• anaconda

Första barnet - BF Mars 2014

Hej! Tänkte samla oss som väntar sitt första barn Mars 2014! Jag och min man fick äntligen ett plus 4 juli efter 1år och 1 månads försök och vi har beräknad bf 16 mars 2014! Vi bor i Sigtuna norr om Sthlm och vi är båda 26 år. Välkomna och skriva av er om tankar och lägga in bilder, berätta gärna om er själva!

BF 16 Mars 2014 ❤
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-28 18:34
    Länk till BF listan: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604594.html

Länk till bild tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m70604683.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-10-08 21:08
    Här kommer en uppdaterad tråd med vår BF-LISTA som vi lägger in oss efter vi vart på RUL: www.familjeliv.se/Forum-2-293/m71328084.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    Här kommer länk till oss i sthlms trakten som kan tänka sig en grav fika. Gå in och rösta på vilken dag som passar dig bäst och skriv ditt nick du har här på familjeliv.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-19 22:55
    oj glömde länken. Haha

www.doodle.com/sb6uwr2gt2bspgbb
  • Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014
  • Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2014-02-11 10:06:48 följande:
    Oj det skickades. Barnmorskan sa att lillan var fixerad för en vecka sen och var "djupt nerborrad i bäckenet och redo att komma". Jag trodde att hon skulle behålla samma ställning nu fram tills förlossningen, men igår bytte hon sida från höger till vänster! Jag har försökt googla fram om dom kan göra så även om dom är fixerade men det verkar vara vissa som säger att det är klart att dom kan, medan andra säger att bebisen blivit ruckbar och kommit ur fixeringen. Är det någon som vet? Det kändes ordentligt när hon vände sig igår!

Barnmorskan på föräldrautbildningen sa att om bebisen är fixerad kan den vrida kroppen men inte huvudet. Är huvudet ruckbart kan det vrida runt sig men oftast inte vända sig helt. Bebisen är ju väldigt stor nu & utrymmet är trångt. Kanske din bebis vände sig hastigt i ett ryck men huvudet sitter kvar fixerat. Vet inte, bara gissar
  • zizuna

Kan va att din bebis ej va åt rätt håll från början utan nu är den med huvud neråt. Men ta upp detta när du ska in och föda eller med din BM säg att du vill göra en vaginalt UL så du slipper vara rädd och orolig. Så vitt jag vet så ska barnen vara på höger sidan när den har lagt sig till rätta. Men kan ju ha fel. När har du BF?

Oj det skickades. Barnmorskan sa att lillan var fixerad för en vecka sen och var "djupt nerborrad i bäckenet och redo att komma". Jag trodde att hon skulle behålla samma ställning nu fram tills förlossningen, men igår bytte hon sida från höger till vänster! Jag har försökt googla fram om dom kan göra så även om dom är fixerade men det verkar vara vissa som säger att det är klart att dom kan, medan andra säger att bebisen blivit ruckbar och kommit ur fixeringen. Är det någon som vet? Det kändes ordentligt när hon vände sig igår!

• Awanata
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-11 10:25:34 följande:
    Barnmorskan på föräldrautbildningen sa att om bebisen är fixerad kan den vrida kroppen men inte huvudet. Är huvudet ruckbart kan det vrida runt sig men oftast inte vända sig helt. Bebisen är ju väldigt stor nu & utrymmet är trångt. Kanske din bebis vände sig hastigt i ett ryck men huvudet sitter kvar fixerat. Vet inte, bara gissar

Det känns som hon borde brutit nacken om hon vridit sig så Ryggen ligger på vänster sida nu och hon sparkar mot min högra sida. Huvudet är fortfarande neråtvänt utan bara kroppen har bytt sida. Jag får fråga BM om en vecka så får vi se vad hon säger. Blev så fundersam till hur det kan bli så bara! Rört sig har hon ju gjort hela tiden men bytt sida sådär kändes tokigt
  • Awanata
    zizuna skrev 2014-02-11 10:29:25 följande:
    Kan va att din bebis ej va åt rätt håll från början utan nu är den med huvud neråt. Men ta upp detta när du ska in och föda eller med din BM säg att du vill göra en vaginalt UL så du slipper vara rädd och orolig. Så vitt jag vet så ska barnen vara på höger sidan när den har lagt sig till rätta. Men kan ju ha fel. När har du BF?

Rädd och orolig är jag inte alls. Det var bara en fundering om dom kan vrida sig från höger till vänster trots fixering eller ej
  • lele79

Har någon varit på profylaxutbildning ännu? Kände ni att ni fick ut nåt av den?

• Heene
    lele79 skrev 2014-02-11 10:39:07 följande:
    Har någon varit på profylaxutbildning ännu? Kände ni att ni fick ut nåt av den?

Jag och sambon har vart på en för några veckor sen och är jättenöjda.
    Gick för babygruppen i stockholm.
    Visst har man hört och läst mkt av det som sas, men inte allt. Och det har lugnat mina nerver ytterligare inför förlossningen genom att ha fått testa på att andas och slappna av rätt, fått massa tips och råd, diskuterat med andra i samma situation mm.
    Det känns också skönt att veta att sambon har fått en massa info om hans roll i det hela och hur han ska göra för att hjälpa och coacha mig både innan och under förlossningen =)
    Det var värt pengarna iaf känner jag trots att det är rätt dyrt.

• Längtanefterlilladig
    Awanata skrev 2014-02-11 10:38:09 följande:
    Det känns som hon borde brutit nacken om hon vridit sig så Ryggen ligger på vänster sida nu och hon sparkar mot min högra sida. Huvudet är fortfarande neråtvänt utan bara kroppen har bytt sida. Jag får fråga BM om en vecka så får vi se vad hon säger. Blev så fundersam till hur det kan bli så bara! Rört sig har hon ju gjort hela tiden men bytt sida sådär kändes tokigt

Tror min lille gjort samma sak en gång. Nu ligger huvudet ner, ryggen till vänster & fötter till höger.
  • LillsmurfanLisa
    Jag vet faktiskt inte, men är det inte så att de kan byta sida trots att huvudet sitter kvar i bäckenet? Dessutom så vrider väl bebisarna sig ut? Så det kanske var en första vridning för att komma vidare sen? Gissningar bara, men ändå :)
  • EmilyMAndersson
    Lovely90 skrev 2014-02-11 09:10:26 följande:
    Usch! Det låter inget vidare, jag har tack och lov sluppit det hittills. Vet att mamma hade jätte mycket halsbränna under sina graviditeter men det verkar inte gå i arv i alla fall. Skönt det! Just nu har jag bara väldigt rinnande näsa..
    Ja det började i onsdags, men det är ju inte lång tjd kvar nu :) min mamma hade graviddiabetes med alla sex barn, så det är jag väldigt glad att jag sluppit ;)
  • carina87
    Längtanefterlilladig skrev 2014-02-11 10:46:53 följande:

Tror min lille gjort samma sak en gång. Nu ligger huvudet ner, ryggen till vänster & fötter till höger.
    Jag vet inte hur min ligger. Vet bara att det alltid viffsat  och sparkat mest på höger sida, ända sen jag började känna rörelser. Har ni också haft det så? Att det känns mest på en sida?
Svar på tråden Första barnet - BF Mars 2014