• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Joma

I vårt fall är det pga ekonomin, han tjänar mer än jag så vi tjänar mest på detta, jag kan ta ut få dagar å så kan vi försöka klara oss på hans lön plus de jag får ut..

Dessutom vill jag vara hemma :)

• LillsmurfanLisa
    Heene skrev 2014-01-21 22:13:49 följande:

Jag har börjat i en helt vanlig vattengympagrupp. alltså ingen speciell för gravida.
    I Järfälla simhall ligger det och jag tycker att det funkar riktigt bra =) Man gör allt i sin takt och efter sin egen förmåga så det går inte riktigt att göra ngt fel eller dumt =) Det är betydligt jobbigare än vad jag hade föreställt mig, och därför också roligare än jag trott att det skulle vara.

känns så skönt att äntligen få röra lite på sig då jag har vart still hela graviditeten pga diverse krämpor som tack och lov känns mkt bättre nu i slutet =) dock känner man sig otrolig osmidig i vatten måste jag säga haha. Trodde att det skulle vara lätt att röra sig för en gångs skull men man får sig några goda skratt emellanåt åt sig själv =P

Vad härligt att du har hittat något som passar! Jag gick på vattengymnastik tidigare, eftersom mitt knä var trasigt, och insåg snabbt att det var väldigt mycket jobbigare än jag trott. Vatten är ju ett skonsamt motstånd, men långt ifrån så mesigt som många tror. Nu blev jag lite sugen på vattengympa. Ska nog köra nästa vecka. 

Jag går på gravidyoga två ggr/vecka. Utöver yoga har det tidigare varit simning och gym som gäller, men jag har insett att jag inte kan göra allt. Jag ska satsa på yogan och antingen simma eller gymma som komplement 1 gång/vecka. Simningen tycker jag är fantastisk men jag är ju någon form av delfin innerst inne också :)
  • ananas86
    anaconda skrev 2014-01-21 21:23:49 följande:
    får jag fråga varför era män tänker ge er (nästan) alla dagarna av ledigheten, är bara nyfiken

Vi kommer dela precis lika på dagarna!

Det kändes självklart och vi tjänar ungefär lika mycket i lön.

Det är bara mina arbetskamrater (som är lite äldre) som tycker det är konstigt eller ovanligt!

Min sambo ser fram emot att vara pappaledig, tror han är som skapt för den rollen! Alla barn älskar honom! Han har jobbat både som idrottslärare och simlärare och har ett jäkla tålamod!

Jag däremot bli lätt stressad och har inte alls samma tålamod, så tror det kommer bli en större utmaning för mig!
  • ananas86
    majsa88 skrev 2014-01-21 01:34:21 följande:
    Just den 8 feb kan jag inte :( men vad sägs om 15 feb?

Jag kan inte fika med Göteborgstjejerna någon av de dagarna.

Känns som jag har tusen grejer att hinna med innan 4:e mars! Speciellt på helgerna.. Om vi skulle ses en vardag är chansen mycket större att jag kan vara med! :)
  • zizuna

Jag är sambo och bor i Lund.För när jag blev mamma sist 2004 så hade dem ändrat på papprerna att pappa papper va en papper och gemensam vårdnad en egen papper. Hur fort skall det fastställas att sambon är pappa?

LillsmurfanLisa skrev 2014-01-21 21:50:38 följande:
    Det beror på om du är gift med den blivande pappan eller inte. 

Om ni inte är gifta måste faderskapet fastställas och då också söka gemensam vårdnad. Hur denna process går till skiljer sig lite i olika delar av landet (och även inom vissa större städer). Var bor du?

• Lovely90

Igårkväll fick min kusin en liten pojke, BF+ 15. Förbereder mig nu på en lång graviditet med mycket bebismys ????

• MagdalenaZ
    anaconda skrev 2014-01-21 21:23:49 följande:
    får jag fråga varför era män tänker ge er (nästan) alla dagarna av ledigheten, är bara nyfiken

Han är egenföretagare och lämnar han skeppet så sjunker det. Jag har en trygg anställning som gör att jag inte får bekymmer med föräldrapenning ellrr vab.

Fast hade det varit så att vi båda hade anställning så hade jag nog ändå tagit alla dagar :)
  • Zobeideh

Nu är det äntligen dax för ultraljudet. Ska bli spännande och se hur stor lillen är

• LillsmurfanLisa
    zizuna skrev 2014-01-21 23:57:40 följande:
    Jag är sambo och bor i Lund.För när jag blev mamma sist 2004 så hade dem ändrat på papprerna att pappa papper va en papper och gemensam vårdnad en egen papper. Hur fort skall det fastställas att sambon är pappa?
    Om din nuvarande sambo även är pappa till ditt första barn ska det vara mycket lättare. 

Jag vet inte hur fort det måste gå, men det kanske finns någon av Lund-tjejerna här i forumet som vet mer om hur det går till just där?
  • Tinapina

Min sambo arbetar för ett amerikanskt/engelskt bolag och de har inte riktigt samma syn på det här med föräldraledighet. Det skulle dessutom vara svårt att "ersätta" honom vid en eventuell ledighet så det känns inte aktuellt. Det finns så många fördelar med hans jobb så detta får väl ses som överkomligt ändå:) Är han inte iväg och jobbar så har han kontoret hemma.

Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014