• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Evelinaan
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-10 13:17:39 följande:
    Tack för ditt fina svar.
    Det är extremt jobbigt att få vänta på svar, att aldrig bli tagen på allvar & att försöka bli övertalad.
    Jag är jätte duktig på att förmedla mina tankar genom att skriva ner dem, och att prata med de jag känner mig trygg med. Men oftast när jag träffar någon utomstående så låser jag mig & det jag vill få sagt kommer inte fram.
    Det kan lätt bli att jag sitter & håller med t.ex. läkaren fast jag egentligen tycker helt tvärtom.
    Läkarna & barnmorskorna pratar bara om att vaginal förlossning är det naturliga, att det sällan händer något allvarligt, att man blir så nöjd med sig själv efteråt. Men jag känner inte så. För mig är det en panikkänsla av att föda. Inte själva smärtan utan att det kan hända något med barnet. Jag är livrädd att något ska tillstöta & barnet får skador eller dör. Ingen kan någonsin garantera mig att det inte kommer hända.

Imorse när aurorabarnmorskan ringde och sa det där med att vi skulle skriva ett kontrakt så kände jag bara att marken försvann under mina fötter. Jag är så trött på att alltid få kämpa för allt & stå upp för sig själv.

Var samma sak när jag kämpat med att få min endometrios-diagnos. Hur många ÅR har jag inte sagt till gynekologer & läkare hur ont jag har, alltid trött, alltid sjuk, ont i höfter & bäcken. Men lyssnade någon?
    När jag efter 4 års infertilitetsbehandling till sist själv kräver om en remiss till Göteborg för utredning så händer det något. Efter operationen sa läkaren att jag har hela magen full med sammanväxtningar och förstår att jag haft ont TACK kände jag då. Äntligen någon som tror mig.
    Jobbar på gynmottagning i Göteborg så förstår att du fått kämpa med din diagnos, endometrios är lurigt och svårt att diagnostisera och behandla... Men vad bra att du har blivit hjälpt, och hejja Göteborg. Vart var du först?

Du kanske kan ta med dig din sambo/partner till nästa besök som kan hjälpa dig beskriva din rädsla och oro., Jag känner igen mig när man inte riktigt får ur sig det man egentligen vill säga och bara håller med läkare. Men om du har någon med dig som kan stötta dig och hjälpa dig beskriva dina tankar kanske det blir lättare även för dig att berätta. 

Hoppas allt löser sig för dig!
  • Längtanefterlilladig
    Evelinaan skrev 2014-02-10 16:15:21 följande:
    Jobbar på gynmottagning i Göteborg så förstår att du fått kämpa med din diagnos, endometrios är lurigt och svårt att diagnostisera och behandla... Men vad bra att du har blivit hjälpt, och hejja Göteborg. Vart var du först? Du kanske kan ta med dig din sambo/partner till nästa besök som kan hjälpa dig beskriva din rädsla och oro., Jag känner igen mig när man inte riktigt får ur sig det man egentligen vill säga och bara håller med läkare. Men om du har någon med dig som kan stötta dig och hjälpa dig beskriva dina tankar kanske det blir lättare även för dig att berätta.  Hoppas allt löser sig för dig!

Jag opererades på Carlanderska. Väldigt bra ställe & proffsig personal. Jaså du jobbar på gyn? Då är du rätt insatt i graviditet med? Hur känner du själv med din graviditet & förlossning? Min man får följa med nästa vecka. Han är egentligen inte för kejsarsnitt & är oerhört positivt lagd & anser att allt löser sig. Det är först nu de senaste dagarna som han verkligen förstår min djupa oro. Och att det inte bara är något jag säger. Tack för stöttningen
  • j3nnyy

Idag var vi på föräldrarutbildning och sen BM besök, sf måttet var samma som sist, men som hon sa förra gången ligger bebisen superlångt ner och nu ligger den så långt ner att "det inte går mer, för då kommer den ut" och att om hon skulle göra en undersökning nu skulle hon garanterat känna bebisens huvud med sina fingrar. HJÄLP! Blir inget färdknäppande för oss iaf.. Sambon såg alldeles chockad ut och sa direkt att det inte blir något mer sex nu haha

• Sirek
    MagdalenaZ skrev 2014-02-10 08:39:58 följande:
    Hur mycket har ni funderat kring babysitter? Vilket märke osv? Begagnat? Nytt?

mina vänner överraskade ju mig med en babyshower för någon helg sen. Då hade de lagt ihop till en babybjörn babysitter och det var precis en sån jag var ute efter:) blev superglad! Nu fick vi en ny men hade tänkt kolla på blocket el. önskat av familjen annars.
  • Sirek
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-10 17:01:09 följande:
    Jag opererades på Carlanderska. Väldigt bra ställe & proffsig personal. Jaså du jobbar på gyn? Då är du rätt insatt i graviditet med? Hur känner du själv med din graviditet & förlossning? Min man får följa med nästa vecka. Han är egentligen inte för kejsarsnitt & är oerhört positivt lagd & anser att allt löser sig. Det är först nu de senaste dagarna som han verkligen förstår min djupa oro. Och att det inte bara är något jag säger. Tack för stöttningen

håller tummarna att allt löser sig!!
  • Sirek

Jag var hos bm i fredags. Trots fixering och långt ner så fortsätter sf-måttet att öka. Var på drygt 35 i 35+6. Skulle vara skönt om magen sjönk lite nu. Alla värden såg bra ut men börjar känna mkt vätska i kroppen så ska lämna urinprov nästa gång för att se att det inte är någon vita. Annars verkar vi må bra båda två och på fredag är min sista jobbdag:)

• Melt77

Längtan, lider verkligen med dig. Det är som du skriver, det är ju DIN kropp.
    Jag hoppas hoppas verkligen att dom kommer till rätt beslut och förstår din rädsla. Man får ju säga hur mycket som helst om hur man vill ha sin förlossning med smärtstillande etc. Då borde man väl få bestämma hur den ska komma ut också.

Har varit tre ocv en halv timme på SÖS nu. Dom tror att jag fått något som heter PUPPP. En sällsynt men ofarlig hudreaktion. Dock inte säkert så jag har fått akutremiss till hud imorrn. Om det fortsätter så här så sätter dom igång mig tidigare. Det är ju faktiskt bara 13 dagar kvar till BF så det är ingen fara.
    Vill bara att det ska sluta klia!!!

• Längtanefterlilladig
    Melt77 skrev 2014-02-10 17:52:17 följande:
    Längtan, lider verkligen med dig. Det är som du skriver, det är ju DIN kropp. Jag hoppas hoppas verkligen att dom kommer till rätt beslut och förstår din rädsla. Man får ju säga hur mycket som helst om hur man vill ha sin förlossning med smärtstillande etc. Då borde man väl få bestämma hur den ska komma ut också. Har varit tre ocv en halv timme på SÖS nu. Dom tror att jag fått något som heter PUPPP. En sällsynt men ofarlig hudreaktion. Dock inte säkert så jag har fått akutremiss till hud imorrn. Om det fortsätter så här så sätter dom igång mig tidigare. Det är ju faktiskt bara 13 dagar kvar till BF så det är ingen fara. Vill bara att det ska sluta klia!!!

Tack för omtanken! Och jag lider med dig. Usch så hemskt med sån klåda. Hoppas att det blir ett bra besked imorgon. Så kliandet ska försvinna när bebisen är född då?
  • Längtanefterlilladig

Denna dagen blir bara bättre & bättre. Vår ena katt STINKER i mu nen. Var & vaccinerade katterna förra veckan. Då sa veterinären att det var massa tandsten i Mollys mun. Men hon misstänkte även tandsjukdomen forl. Jag tänkte inte så mkt på det med kostnad. Tänkte försäkringen tar smällen. Idag ringde jag & dubbelkollade med folksam. De tar INTE och betalar den sjukdomen eller tandsten. Imorgon ska Molly sövas & röntgas för att kolla vad hon har. Om hon har forl & behöver dra ut tänder kan kostnaden bli upp till 14.000 kronor. Jag har panik just nu. Vi har INGA pengar. Jag är sjukskriven & min man är arbetslös. Denna dagen kan inte bli värre.

• Ziiah
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-10 13:17:39 följande:
    Tack för ditt fina svar.
    Det är extremt jobbigt att få vänta på svar, att aldrig bli tagen på allvar & att försöka bli övertalad.
    Jag är jätte duktig på att förmedla mina tankar genom att skriva ner dem, och att prata med de jag känner mig trygg med. Men oftast när jag träffar någon utomstående så låser jag mig & det jag vill få sagt kommer inte fram.
    Det kan lätt bli att jag sitter & håller med t.ex. läkaren fast jag egentligen tycker helt tvärtom.
    Läkarna & barnmorskorna pratar bara om att vaginal förlossning är det naturliga, att det sällan händer något allvarligt, att man blir så nöjd med sig själv efteråt. Men jag känner inte så. För mig är det en panikkänsla av att föda. Inte själva smärtan utan att det kan hända något med barnet. Jag är livrädd att något ska tillstöta & barnet får skador eller dör. Ingen kan någonsin garantera mig att det inte kommer hända.

Imorse när aurorabarnmorskan ringde och sa det där med att vi skulle skriva ett kontrakt så kände jag bara att marken försvann under mina fötter. Jag är så trött på att alltid få kämpa för allt & stå upp för sig själv.

Var samma sak när jag kämpat med att få min endometrios-diagnos. Hur många ÅR har jag inte sagt till gynekologer & läkare hur ont jag har, alltid trött, alltid sjuk, ont i höfter & bäcken. Men lyssnade någon?
    När jag efter 4 års infertilitetsbehandling till sist själv kräver om en remiss till Göteborg för utredning så händer det något. Efter operationen sa läkaren att jag har hela magen full med sammanväxtningar och förstår att jag haft ont TACK kände jag då. Äntligen någon som tror mig.
    Förstår din frustration, jag känner lite likadant, jag vill ju som sagt också få snitt och försöker kämpa för det. Men är nog lite som dig när det gäller att prata med läkare osv, det blir att man spelar med samtidigt som hela kroppen och huvudet skriker NEJ innerst inne. Själv brukar jag ligga och tänka hur och vad jag ska säga exakt (mest på kvällar när jag ska sova) och blir nöjd med det men när jag sedan väl ska få fram det till den riktiga personen så får jag inte fram något av det...

Jag känner samma oro rädsla, jag är inte speciellt rädd för smärtan osv, jag är mer rädd för barnet. Jag gillar verkligen inte oron och tankarna att OM det händer barnet något under förlossningen kanske de inte kan hjälpa/rädda honom som de faktiskt hade kunnat om han bara plockades ut ur magen bl.a. Det är ju lättare att hjälpa ett barn utanför magen än i.

För mig blir det nog inget snitt, men jag ska stå på mig och få exakt så att jag känner mig trygg och sedan att jag kan kräva ett akut snitt om jag vill. Men jag tycker du ska stå på dig, även om det är svårt. Håll fast vid vad du vill så kan de inte göra något annat än att bevilja dig ett snitt, hoppas jag verkligen iaf. Lycka till!
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014