• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • MagdalenaZ
    Sirek skrev 2014-02-10 17:29:40 följande:

mina vänner överraskade ju mig med en babyshower för någon helg sen. Då hade de lagt ihop till en babybjörn babysitter och det var precis en sån jag var ute efter:) blev superglad! Nu fick vi en ny men hade tänkt kolla på blocket el. önskat av familjen annars.
    Det är väl babybjörn babysitter jag tittat på, den är lite dyr.. vi har som sagt varken vänner eller familj att förlita oss på (har fått lite av min syster..), så vi köper allt själva och det är vissa kostnader man får se över! :( 
  • MagdalenaZ
    Melt77 skrev 2014-02-10 17:52:17 följande:
    Längtan, lider verkligen med dig. Det är som du skriver, det är ju DIN kropp.
    Jag hoppas hoppas verkligen att dom kommer till rätt beslut och förstår din rädsla. Man får ju säga hur mycket som helst om hur man vill ha sin förlossning med smärtstillande etc. Då borde man väl få bestämma hur den ska komma ut också.

Har varit tre ocv en halv timme på SÖS nu. Dom tror att jag fått något som heter PUPPP. En sällsynt men ofarlig hudreaktion. Dock inte säkert så jag har fått akutremiss till hud imorrn. Om det fortsätter så här så sätter dom igång mig tidigare. Det är ju faktiskt bara 13 dagar kvar till BF så det är ingen fara.
    Vill bara att det ska sluta klia!!!
    Oj, men fick du inget lindrande för ikväll? Jag vet att en arbetskollega till mig fick detta (jag har för mig att det har något med levern att göra)... hon sa att det var det värsta hon varit med om! Inga smickrande bilder på Google kan jag säga och jag lider med dig och hoppas verkligen de gör något för att få det att bli bättre för dig!
  • MagdalenaZ
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-10 18:09:15 följande:
    Denna dagen blir bara bättre & bättre. Vår ena katt STINKER i mu nen. Var & vaccinerade katterna förra veckan. Då sa veterinären att det var massa tandsten i Mollys mun. Men hon misstänkte även tandsjukdomen forl. Jag tänkte inte så mkt på det med kostnad. Tänkte försäkringen tar smällen. Idag ringde jag & dubbelkollade med folksam. De tar INTE och betalar den sjukdomen eller tandsten. Imorgon ska Molly sövas & röntgas för att kolla vad hon har. Om hon har forl & behöver dra ut tänder kan kostnaden bli upp till 14.000 kronor. Jag har panik just nu. Vi har INGA pengar. Jag är sjukskriven & min man är arbetslös. Denna dagen kan inte bli värre.
    Varför betalar de inte den kostnaden??? 
  • EmilyMAndersson

Hur länge väntar ni in fosterrörelserna om ni har en "lugn" dag? Känns nästan som om att det sipprar vatten och har varit på toaletten dubbelt så mycket det senaste dygnet än i vanliga fall, vet inte om det är just för att det känns som om att man läcker, men jag har knappt sovit inatt för jag tror att jag varit uppe 1-2 ggr i timmen...

• Evelinaan
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-10 17:01:09 följande:

Jag opererades på Carlanderska. Väldigt bra ställe & proffsig personal. Jaså du jobbar på gyn? Då är du rätt insatt i graviditet med? Hur känner du själv med din graviditet & förlossning? Min man får följa med nästa vecka. Han är egentligen inte för kejsarsnitt & är oerhört positivt lagd & anser att allt löser sig. Det är först nu de senaste dagarna som han verkligen förstår min djupa oro. Och att det inte bara är något jag säger. Tack för stöttningen
    Ja jobbar på en gynmottagning i Göteborg, vi har inte hand om graviditeter men typ allt annat.:) Jag är i vecka 35 nu och känner att hen gärna får komma ut nu. Där emot är jag inte alls orolig över själva förlossningen, ser nästan fram emot att det ska dra igång. Visst känner jag av och till oro över att allt inte ska vara som det ska med barnet men försöker inte tänka på det så mycket. Har mycket bra kollegor som har arbetat på förlossningen och bb innan så har ställt mycket frågor och fått mycket berättat för mig, både bra och dåligt :)

Skönt att han följer med nästa gång, hoppas det går bättre!
  • Mortisfru83
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-10 10:58:41 följande:

Hej tjejer!

Efter 10 dagars meditationskurs i total tysthet känner jag mig som en ny människa. Dessutom känner jag mig mer redo för förlossningen än någonsin. Jag ser fram emot allt, t o m smärtan och alla orosmoment. Jag hoppas att den känslan kan hålla i sig. 

Jag har läst de dryga 400(!) inlägg ni har skrivit sedan jag åkte iväg. Det var roligt att läsa att ni tycker om Susanna Helis bok. Den har jag på hög här hemma. Dessutom så har jag precis kontaktat henne för att be henne vara med på min förlossning som doula, om min förstadoula skulle få förhinder. Susanna verkar otroligt erfaren och duktig, precis en sån person min sambo och jag vill ha vid vår sida. 

Grodan mår bra. Att sitta blick stilla i meditation i timmar varje dag är inte favoritsysselsättningen för en livlig bebis men det har ändå gått ganska bra. Nästa BM-besök är på onsdag och då hoppas jag att SF-måttet ökat som det ska trots att jag har gått ner drygt 1,5 kg sedan sist. 

Här hemma är fortfarande ingenting i ordning men jag känner mig ganska lugn. under den kommande veckan ska vi börja sortera det som vi fått av andra så att vi vet vad vi måste komplettera med. Då ska även min sambo sätta igång och packa förlossningsväskan.

Ni som pratade om ekologiska produkter och liknande. Vi kommer att köra på mandel-, kokos- eller oliv-/rapsolja till vårt barn. På föräldrautbildningen fick vi dock "stränga order" (snarare rekommendation, men ändå) att varken tvätta eller smörja barnet för mycket i början. Huden är täckt av ett skyddande fettlagar ett bra tag efter förlossningen. Det kan inte ersättas med några produkter. Tvättlappstipset i en Tupperware-burk var förresten guld värt. TACK! Det ska jag köra på. De där våtservetterna är som sagt bra till mycket så länge de inte har kontakt med hud :)

På onsdag är det informationsmöte på BB Stockholm och det ser jag fram emot. Vilka var det mer som skulle dit? 

Sist men inte minst, GRATTIS Tinapina! Jag hoppas att allt ser bra ut med dotterns höfter så att ni kan få återgå till (den nya) vardagen. 

Kunde inte komma in på din profil och skriva till dig privat så nu måste jag skriva här, hoppas du inte har något emot att jag frågar på ett öppet forum. Heter din man Alex och är uppväxt i Uppsala??
  • Lovely90
    EmilyMAndersson skrev 2014-02-10 21:06:36 följande:

Hur länge väntar ni in fosterrörelserna om ni har en "lugn" dag? Känns nästan som om att det sipprar vatten och har varit på toaletten dubbelt så mycket det senaste dygnet än i vanliga fall, vet inte om det är just för att det känns som om att man läcker, men jag har knappt sovit inatt för jag tror att jag varit uppe 1-2 ggr i timmen...

Tidigare i veckan hade jag inte känt bebis på hela förmiddagen, så vid tolv åt jag en pigilin och la mig på magen. Då blev det full sprutt! Sen dess se bevis varit igång som vanligt, dock har jag märkt att hen är lite lugnare på förmiddagen. Har troligen inte tänkt på det tidigare eftersom jag jobbat då.

Gällande läckandet så har jag haft mycket mer flytningar det senaste så det känns nästan som jag läcker med. Sen har delar av min slempropp lossnat så nu är det väl bara att vänta på att resten skall sätta igång. BM gissar på en februari bebis, men vi får se :).
  • zizuna

När har du BF annars?

Lovely90 skrev 2014-02-10 22:38:17 följande:
    Tidigare i veckan hade jag inte känt bebis på hela förmiddagen, så vid tolv åt jag en pigilin och la mig på magen. Då blev det full sprutt! Sen dess se bevis varit igång som vanligt, dock har jag märkt att hen är lite lugnare på förmiddagen. Har troligen inte tänkt på det tidigare eftersom jag jobbat då.

Gällande läckandet så har jag haft mycket mer flytningar det senaste så det känns nästan som jag läcker med. Sen har delar av min slempropp lossnat så nu är det väl bara att vänta på att resten skall sätta igång. BM gissar på en februari bebis, men vi får se :).

• LillsmurfanLisa
    Mortisfru83 skrev 2014-02-10 21:54:53 följande:
    Kunde inte komma in på din profil och skriva till dig privat så nu måste jag skriva här, hoppas du inte har något emot att jag frågar på ett öppet forum. Heter din man Alex och är uppväxt i Uppsala??
    Inga problem. Ja, är svaret på båda dina frågor :) Jag skriver till dig privat (om det går). 
  • Mortisfru83
    LillsmurfanLisa skrev 2014-02-10 22:45:24 följande:
    Inga problem. Ja, är svaret på båda dina frågor :) Jag skriver till dig privat (om det går). 
    Gör det... :) Jag sitter på ajfånen och då verkar det svårt att komma in på profiler,, eller så e jag trög ;)
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014