring.
    Mkt som händer med kroppen just nu och jag skyller allt på graviditeten haha. Så har bara antagit att det vart normalt =)

• Blixtpatrullen

Jag har samma majsa! Och jag upplever att det blir värre. Jag har varit hos läkaren för det och han sa att det går nervtrådar där och att det är ganska vanligt att de hamnar i kläm. Det ska gå över när bebis är född. Tydligen jämförbart med karpaltunnelsyndrom som vissa drabbas av. Inte farligt enligt honom och inte heller så mycket att göra åt. Till mig skrev han ut panodil 500 mg (är det ens receptbelagt egentligen?) men de är helt verkningslösa mot det.

Däremot KAN det tydligen också vara symptom på problem med gallblåsan, så ta kontakt med läkare om du är orolig.
  • ananas86

Menade att om barnet får blodgruppen A, B, AB eller 0 beror på vilka blodgrupper mamman och pappan har..

Men är mamman Rh-negativ kollar de alltid barnets blodgrupp för att ta reda på om barnet är Rh-positiv..

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014